Hur behandlar ni benen efter hårdare träningspass?

Sv: Hur behandlar ni benen efter hårdare träningspass?

skumpan2000 skrev:
Ni med friska hästar som är fräscha i benen?

Ordentlig avskrittning, eller hage om det finns möjlighet....när mina TÄVLAR brukar jag ha magnetpaddar 2-3 ggr i veckan, annars har jag aldrig något på benen på dom.....

skrittar av ordentligt
har vi tränat lr tävlat på annat underlag än vanligt brukar jag linda på natten

Efter tung träning, d.v.s. mycket galopp/hoppning eller träning på extra hårt/mjukt underlag så kör jag på lite Arnikaliniment på framkotorna, senorna och knälederna. Ibland på bakkotorna och haserna också. Och har jag kört mycket träning som tar på rygg- och bakmuskulatur så brukar jag massera in lite liniment där också. I stallet ingår inte avtagning av lindor i hyran, så jag lindar i regel inte längre. Det skulle vara om jag vet med mig att jag kommer ut till stallet tidigt dagen därpå, så det inte gör något om pållen går ut i hagen med lindorna på.

Efter hårda pass stretchar jag min häst ordentligt... Nåt annat gör jag aldrig, det var väldigt länge sen jag lindade några ben med stallbandage..

Ordentlig avskrittning och framskrittning får alltid mina hästar. Minst 10 minuter.
Jag stretchar även tävlingshästen efter varje ridpass.

Vid hårdare pass (rejält dressyrpass) så lindar jag hästens ben med Back-On-Track över natten. Men det blir ungefär ngn gång/månad.

Efter hopptävling eller hoppträning så lägger jag på kylgelé.

kyler sedan värmer tex står med spolslangar snöbandage isbalsam sedan värmande liniment + stretchar. har oftast back on track på över natten

Jag brukar alltid börja och avsluta passet med en 30-45min skritt tur.. (tar så lång tid att rida hem från klubben :) )
När jag kommer hem så gör jag inte nått med benen... :) fina och fräscha

fast ridhästar har ju inte lika hård påfrestning som en travhäst som i snabb trav belastar ett ben med 1 ton. dom behöver lite mer omvårdnad..

Jag strechar och sätter på benmagneter och släpper ut i hage om det är möjligt efter hårdare jobb typ provlopp eller tävling. Givetvis joggas hästen ner och skrittas av efter all träning. Ibland kan jag kladda lite med arnika, men det är mest för att ge lite massage och extra social samvaro.

....Okej???
Jag har väl inte sagt något om trav hästar Vs Ridhästar???

Jag försöker linda om jag kört ett tuffare pass eller hoppat "ordentligt".
Använder Arnika om jag inte lindar.

liniment och lindor eller kyllera.

Min häst är 13 år och hittills alldeles "ren" i benen, inga gallor eller andra svullnader. Jag gör aldrig något särskilt efter ridpassen. Däremot är jag alltid väldigt noggrann med att skritta fram och skritta av ordentligt.

Travhästar:

Snabbjobb äldre hästar: kyler ca 15 min. Sedan Back on Track minst 20 tim. Yngre: kyler 15 min. Liniment "Red Lotion".

Tävling: avkylning, Cedar Oil på alla leder&ligament på de äldre hästarna.
På de yngre: avkylning sedan "Irländskt jodliniment".
Funkar för oss!

Efter hård träning brukar jag kleta på kyllera eller linda benen.

Hur mycket tror du en ridhäst belastar sina framben vid hoppning ?

En hopphäst belastar faktiskt inte benen lika mycket som en travhäst. Däremot riskerar hopphästen sina ben om underlaget är dåligt eller om man kommer fel in/ur hoppet. Travhästen landar med hela sin vikt + farten på en hov och är beroende av att det fungerar bra med en viss glidning i nedslaget men det får inte vara utan fäste heller. Inte ens galoppörer får samma kraft i nedslaget som en travare får. Du kan få exakta skillnader genom att prata med ATG-veterinärer som behandlar båda disciplinernas hästar. ;)

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
265
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka