Emiro
Trådstartare
Bakgrund: i mitten/slutet på 80-talet kom två hästar upp i en transport ifrån Skåne. De var beställda av två tjejer varav den ena inte kunde betala för sin häst. Hästen köptes då på plats av min väns mamma. De fick inte veta något om hästen mer än att hon troligtvis var korsning hbl/nordsvensk och född -82. Min vän hade den här underbara hästen tills för bara några år sedan då de var tvungna att ta bort henne.
Nu kommer det märkliga. Några innan hon togs bort betäckte de henne med en halvblods hingst. För ett tag sedan satt jag och slö-sökte på blup på gamla hästar i min bekantskapskrets. Jag sökte då också på min väns avkomma till det aktuella stoet. Jag blev väldigt förvånad då jag såg att mammahäst hade full härstamning där! Dessutom var hon inte nordsvensk korsning utan SWB/trakhener? Hur kan det komma sig? Kan blup ha fel uppgifter? Eller har det med registreringen av fölet att göra, att härstamningen blev känd via tagelprovet?
Min vän blev lika förvånad som jag och gav mig tillstånd att fråga här.
Nu kommer det märkliga. Några innan hon togs bort betäckte de henne med en halvblods hingst. För ett tag sedan satt jag och slö-sökte på blup på gamla hästar i min bekantskapskrets. Jag sökte då också på min väns avkomma till det aktuella stoet. Jag blev väldigt förvånad då jag såg att mammahäst hade full härstamning där! Dessutom var hon inte nordsvensk korsning utan SWB/trakhener? Hur kan det komma sig? Kan blup ha fel uppgifter? Eller har det med registreringen av fölet att göra, att härstamningen blev känd via tagelprovet?
Min vän blev lika förvånad som jag och gav mig tillstånd att fråga här.