Hur blandar man torv och spån?

Brackan

Trådstartare
Ska snart få hem min häst till eget stall och funderar nu på vad jag ska ha som strö. Innan har hon stått på torv och det tycker jag fungerar bra, men enl hovslagaren har hon lite försurade hovar och han är helt emot torv. Spån är ju egentligen helt ok men lite bökigare eftersom man måste ha mer och dessutom blir det mer amoniaklukt.....Dessutom är ju gödslen inte lika attaktiv.

Har läst att man kan blanda torv och spån. Går det (antagligen)? men hur gör man ? Jag vill ha permanent bädd till min häst, och hon är mycket renlig av sig. Lägger man in hälften hälften av torv/spån?
Jag är rädd att det bara ska bli en smet av det hela...med torv tar man ju ut mindre än man gör med spån. samtidigt kan det kanske göra bädden torrare så hennes hovar blir bättre??

Sv: Hur blandar man torv och spån?

Du kanske skulle ta och prova halmbädd istället då?

Har blandat torv och spån och det blev bara en stor röra utav alltihopa. Jobbigt att mocka i och så. Fast då var det ju iofs inte några renliga hästar som stod i den boxen ;)

Jag har haft min på spånblandad torv (färdigblandad), mest torv. Kanske 10-15% (?) spån i? Det funkade bra, blev ljusare och "luftigare" bädd.
Tänk på var du gör av det bara, om du har nån firma som hämtar torvcontainer så brukar de godkänna max 30% spån iblandat i torven. Annars blir det till att separera, eller nåt sånt... Är inte helt säker på detta men så var det i "mitt" stall.

En liten fundering om du ska ha permanent bädd så varför inte göra botten i torv som suger fukt bra och sen ha spån ovanpå?

Jag hade spånbotten med halm ovanpå till mitt sto som fölade det funkade utmärkt men vi tog bort den igår då halmen tog slut så nu får de när de är inne stå på spån tills vi tar havren och då ska vi ha halmbädd.

Varför var hovslagaren helt emot torv?? Jag har torv nästan hela året (utom vintertid, då blir det spån). Varför skulle hovarna bli sämre av torv eller vad menade hovslagaren?? Har man en ren bädd oavsett vad man använder bör det inte spela någon roll just ang hovarna?

När jag ströar upp en box lägger jag in ett par torvbalar, när den "packat" sig lite lägger jag in 2-3 spån, och underhåller med ganska mycket strö.

Till de hästar som har halm, lägger jag den bara ovanpå den tjocka torv/spån blandningen.
Jag använder även pappersströ som jag lägger i bädden.

I vårt stall hade vi under ett par år permanentbäddar av kalk, torv och spån. Kalk i ett rikligt lager underst, sedan en dm torv, därefter spån. Om torven är väldigt torr, kan det vara bra att vattna den lite, samt trampa till, när man anlägger bädden, så inte allt blandar sig. Vid mockning ser man sedan till att hålla spånet rent och torrt (=ta bort skit + fuktigt spån och lägg in nytt), men försöker låta bli att röra torv/kalklagret. Funkade bra, tycker jag, men lite jobbigare att mocka än bädd av enbart torv (som vi har nu). Och glöm inte att kalka på fuktiga torvpartier!

De torv/spånblandningar jag ahr stött på har varit helt omöjliga att mocka. Pluttarna smulas sönder som i spån, men syns dåligt som i torv. Åtminstone jag mockar kissfläckarna olika i torv resp. spån, med en blandning var det helt omöjligt på något av sätten. Där hade de in ungefär lika mycket spån som torv och lät det blanda sig hej vilt. Tilläggas bör kanske att om jag inte blivit så negativt inställd redan från början kanske jag hade kommit på en fungerande mockningsteknik, och tyckt bättre om det... =)

lånar knappen

lämnar ämnet lite men finns det nåt argument för att ha permanent bädd förutom att det blir enklare att mocka? Jag hade bara spån till min häst och jag tyckte att det gick bra, men så sket han bara längst bak där jag hade en ränna utan spån.

Om man inte har en häst som gräver och man sköter bädden ser jag bara fördelar med en permanetbädd, tills den ska ut. :crazy: Man har en tjock, mjuk bädd som håller kylan från golvet, går åt något mindre strö och man riskerar aldrig att underlaget flyttar sig så hästen ligger mot hårt golv och får tryck.

>Balderum. Det finns hästar som helt enkelt inte fungerar på torv och bädden är fuktigare än med spån, packar sig lättare i strålfårorna och surnar. I ett stall där jag stod hade en häst återkommande problem med hovbölder ända tills den fick stå på spån istället. Jag vet fler som inte fungerar på torv och har man problem med strålröta är torv inte lämpligt som underlag.

Halloj!

Jag lägger massor med kalk i botten. Flera balar med torv som jag i några veckor vattnar och stampar ner. Därefter lägger jag sågspån ovanpå. Allt måste vara rikligt.
Löpande så tar jag bort det blöta kisset o kalkar o fyller på med ny spån för det mesta, men även någon bale torv emellanåt.
Detta funakar mycket bra på mina kusar rätt att de är värsta gödselspridarna :rofl:
Det värsta är bara när de får för sig att gräva.... men men i längden så är detta ändå det bästa jag kommit på.

Jag gjorde så att jag först lät torvbädden lägga sig. Tog ca 1,5 vecka. När den var fast och bra la jag inte ett tunt lager med spån. Blandade sig lite men inte mycket. Lättmockat och med torven under blev det fast och bra underlag och spånet över gjorde det hela lite mer torrt.

Jag lägger torv på ett område där min häst kissar. Ovanpå och i resten av boxen har jag spån. Det är inga problem när jag mockar eftersom jag vet var jag har torven och flyttar undan spånet där och mockar ut det blöta kissiga och fyller på med ny torv där det behövs. Min häst gräver rätt ofta, speciellt när jag lagt in ny torv, det är tydligen jättegott att äta :devil: . Det är bara att bita ihop och göra det bästa av det. Jag kan inte bara stå på spån, det luktar för mycket ammoniak av kisset och bara torv vill varken hästen eller jag ha, allt blir brunt. Jag är svart mellan tårna när jag kommer hem ifrån stallet, i ansiktet på sommaren när man svettats. Det blir torvdamm på allt och det tycker min häst är osmakligt, han dricker inte ur sin vattenhink om det är torvdamm på etc.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 604
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 243
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama