Hur belönar man på bästa sätt?

Sv: Hur belönar man på bästa sätt?

eftergift och en klapp.... Godis ser den bara som att den står i "högre rang en ensjälv" har ni nån gång sett en ranghög häst ge bort sitt hö till en ranglåg ? däremot lite "kel" då och då förekommer ;)

rafnir skrev:
en del använder ju ¨klickers,det sägs att dom är väldigt bra.berömmet kommer exakt och hästen förstår direkt vad som var bra.det tar ju visserligen ett tag att lära hästen att klicket=berömm..kram

Problemet är att det är svårt att rida med en klicker i handen. Annars fungerar den jättebra! (Även på barnen och den äkta mannen:rofl: )
Ponnymorsan

Ett uppiggande men mjukt "Brrrrrra" samtidigt som man smeker hästen på halsen, inte klappar :)

Min shettisdam föredrar dock en hink med följande; morötter, betfor, vitaminssöttslask, knäckebröd och banan såfort hon gjort det man bett om. "Eh vaddå, nu har jag tagit bort hoven från din fot, ro hit gosakerna då!" :devil:

:rofl:

klickandet knyts först till en godis. Efter ett tag räcker det med bara klicket. Så har jag lärt mig, och jobbat med hund o häst.
Ponnymorsan

Jag har lärt mig att man ska använda klicker i början av ett moment, tills djuret kan utföra beteendet på kommando, då går man över till att endast använda kommandot och beröm. Annars förlorar klicket sitt värde. Vet inte hur jag ska förklara det, men de jag varit i kontakt med som använder klicker och även jag själv (tränar både hund & häst med klicker som sagt) använder klickern för att Lära In ett beteende plus kommando. När djuret kan kommandot slutar man med klickern och använder kommandot och ibland godis, ibland beröm, man börjar ställa krav när djuret lärt sig. Träning med klicker skall vara kravlöst och roligt, därför tycker jag att klicket alltid ska betyda godis.
Ser ingen anledning till att använda klickern utan godis..

jag ger beröm i tid och otid :o, alltifrån att hästen villigt lyfter hovarna när jag ska kratsa, till att den gapar och är snäll vid tränsning.. :D
vet inte om det "skadar" att ge så mkt beröm, kanske blir dom avtrubbade, men det låter iaf trevligt tycker jag :)

på gången och vid hantering räcker det oftast med ett "bra!" *ganska positivt tonfall* eller ett "duuuktig tjej/kille" med lite mörkare, men positiv röst.
är hästen orolig använder jag ett lugnare och mjukare röstläge och säger "såååja, braaaa" eller något sånt.

vid ridning använder jag rösten (oftast "bra..!") tillsammans med att jag tar fram innerhanden och klappar på halsen. jag har kvar tygeln i innerhanden, eftersom det då automatiskt även blir en eftergift...

godis använder jag ibland. de flesta hästar brukar få en godbit när jag hämtat dem i hagen (när jag kommit utanför grinden vanligtvis), eller när man har lastat (dvs i transporten) för att de ska förknippa det med något gott/bra...

började inte fundera på det här med MYCKET beröm förrän nu.. någon som har en åsikt om det, KAN dom bli "avtrubbade" av muntligt beröm i tid och otid, elle rär det enbart positivt? när jag tänekr efter så vet jag ingen annan som gör så i min närhet mer än jag?

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
559
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama