Sv: Hur belönar man på bästa sätt?
jag ger beröm i tid och otid
, alltifrån att hästen villigt lyfter hovarna när jag ska kratsa, till att den gapar och är snäll vid tränsning..
vet inte om det "skadar" att ge så mkt beröm, kanske blir dom avtrubbade, men det låter iaf trevligt tycker jag
på gången och vid hantering räcker det oftast med ett "bra!" *ganska positivt tonfall* eller ett "duuuktig tjej/kille" med lite mörkare, men positiv röst.
är hästen orolig använder jag ett lugnare och mjukare röstläge och säger "såååja, braaaa" eller något sånt.
vid ridning använder jag rösten (oftast "bra..!") tillsammans med att jag tar fram innerhanden och klappar på halsen. jag har kvar tygeln i innerhanden, eftersom det då automatiskt även blir en eftergift...
godis använder jag ibland. de flesta hästar brukar få en godbit när jag hämtat dem i hagen (när jag kommit utanför grinden vanligtvis), eller när man har lastat (dvs i transporten) för att de ska förknippa det med något gott/bra...
började inte fundera på det här med MYCKET beröm förrän nu.. någon som har en åsikt om det, KAN dom bli "avtrubbade" av muntligt beröm i tid och otid, elle rär det enbart positivt? när jag tänekr efter så vet jag ingen annan som gör så i min närhet mer än jag?