Hur behandla trägolv?

skuggi

Trådstartare
Vi ska lägga in trägolv i lösdriften. Svärfar vill typ slipers-behandla golvet så det inte ska ruttna men det kan han ju glömma :crazy: Det måste ju vara jättefarligt för hästarna?
Stoet vi har gnager en del på trädetaljer när andan faller på, så risken är ju att hon knaprar lite på golvet om hon ligger där och har tråkigt :p Sedan går hästarna barfota så de har ju en väldigt nära kontakt med trägolvet om de har sparkat undan halmen...

Så nu är frågan: Vad kan man behandla golvet med så det inte innebär någon risk för hästarna?

Sv: Hur behandla trägolv?

Varför vill ni ha trägolv i en lösdrift? det kommer ju att ruttna och slitas ner jättefort.

grus och jord = dränerat men svårare att gödsla ut
asfalt och betong = stabilt och hållbart, lätt att rengöra

trä?! det ruttnar, svårt att göra rent och slits snabbt

Svara er båda :smirk:

Vi har nu sand där, men det blir asvidrigt att halma där eftersom de trampar ner halmen i sanden. Och halm eller spån ska det tydligen vara, sand duger inte enligt vår djurskyddsgubbe :crazy:
Lösdriften är en lång hall med öppningar på kortsidorna. Innanför öppningarna har vi lagt vanliga betongplattor som man har i trädgården eftersom det oftast är där skit och blöta hamnar.
Dock är det ganska många kvm i "mitten" som också behöver golv men det blir ganska dyrt att skaffa plattor dit, och tjocka brädor till golv har vi liggande hemma :crazy:
Till saken hör att lösdriften knappt används av hästarna, så jag räknar kallt med att brädorna lär klara sig från alltför mycket skit och kiss. :crazy:

Så, brädor vill jag ha, frågan är om man kan behandla dem på något vis?

Jag har haft en spilta med trägolv en gång i tiden. Vi la tjocka plank på betonggolvet utan att behandla dem. Efter ca 8 år byggdes det boxar istället. Då använde vi trägolvet som endast var lite slitet i nederkant, som körbana till gödselstacken utomhus i flera år.
Så visst kan du lägga trägolv, det håller bättre än man tror. Kanske kan du behandla med någon "miljövänlig" träolja.

:bow:
Tack! Ja, jag har ju stått i stall med trägolv förut, det har fungerat ypperligt!

Men är miljövänligt = ofarligt för hästar? hmmm... alternativet är ju att bara behandla undersidan som är mot gruset, så håller det väl bättre än helt obehandlat...

Jag har oljat mitt golv i stallet med cuprinol om jag inte minns fel, nån sorts olja iaf. Det har jag gjort när golvet var nytt och en gång efter det, det har hållit sen -01. Det enda som har slitit på det är broddarna, hade de varit barfota under alla åren så skulle det knappt vara märken i det. Tror inte du behöver vara rädd för att hästarna får i sig nåt de inte borde, du lägger ju spån ovanpå. Dessutom är väl själva lösdriften målad och hur hästvänlig är den färgen?

Liknande trådar

Anläggning Har läst mig vilse på nätet nu ang detta och tänkte att jag kanske kunde hitta ngn som faktiskt hade erfarenhet och/eller kunde komma...
Svar
2
· Visningar
1 507
Senast: Elshira
·
Träning Liite missvisande rubrik men den bästa jag kunde åstadkomma. Såhär är det: Jag har stall med tre boxar. I en annan byggnad finns...
Svar
4
· Visningar
1 130
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?