Hur bedöms/granskas gångarternas "renhet"?

E

esther

Funderade lite på det sedan jag läst följande (klippt från dansk sida)

Halt hest fik 7 i fri trav

Den amerikanske dressurhest, Brentina, fik 7 i fri trav i Grand Prix'en, selvom den var urent gående, og måtte udgå af specialen på grund af halthed ved VM i Aachen i år. Det var et af de kontroversielle emner, der blev taget op på sidste uges Global Dressage Forum, hvor nogle af verdens førende eksperter i dressur bl.a. diskuterede karaktergivningen ved internationale stævner.

Ingen af de tilstedeværende dommere kunne fyldestgørende forklare, hvordan Debbie McDonalds hoppe kunne få 7 for en øvelse, hvor selv rytteren indrømmede at kunne mærke, at den ikke taktede rent. USA vandt bronzemedaljen for hold lige foran Danmark, som havnede på en fjerdeplads. Og McDonald og Brentinas 71,417% var som holdets næstbedste score med til at sikre medaljen. Derfor blev der ifølge det belgiske dressursite, Eurodressage, meget stille i konferencerummet, da journalisten Astrid Appels påpegede problematikken for de forsamlede deltagere. A-dommer Stephen Clarke tilbød som forklaring på den høje karakter, at Brentinas frie trav kun var "lidt uren".

Der var dog også danske topresultater blandt dem, som var oppe til diskussion på Global Dressage Forum, ifølge Eurodressage. Blue Hors Matinés "middelmådige travprogram, piskende hale og hårde mund" blev kritiseret, ligesom det blev fremhævet, at Isabell Werths Satchmo gik bagved lod.

Jag har tidigare skrivit en tråd på hästvård om att jag tycker att det är svårt att se hältor/orenheter, jag är tydligen i gott sällskap!

Sv: Hur bedöms/granskas gångarternas "renhet"?

Har inte sett just den hästen, men har varit på flertalet stora tävlingar och det är INTE ovanligt att hästarna går orent. Det är minst ett par hästar som jag reagerar på att dom verkar halta. :crazy:

En häst kan ju röra sig oregelbundet utan att vara halt. Den kan vara stel i någon muskelgrupp eller bara allmänt omusklad. Titta tillexempel på Wayahajama Uniceff(?). Hon ser väldigt halt ut när hon gör piaff men inte i den ökade traven där hon tillochmed har fått 10:or! Beror förmodligen på att hon är lite svag i sina muskler för just den övningen...

Von Krusenstjernas Wilson är väl en annan häst som är känd för att ha ett inte helt jämnt rörelsemönster, landslagsveterinären sa nog något om det sist när han inte gick igenom första besiktningen.

Funderar på hur det känns att som ryttare i VM rida sin häst programmet igenom och känna att den är halt, och sedan få över 70 %. Dessutom medalj till laget genom den ritten. Konstig sport- jag som mindre erfaren önskar att världens främsta domare skulle upptäcka något sådant.

Har någon här varit med om det; att upptäcka hälta på sin häst under programmet, har ni brutit då?

En av mina hästar har svårt att hitta takt och rytm (särskilt när JAG rider...), och när jag sitter upp på henne kan det till en början kännas knepigt och ojämnt, när hon fått upp rörligheten och värmt upp sig går det bra. När hon sattes igång efter hälta, fick jag lita på min tränares bedömning om att hon var ren, eftersom "ostadigheten" blev extra tydlig efter konvalescensen. För mig var det svårt att avgöra vad som var vad.

Liknande trådar

Övr. Hund Har letat runt efter oliak foder och info om det för att lära mig mer,, nyväckt intresse :D just nu försöker jag lära mig mer om vad...
Svar
6
· Visningar
1 243

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka