Ska snart få hem min häst till eget stall och funderar nu på vad jag ska ha som strö. Innan har hon stått på torv och det tycker jag fungerar bra, men enl hovslagaren har hon lite försurade hovar och han är helt emot torv. Spån är ju egentligen helt ok men lite bökigare eftersom man måste ha mer och dessutom blir det mer amoniaklukt.....Dessutom är ju gödslen inte lika attaktiv.
Har läst att man kan blanda torv och spån. Går det (antagligen)? men hur gör man ? Jag vill ha permanent bädd till min häst, och hon är mycket renlig av sig. Lägger man in hälften hälften av torv/spån?
Jag är rädd att det bara ska bli en smet av det hela...med torv tar man ju ut mindre än man gör med spån. samtidigt kan det kanske göra bädden torrare så hennes hovar blir bättre??
Har läst att man kan blanda torv och spån. Går det (antagligen)? men hur gör man ? Jag vill ha permanent bädd till min häst, och hon är mycket renlig av sig. Lägger man in hälften hälften av torv/spån?
Jag är rädd att det bara ska bli en smet av det hela...med torv tar man ju ut mindre än man gör med spån. samtidigt kan det kanske göra bädden torrare så hennes hovar blir bättre??