Hur belönar man på bästa sätt?

C

coolt

När man rider gör ibland hösten något extra bra, hur ska man då belöna på bra sätt för att få den att förstå att det där va superbra(!!). Eftergift är ju en sak, men räcker det? Man vill ju verkligen framhäva att hästen var jättebra just då!
MVH Mikaela

Sv: Hur belönar man på bästa sätt?

ett mjukt "braaa tjejen/killen" och en mjuk klapp/smek på halsen med innerhanden medans man har båda tyglarna i ytterhanden..

just ljuden kan man träna på i stallet så att hästen förknippar det med något bra.. dvs när hästen flyttar sig säger man "braaa tjeje/killen" och klappar.. då vet hästen att den gjorde något bra och då vet den det tills man rider :)

Jag gör liknande som BeastieBabe, men lite beroende på häst. Är det en häst som stissar upp sig lätt så berömmer jag lugnt och "långsamt" eller hur man ska uttrycka det. Med röst och stryker på halsen.
Är det en häst som jag vet är trygg och som förstår mig så berömmer jag på samma sätt som med hunden, livligt och glatt. Om jag är glad och stolt över hästen så känner och hör han/hon det. Även där stryker jag på halsen.

Om hästen är rädd för att gå förbi något tex så pratar jag uppmuntrande och berömmer lagom glatt minsta rörelse framåt plus eftergift såklart.
Ett tag när jag jobbade mkt med osäkerhet hos en gammal travare så hade jag med mig morötter/äppelbitar mm som han fick om han var extra duktig/modig, funkade jättebra på honom, men kanske inte att rekommendera eg.. Men det beror väl på hästen och vad det är man belönar med godis kan jag tänka mig..
Gammelgubben blev säkrare av träningen och lugnare av att ha något att tugga på när vi tränade, går även att lära honom annat i ridningen med hjälp av godis så varför inte. Så länge man inte blir beroende av det eller att hästen kräver godis för att göra något så..

Senast ändrad:

Det finns ju monga sätt men ett jag inte skulle rekomendera att ge hästen nott slaks godis!!! ett tag gav jag min häst gpdis när jag lärde honnom att lägga sig ned han började naffsa direkt så jag slutade med det!! om jag nu bara ger honnom en morot en enda gång naffsar han igen.det blir som ett tick liksom!! en del använder ju ¨klickers,det sägs att dom är väldigt bra.berömmet kommer exakt och hästen förstår direkt vad som var bra.det tar ju visserligen ett tag att lära hästen att klicket=berömm..kram

jo allt ni säger är ju sant.
men med godis, kan det ju bli lite tiggigt så, fast iofs kan man ju försöka ge det i speciella tillfällen bara .
Med rösten, förstår hästen, eller blir det inte bara ett ständigt babbel i öronen ?! men man får väl försöka vänja in så att tex ett "bra" betyder att det va rätt och bra..

Ett litet påpekande bara, använder man klicker använder man godis. Rätt=Klick=Godis, alltid. Annars förlorar klicket sitt värde. Ljudet är ett hälpmedel för att få djuret att förstå När den gör rätt, inte ett beröm i sig. Klickern används ju oftast i början av ett moment då det behövs mycket precision och motivation, för att få djuret att förstå vad det är som förväntas. Det brukar inte ta speciellt lång tid att "klicka in". Men det är ju såklart olika beroende på individ.

Samma gäller ju nafsandet, vissa har lättare att börja och vissa gör inte det. Travaren som jag använder godis på i vissa situationer nafsar inte, men han slickar på händerna och gnager gärna lite också :p Men den hästen kan jag stoppa in händerna i munnen på utan problem så :D

Har en kille som går något otroligt på rösten så ett glatt "bra" räcker långt på honom!! Tränar unghästar på marken med hjälp av rösten innan inridning o det har man mkt igen på sen, upplever jag!

Där håller jag verkligen med. Att träna unghästar med mycket röst ger tillbaka väldigt mkt när man sitter i sadeln. Mycket röst och mycket eftergift.
Då vet de ju även vad berömmet betyder. Det jag skrev om tidigare var äldre hästar eller hästar som inte fått någon "röstträning". Men såklart kan man ju träna in det. Nej nu börjar jag förvirra mig själv :)

Ska återgå till min rapport, det viktigaste är ju ATT man belönar, på ett sätt som HÄSTEN anser är en belöning.

coolt skrev:
När man rider gör ibland hösten något extra bra, hur ska man då belöna på bra sätt för att få den att förstå att det där va superbra(!!). Eftergift är ju en sak, men räcker det? Man vill ju verkligen framhäva att hästen var jättebra just då!
MVH Mikaela

Som många sagt innan så brukar jag berömma med en klapp på halsen och prata med mjuk röst , och som du själv sa med eftergiften . En sak som är viktigt att tränka på är ju oxå att belöningen kommer direkt , man kan aldrig berömma hästen efter ridpasset för att den gjorde en speciell övning bra , om du ger den godis uppfattar den inte d på d sättet utan tror att den fick belöningen av en annan anledning .

Eftergift och ett berömmande ord räcker oftast mycket långt.

På vissa individer/efter vissa övningar kanske eftergiften bör vara helt långa tyglar en stund, det beror ju helt på hur mycket man krävt av hästen.

Eftergift och ett uppmuntrande braa (se till att du låter nöjd och glad. Hästen ska höra på ditt tonfall att detvar SÅ bra!:) )
och en klapp på halsen

Precis. rösten är e bra sätt att belön. Att använda ett ord när hästen gör ngt bra, alltså att använda samma ord.

Eftergift beroende på situation, men är det en häst som håller på att lära sig så ska man ju vara övertydlig och inte ge kombinerade motstridiga hjälper. På en lite äldre och utbildad häst kan man vilja hålla kvar med händerna men ändå berömma, men ska det vara belöning för någonting riktigt superfantastiskt, så är det fulltygelseftergift även där.

Röst, alltid. Jag tror inte orden spelar så stor roll, tonfallet är viktigare.

Klapp, nja. Smekning eller klia på manken istället.

När det gått RIKTIGT bra, hästen har jobbat bra ett pass, kliver av direkt jag är färdig och går själv medan hon skrittar av.

Godis som belöning är fullständigt meningslöst för den här hästen, hon glömmer allt annat och börjar leta efter maten.

/Ida

den bästa berömmen är nog just eftergiften, men man kan ju lägga till röst kommando.. klappa lite på halsen..

Bästa berömmet= Att lägga av med det man håller på med.

Du påverkar, tex genom att säga "flytta på dig", med skänkel eller från marken. Hästen flyttar på sig, du slutar genast = beröm.

Hästen gör ett jättebra ridpass, du går hem = beröm.

Det klart att jag klappar på mina hästar också.

Blandrastik skrev:
Bästa berömmet= Att lägga av med det man håller på med.

Du påverkar, tex genom att säga "flytta på dig", med skänkel eller från marken. Hästen flyttar på sig, du slutar genast = beröm.

Hästen gör ett jättebra ridpass, du går hem = beröm.

Det klart att jag klappar på mina hästar också.

Kloka svar som alltid.
Håller med. Tillägg: På unghäst är det tex väldigt effektivt att avbryta och låta den bara stå still i 5 sekunder eller så, medans man berömmer. När man lär in byten tex gör jag så. 5 sekunder stilla och beröm. det ger dom tillräckligt med tid att koppla/fundera och komma på vad det var exakt som utlöste eftergiften/berömet. så pass smarta är de att de lägger ihop det. :smirk:

klappa o beröm med rösten.

tror även på att när det går bra så går vi hem. jag rider sällan i mer än 50-60 minuter åt gången.
men om min häst skulle gå ooortoligt bra för mig eller samarbeta fint efter bara 20min så skulle jag berömma honom även med att "gå hem" o inte forsätta älta o älta på bara "för att" jag kan. jag tycker att det är lätt hänt att tex om min häst går bra en dag efter kort stunds ridning om jag fortsätter kan blir vi båda för trötta = vi båda blir griniga och till slut går allt bara utför.
sluta när det går som bäst, då kommer ni båda tebax till stallet glada o nöjda

Jag berömmer med rösten, lättar i handen och eventuellt en lätt smekning på halsen, men oftast när man håller på med något så brukar det räcka med att lätta i handen för att min häst ska känna sig nöjd. (Om det låter som om jag alltid annars håller benhårt i mina hästar så är det inte så..)
Om jag gjort något som hästen tycker är extra jobbigt eller har svårt för så när hästen äntligen gör rätt så slutar jag. Fortsätter inte att fila och tycker att blev det rätt en gång så kan det bli det tio gånger till innan vi går hem..

Som ovanstående skrev - sluta när det går som bäst! Sitt inte och fila. Vila är bra beröm för de flesta hästar (särskilt när de gör något som är jobbigt rent mentalt).

En klapp och tala om att den gjort nåt bra.

Brukar säga nåt som "duuuktig kille/tjej"! Brukar också ge mkt eftergift, låta rörelsen (eller vad man nu håller på med) och hjälperna att upphöra och bara rida på rakt framåt, möjligt med lite drivning. Det uppskattar iaf min häst. :rofl:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
559
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama