Hur blev okänd stam känd stam?

Emiro

Trådstartare
Bakgrund: i mitten/slutet på 80-talet kom två hästar upp i en transport ifrån Skåne. De var beställda av två tjejer varav den ena inte kunde betala för sin häst. Hästen köptes då på plats av min väns mamma. De fick inte veta något om hästen mer än att hon troligtvis var korsning hbl/nordsvensk och född -82. Min vän hade den här underbara hästen tills för bara några år sedan då de var tvungna att ta bort henne.
Nu kommer det märkliga. Några innan hon togs bort betäckte de henne med en halvblods hingst. För ett tag sedan satt jag och slö-sökte på blup på gamla hästar i min bekantskapskrets. Jag sökte då också på min väns avkomma till det aktuella stoet. Jag blev väldigt förvånad då jag såg att mammahäst hade full härstamning där! Dessutom var hon inte nordsvensk korsning utan SWB/trakhener? Hur kan det komma sig? Kan blup ha fel uppgifter? Eller har det med registreringen av fölet att göra, att härstamningen blev känd via tagelprovet?
Min vän blev lika förvånad som jag och gav mig tillstånd att fråga här.
 
Blup kan ha felaktiga uppgifter, många gånger har hästar med samma namn blandats ihop. Fråga ASVH om hur det ligger till i just detta fall.

En härstamning blir inte känd via dna, för att ett dna-test ska kunna säga vem som är förälder måste det jämföras mot något. Det är inte så att man kör in ett dna i systemet och så kommer det ut namn på vilken häst det tillhör. Jag vet att det finns de som tror det.
 
Men det fungerar ju på CSI? ;) Skämt åsido, tagelprovet eller att blup har fel uppgifter var de enda förklaringar vi kom på. Jag ska ringa till dem och höra. Det vore hemskt kul om ägaren kunde få redo på hennes hästs historia, även om hon inte längre är i livet.
 
Blup kan ha felaktiga uppgifter, många gånger har hästar med samma namn blandats ihop. Fråga ASVH om hur det ligger till i just detta fall.

En härstamning blir inte känd via dna, för att ett dna-test ska kunna säga vem som är förälder måste det jämföras mot något. Det är inte så att man kör in ett dna i systemet och så kommer det ut namn på vilken häst det tillhör. Jag vet att det finns de som tror det.
Ha ha, jag trodde det funkade så :D
 
Förklara exakt hur det skulle fungera i verkligheten.
Varför måste man förklara in i minsta detalj, det är inte omöjligt, de håller på å fixar ett sånt system för människor. Vi ska ju numera ha våra fingeravtryck på passet. Varför skulle det inte vara möjligt till exempel till hästar och dna? Vi lever inte längre i stenåldern, tekniken går framåt med raket fart. Bara att jämföra början av 90-talet mot slutet av 90-talet, hände rekordmycket under kort tid.
Så ja tekniken finns, men de måste finslipa lite och bygga upp en säker databas för det. Sen kommer inte databasen bli komplett ändå eftersom många hästar redan är döda och inte går att ta dna prov från, så det skulle i sådana fall bli någon form av glapp eller överlappning den dagen (vilket århundrade det nu blir) när dom verkligen gör det. ;)
 
Varför måste man förklara in i minsta detalj, det är inte omöjligt, de håller på å fixar ett sånt system för människor. Vi ska ju numera ha våra fingeravtryck på passet. Varför skulle det inte vara möjligt till exempel till hästar och dna? Vi lever inte längre i stenåldern, tekniken går framåt med raket fart. Bara att jämföra början av 90-talet mot slutet av 90-talet, hände rekordmycket under kort tid.
Så ja tekniken finns, men de måste finslipa lite och bygga upp en säker databas för det. Sen kommer inte databasen bli komplett ändå eftersom många hästar redan är döda och inte går att ta dna prov från, så det skulle i sådana fall bli någon form av glapp eller överlappning den dagen (vilket århundrade det nu blir) när dom verkligen gör det. ;)

Eftersom jag pratat med folk som jobbar med det som säger att det inte kan fungera så. Därför vill jag självklart veta hur du menar att de har fel så att jag kan fråga dem om det är du eller de som har rätt.
 
Eftersom jag pratat med folk som jobbar med det som säger att det inte kan fungera så. Därför vill jag självklart veta hur du menar att de har fel så att jag kan fråga dem om det är du eller de som har rätt.
Jaha, förlåt att jag inte visste att du råkade veta något, men då vet du väl antagligen att tekniken finns men att den måste vad ska man säga "upptäckas" kanske? Tycker på dig att det låter som det är helt omöjligt, men det tror jag inte att det är om man bara vill. ;)
 
Jaha, förlåt att jag inte visste att du råkade veta något, men då vet du väl antagligen att tekniken finns men att den måste vad ska man säga "upptäckas" kanske? Tycker på dig att det låter som det är helt omöjligt, men det tror jag inte att det är om man bara vill. ;)

Då förstår jag, du skriver inte om något som du känner till i detalj utan som du bara hoppas ska ske i framtiden?
 
Jag är också rätt säker på att det omöjligt. Exempelvis kan man inte "datera" DNA i bemärkelsen avgöra var i en stamtavla en individ hör hemma. Om man DNA-testat mig och min mamma hade man kunnat säga med hög sannolikhet att vi var mor och dotter men inte vem som var modern och vem som var dottern. Det är ett problem jag har svårt att se att man någonsin kommer att kunna lösa. Om inte DNA bär på information vi inte känner till idag.
 
Men det fungerar ju på CSI? ;) Skämt åsido, tagelprovet eller att blup har fel uppgifter var de enda förklaringar vi kom på. Jag ska ringa till dem och höra. Det vore hemskt kul om ägaren kunde få redo på hennes hästs historia, även om hon inte längre är i livet.

Men på CSI brukar de väl jämföra DNA mot redan insamlat DNA från misstänkta osv?

Så gör ju polisen idag. Din egen profil kan ju matchas om den finns i databasen sedan tidigare.

Och där vill man ju ibland ha tillgång till PKU-registret, som när Anna Lindh mördades.
 

Liknande trådar

T
Avel Mitt sto har känd stam. Men är reggad med okänd stam eftersom ägaren som hade henne inte ville blodtypa hästen. Hon hade stoet på foder...
Svar
7
· Visningar
1 549
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp