Hur behandlar man sår?

H

hopp-ponny

Hej!
Min häst har nyss fått ett sår på ryggen där pälsen är borta. Det är inte djupt eller nått utan bar rött utan päls. Hur ska man behandla ett sånt typ av sår. Har tvättat det och smörjt med helosam är det bra? Undrande hälsningar från Amanda!

Sv: Hur behandlar man sår?

Självklart göra rent med jodopax. Därefter om det inte blöder och det torkat lite, du inte har täcke på hästen skulle jag nog låta det vara. Annars är socatyl väldigt bra, men det skriver veterinären ut till dig. Socatyl är en salva som stelnar över såret och bildar en skorpa på det, skorpan lossnar när huden är läkt. Väldigt bra på sommaren, men jag har för mig att det är slaktkarens på salvan, så man ska väl inte använda massor av den.

Jag hade inte tagit på jodopax.
Jodopax tar död på bakterier och det är ju bra. men det tar också död på vävnad- mindre bra.
Så om såret inte är infekterat - låt bli jodopaxen.
Om man vill ta något "starkare" än tvål och vatten så kan man använda alsolsprit eller klorhexidin, de är lite mildare men tar död på bakterier iaf.

Som jag förstår det är det ett ytligt sår där pälsen är borta.
Jag hade tvättat med något milt desinfekterande typ vatten och tvål. Sedan torkat och försökt hålla det torrt och rent.
Jag hade inte satt salva på ett rent och färskt sår, tycker mest att det blir som att lägga "lock på" och stänga in såret.
På ryggen är det kanske inte så stor risk att det blir jättesmutsigt.

men det finns säkert lika många sätt att sköta sår på som det finns hästmänniskor.

Självklart tar man INTE jodopax. Det är endast för operationer och andra situationer där man MÅSTE desificera starkt.

Tvätta av med vatten i de flesta fall. Har det inte gått hål på skinnet avvaktar jag

Har det gått hål brukar jag spola rent och sedan lägga på tunt med Juvanesta.

:o har alltid tagit jodopax :o väldigt utspätt såklart

Väldigt pinsamt då jag alltid gjort så och haft ponnyn i 16 år. Trodde att det var bra så länge det är ordentligt utspätt :confused: Vet många som använder det, typ alla i stallet.....

Vad är juvanesta?

Självklart göra rent med jodopax. Därefter om det inte blöder och det torkat lite, du inte har täcke på hästen skulle jag nog låta det vara. Annars är socatyl väldigt bra, men det skriver veterinären ut till dig. Socatyl är en salva som stelnar över såret och bildar en skorpa på det, skorpan lossnar när huden är läkt. Väldigt bra på sommaren, men jag har för mig att det är slaktkarens på salvan, så man ska väl inte använda massor av den.

Flera fel. Inte jodopax som nån annan påpekade.

Sen är det tävlingskarens på Socatyl, så det är inget man ska hålla på och dutta med heller.
Även om inte din häst ska tävla kanske nån häst i samma hage ska det. Lätt hänt att den då får i sig salvan.

*lånar lite*
Men i stället för jodopax räcker dt med att man har på blå lr lila spray? lr ngt annat alt istället för jodopax?

Har såret inte gått igenom huden ser jag ingen anledning att använda nåt annat än vatten.

HeJ!
Kan väl påpeka att när jodopax tar död på bakterierna tar det även död på de snälla bakterierna som kan behövas vid sårläkningen.

Själv använder jag bara jodopax till svanstvätt och tvättar alla sår med lactacyd o vatten, är dom stora ock äckliga blir det vet.

Ett sår där huden inte ens gått hål på låter jag bara va..

/ Lavinia, vars häst fått både sår, blåmärken och håravskavt sår och har nu jätteont.. Tänk om man visste vad hon gjort...

En fråga vilken lactacyd, finns dt inte en blå /vit flaska och en rosa vit /?

Har det inte gått hål hade jag inte gjort någonting alls. Kanske lite tvål och vatten som någon föreslog inte hade varit fel. Allt annat låter som att skjuta mygg med kanon.

Spelar ingen roll, den rosa är med parfym bara. Kanske lika bra att ta oparfymerad för att inte störa känslig hud.

Socatyl är alltså pencillin och onödigt att ta till om man inte har ett rejält infekterat sår.

Sen är det tävlingskarens på Socatyl, så det är inget man ska hålla på och dutta med heller.
Även om inte din häst ska tävla kanske nån häst i samma hage ska det. Lätt hänt att den då får i sig salvan.

Kollade min socatyl och karenstid fanns för:
Slakt: 7 dygn. Mjölk: 3 dygn.
Vart hittar man att det är tävlingskarens, om det inte bifogat pastan/förpackningen? Konstigt att veterinären inte har sagt något heller? Nyfiken......

hej!

Jag har den blå.. Visste inte att det fanns en rosa.. Är den med parfym eller nåt, kanske?

/ Lavinia, uppvuxen på blå lactacyd

Tävlingskarens finns aldrig utskrivet på förpackningarna.
Du får kolla på ridsportförbundets hemsida, där borde de har en förteckning över alla produkter med karens. Travsportsidan har det i alla fall.
Ett tips är att skriva ut sidorna och ha dom liggande i stallet.

Du kanske skulle kolla vojlocken o tömköra i några dagar.

Håller med alla andra här.
Har man väl börjat att tvätta sår med Jod, så kommer lymfangiten som ett brev.... varenda gång som hästen får ett sår.

Tvål eller såpa.
I detta fall ingenting. Låt det vila o lufta.

tänkte inte ens på att det finns "goda" bakterier, men du har såklart rätt.:p

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Cactus
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Fazeem
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
716
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II