Hur bli av med bladlöss (krukväxt)?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har tidigare haft murgröna med samma problem. Nu har jag en vaxranka. Den trivs fint och växer bra. Tills en fullständig invasion av bladlöss slår till.

Och det är (precis som på murgrönan tidigare) någon slags ninja-löss. Odödliga.

Jag har behandlat med såplösning x flera. Med Pyrsol spray x flera. Jag har klämt löss till förbannelse. Jag har spolat den. INGET hjälper mer än för stunden. Bokstavligen. En två dagar senare är det mängder med löss igen.

Jag hade lite samma problem med mina skott av sockerärtor. Enbart de på hela balkongen hade löss. Men de var odödliga ninjalöss. När jag gett upp rädda växten experimenterade jag. Jag badade bokstavligen växten i pyrso flera dagar i rad
Lössen återkom strax. Troligen lever de än I komposten ute i soprummet..

Hjälp mig!
 
IMG_20200804_201450.webp
 
Jag har tidigare haft murgröna med samma problem. Nu har jag en vaxranka. Den trivs fint och växer bra. Tills en fullständig invasion av bladlöss slår till.

Och det är (precis som på murgrönan tidigare) någon slags ninja-löss. Odödliga.

Jag har behandlat med såplösning x flera. Med Pyrsol spray x flera. Jag har klämt löss till förbannelse. Jag har spolat den. INGET hjälper mer än för stunden. Bokstavligen. En två dagar senare är det mängder med löss igen.

Jag hade lite samma problem med mina skott av sockerärtor. Enbart de på hela balkongen hade löss. Men de var odödliga ninjalöss. När jag gett upp rädda växten experimenterade jag. Jag badade bokstavligen växten i pyrso flera dagar i rad
Lössen återkom strax. Troligen lever de än I komposten ute i soprummet..

Hjälp mig!

Nikotinvatten (som inte är bra alls och ABSOLUT inte får användas på det som ska ätas...). Ta en cigg och smula ner den i vatten som får stå ett tag och vattna sedan med det.
 
Nikotinvatten (som inte är bra alls och ABSOLUT inte får användas på det som ska ätas...). Ta en cigg och smula ner den i vatten som får stå ett tag och vattna sedan med det.

Tål blomman det eller kan den stryka med? Vaxranka ska ju inte ätas så det är ju lugnt. Katterna når den inte heller.
 
Jag använde också nikotinvatten och på den tiden rökte halva arbetsstyrkan och de undrade varför jag samlade på fimpar, jag som inte rökte :D. Det funkade bra , numera har jag inte haft på många år så jag undrar var man kan få tag på fimpar, jo grannen har nog.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp