hur blir man av med fördomar?

Icehorses

Trådstartare
Varning för seriöst pinsamma fördomar!

Jag har ett problem som tynger mig, jag är otroligt fördomsfull och det blir värre och värre! Grejen är att jag EGENTLIGEN inte tycker så som mina fördomar är, men de poppar upp automatiskt och påverkar mig väldigt negativt. Så som jag bedömer andra med fördomar bedömer jag även mig själv och det begränsar mig stort. Hur ändrar jag mina fördomar? Hur blir jag soft och slutar bry mig så mycket?

De är pinsamt många och ökar ständigt, här är ett exempel på folk som jag ser ner på;

*Folk utan högskoleutbildning
*Folk som tjänar lite och ändå är nöjda
*Allt White trash så som foppatofflor, onepieces, dricka lageröl av låg kvalitet, handla på Ullared, Walltexts, prata göteborgska eller invandrarsvenska när man inte är gbgare/invandrad, blogga (!!), se på let's dance och dylikt.
*Folk som kör gamla, fula bilar
*Folk med följande stilar- street, punkare, hipster
*Folk med kepsar och killar med alla slags halsband
*Tjocka personer
*Folk som blottar sig själva via sociala medier
*Radikala feminister och alla som är vänster
*Folk med låg allmänbildning
*Folk som sitter och fikar hela dagarna
*Folk som röker
*Folk som inte gillar kaffe, rödvin och kvalitetssprit
*Folk med fula väskor och skor
*Klämkäcka personer som åker skidor, dricker blåbärssoppa och käkar kexchoklad

Men som sagt, jag tycker ju egentligen inte såhär men mina automatiska tankar är så!! Det värsta är att jag är nog lite avundssjuk och skulle vilja kunna blogga om vadsomhelst, gå i foppatofflor och handla på Ullared utan att bry mig- men jag kan inte sluta bry mig!

Detta har blivit värre med åren och jag tror att detta har påverkat mig till att bli mer nedstämd de senaste åren. Innan kunde jag själv ha vissa av ovanstående grejer/beteenden men detta har successivt skalats bort.

Är jag bitter? Kan det ha att göra med att mina bästa vänner och min pojkvän också är väldigt fördomsfulla?
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

Jag tror att bästa sättet att hantera sina fördomar är att "omfamna" dom. Att acceptera att dom finns där, fundera lite varför just den personen man möter får just den fördommen att dyka upp och konstatera att "Okej, jag får fördomen att den äldre mannen är alkoholist för att han har gårdagens gråa skäggstubb kvar. Om jag kände honom skulle jag veta om han var alkoholist eller inte, men nu ger han mig det intrycket och det då får han väl vara det i mitt huvud, jag har glömt honom imorgon ändå", på ett ungefär.
Det viktiga är att avdramatisera dom här fördomarna och att försöka att inte låta dom styra dig. Det jag har jobbat mycket med är just att acceptera att jag har fördomar, det är ett sätt för mig att möta min omvärld men också för att inte låta dom styra min uppfattning om en människa, utan att dom personer jag möter får själva visa vad dom går för. Vad är det med fördomarna som begrånsar dig? Är du rädd att andra har samma fördomar som du har?

/Ajdidodii, utan gymnasieutbildning, som lever på studielån, kör pojkvännens gamla blåa 940, som hatar kaffe och rödvin, har röda converse med gröns skosnören på högra foten och lila skosnören på den vänstra och vars outfit från dagen är från Ullared.
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

Har inte så mycket hjälp att ge, men du är inte ensam. Är rätt cynisk och fördomsfull själv, en stor del av din lista stämmer överens med mina fördomar. Dock är det aldrig något jag visar utåt mot andra människor, det känns inte ok. Det är inte heller något som begränsar mig socialt, jag har inga problem att träffa och bli kompis med människor som på något sätt involveras i mina fördomar.

Självklart kan man jobba på sina fördomar, första steget är väl att fundera ut om de är dina eller någon annans(?).
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

Är jag bitter?
Ja.

Kan det ha att göra med att mina bästa vänner och min pojkvän också är väldigt fördomsfulla?
Det kan det säkert.

Om det verkligen är så att du inte tycker sådär egentligen, utan att du tycker så för att din pojkvän och och dina bästa vänner tycker så, är det folk du verkligen vill umgås med då? Med tanke på att du också säger att du tror att det är en bidragande orsak till att du är mer nedstämd.
Det måste vara jättejobbigt att ha såna fördomar ser ner på alla som inte är "medelmedelklass".
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

Det enda du kan göra för att bekämpa dina fördomar är att skaffa dig mer kunskap! Sök upp olika människors livshistorier. Genom böcker, bloggar, sommarprat, twitter osv kan du komma närmre de människor som du nu har massa fördomar om. Även här på buke finns såklart goda möjligheter att få förståelse för olika personers liv och livsval.

Här är nåt att läsa för att nyansera din bild av feminism, så har du nånstans att börja :)

Om hela din umgängeskrets är på samma sätt kanske det är dags att någon (du) tar steget och börjar ifrågasätta. Säg ifrån när någon uttalar nåt fördomsfullt istället för att bara fnissa med nästa gång!
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

Åh vad du måste se ned på mig :D

* Ingen högskoleutbildning (än)
* Tjänar 97:- i timmen och tycker det funkar bra, och tänker utbilda mig till ett lågavlönat yrke
* Springer runt i foppatofflor titt som tätt (har ALLTID foppa på jobbet), handlade på ullared senast för två veckor sedan och jag bloggar
* Småtjock
* Gillar inte kaffe och verkligen inte rödvin :wtf:


... Men jag har en fin bil och jag är sjukt awesome ändå :D
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

De personer jag träffat som ser ner på folk är de med dålig självkänsla. För att få upp sin egen självkänsla ser man ner på andra och intalar sig själv att man är bättre än de är.

Så en kombination av att "komma ner på jorden", världsvana och självkänsla tror jag är bästa botemedlet mot förakt.
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

Är du väldigt missnöjd med ditt liv? Du påminner mig om en annan användare här inne som hatar sig själv så mycket att hon måste hata resten av världen mer typ.

Mitt tips till dig är att försöka ta tag i ditt liv och se över vad som är problemet egentligen - för foppatofflorna är det knappast.
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

Jag får också såna vibbar. De som har mycket fördomar brukar ha något eller några saker i sitt liv som de verkligen ogillar. Om man själv är balanserad och harmonisk bryr man sig mindre om vad andra människor gör.
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

Inte för att vara sån, men jisses jag skulle inte vilja vara du.. Tycker faktiskt synd om dej, på riktigt..:(

Jag har väldigt lite fördomar och de få jag har blir jag väldigt glad när jag blir överbevisad på. Jag är väldigt öppen och ger alla samma chans (hoppas jag ialla fall).

Jag har helt enkelt alldeles för fullt upp med att leva mitt eget liv än att gå och fundera på vad andra har för sej och vart de handlar, vad de jobbar med, vilken utbildning de har m.m. Trivs jag ihop med personen spelar sånt ingen roll..

Jag har tyvärr inget bra svar på hur du ska kunna bli av med dina fördomar, förutom att försöka ta reda på varför du har dom. Kanske är det något i ditt eget liv som inte är bra som gör att du "skyddar" dej själv på det här sättet.

Mvh Domino_s
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

För det första tycker jag det är bra gjort av dig att erkänna det här för dig själv (och för oss, även om du är anonym). De flesta jag känner med liknande samling fördomar brukar, åtminstone på ytan, trivas väldigt bra i övertygelsen om sin egen förträfflighet och skulle aldrig riskera sina perfekta naglar genom att skrapa på ytan.

Några frågor du kan fundera över: Vad får du ut av de här fördomarna? Vilka känslor och tankar väcks i dig när du ser en WT-tjockis iklädd trasiga mjukisbyxor och foppatofflor som dricker öl efter att ha gjort klart sin veckas arbete på det lågavlönade jobbet? Vilken belöning får du av de känslorna och tankarna? Vilka egenskaper tillskriver du de här människorna? Vilka av de egenskaperna har eller har du haft själv?

Gräv lite i det, så lär du antagligen hitta åtminstone en del av orsaken (och därmed en del av lösningen).
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

Det känns mer som dina åsikter överlag och inte just fördomar som låter som vanligt, mer inpräntat. För vissa av dina "kategorier" har jag svårt att placera i fack. Visst har man själv några men du verkar känna massa avsky för mycket, säger du det du tänker? Hur går det att umgås med folk på det sättet?

När du säger fula kläder och skor, vem bestämmer vad som är rätt, snyggt och bra? Det låter mer som översittar fasoner, bryt dem genast, inte lätt att varken skaffa eller behålla vänner och det blir garanterat inte bättre utav att du umgås bland folk där ni triggar igång varandra. Det måste vara otroligt stressande att ligga på "topp" och vara på ett speciellt sätt, som enligt dig är det enda rätta

Ja, jag hade också blivit deprimerad med en stor släng av stress med, att passa in i en vardag man byggt upp i fantasin
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

*Folk utan högskoleutbildning
Endast gymnasienivå! WOHO! Delägare i ett företag + jobbar vanligt . Jag tjänar garanterat mer än en del utbildade. Beroende på vad jag gör just den dagen så ger det 145 - 210 kr/h dagtid. (kväll/natt ger betydligt mer!) När jag fått en ny utbildning på jobb, så kommer det ge ca 380kr/h. Om 5 år ska jag driva eget företag... Om 25 år ska jag bara chilla läget i en solstol någonstans! ;)

*Folk som tjänar lite och ändå är nöjda
På vintern får jag bara ut ca 10 000kr/mån. Jag är lika glad för det. Jag klarar ju mig! :D

*Allt White trash så som foppatofflor, onepieces, etc....
Gud, du måste ogilla såna som mig.. Jag går ofta i foppatofflor på sommaren, onepieces på vintern och har två väggtexter i mitt hem. ;)

*Folk som kör gamla, fula bilar
Jag äger endast gamla bilar. Allt mellan 1987 - 1996 just nu iallafall.. Det är mitt intresse att mecka! En BMW av 2013 modell är jag inte intresserad av.

*Folk med kepsar och killar med alla slags halsband
Jag går alltid i keps när jag har dåliga hårdagar. :D

*Tjocka personer
15 kgs övervikt! Men ack, får jag själv säga så hade jag nog dom snyggaste kurvorna på stranden idag. Ett par herrar tittade.. En kom fram och frågade om mitt nr! :p

*Folk som röker
Yes I do!


Är du bitter? Yes. Min mor är likadan.
Min mor i förkortad version:
- Alla zigenare är tjuvar
- Alla invandrare är svin
- Alla som röker är dumma i huvudet
- Har man damp eller adhd kan man inte umgås med. (jag går själv i adhd utredning alla jag snackat med tror jag har det...)

Slappna av! Livet blir pisstråkigt ifall man går och stör sig på varenda människa.. :wtf::cautious: Det finns större problem i världen än rökande människor i foppatofflor!
 
Senast ändrad:
Sv: hur blir man av med fördomar?

Hjälp vad du skulle ogilla mig! :o

Men ja, mkt har nog med vad för människor man umgås med. Jag tror nog att dom flesta har fördomar, vare sig man vill eller inte. Sen känns det som att det är en sak att tänka "white trash" men ändå bete sig som folk eller totalt undvika alt. titta snett på människor som inte passar i ens egen ram..
Försök se människorna som är innanför det yttre.
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

Vi människor har en tendens att vara avvaktande mot det som är annorlunda och vi söker oss ofta till det vi känner igen - därav talesätt som ' lika barn leka bäst' och ' kaka söker maka'. Så om du inte är allt det du räknar upp är det inte så konstigt om du inte känner igen dig i människor som stämmer in på av flera punkter på din lista.. Jag tror alla kan göra en lista över sådant man är misstänksam mot och någons börjar kanske med magra akademiker i boutiquekläder som kör fina, dyra bilar ... Det jag försöker göra är att vara medveten om det som finns på min lista, inte agera utifrån den utan vara öppen och ge alla människor en chans och bli glad varje gång jag hade fel om någon!
 
Senast ändrad:
Sv: hur blir man av med fördomar?

Ja du är verkligen bitter. Har du inget liv? Hur hinner du ens fundera på allt det du radade upp? Inte ens jag som är hemma 24/7 pga sjukdom har tid att fundera på huruvida folk har den eller den utbildningen, var de köper sina kläder, om de röker eller gillar kaffe osv. osv. Varför bry sig om sådana petitesser? Varför ser du inte människan istället för kläderna? Varför har du ont av vad folk dricker eller inte? Varför är det finare att inta gifterna genom rödvin och kaffe än genom cigaretter och billig öl?
Tänk vad mycket du missar när du sitter där på dina höga hästar och tittar ned på folket.
Nä, skärp till dig. Bli vuxen och lär känna människor ur alla samhällsklasser så kommer du att upptäcka hur otroligt mycket kärlek och vänskap det finns i världen istället för att gå och störa dig på småsaker som ändå inte spelar någon som helst roll.
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

fnissade lite när jag läste dina fördomar o måste erkänna att jag delar några av dom med dig. Ibland besannas fördomarna men jag tänker som så att är de nöjda var de är i livet så låt de vara där de är, jag vill inte befinna mig där, syftar främst på white trash träsket ;)

Men i Skanör/falsterbo bär man istället Falsterbotoffeln istället för foppatofflor-lite finare, lite bättre ;)
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

Men i Skanör/falsterbo bär man istället Falsterbotoffeln istället för foppatofflor-lite finare, lite bättre ;)

Är det verkligen en toffel? Ser ut som en träsko i mina ögon.

Ts: Jag tycker det låter sorgligt när jag läser din lista om din fördomar och det är ju rätt många som faller in i någon av kategorierna som du ser ner på.
Min erfarenhet är att de som föraktar andra inte mår speciellt bra själva när det kommer till kritan. Varför inte försöka vara lite öppen och empatisk och skaffa en förståelse för andra val. Det är ju helt sjukt att se ner på en människa du överhuvudtaget inte känner för att den ex.vis trivs på sitt lågbetalda jobb eller inte gilla kaffe!
Tyvärr förstärks inskränktheten lätt när man umgås med andra inskränkta människor, försök skaffa ett trevligare umgänge!
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

Oj du måste verkligen ogilla mig med med min gamla bil, plastskor, keps och kexchokladälskare. Bitter? Vad tycker du själv? Låter jobbigt att ha så mkt fördomar.. Att rata folk för deras utseende. Du missar lätt många fina personligheter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp