Hur bedömer ni hårt nedbetad hage foder mässigt?

Min lättfödda häst går på bete med greenguard 10-12 timmar på dagen stor hage med gott om gräs. Sen utan betesreducerare på natten i liten hårt nedbetad hage och fri tillgång på fräsch halm i ligghallen uppe i vinterhagen. Får i uppblött vikt betfor och lucern ca 1 kg på kvällen när jag ridit. Vägs 2 ggr i veckan och ligger på samma vikt sen jag började med detta.
 
Min lättfödda häst går på bete med greenguard 10-12 timmar på dagen stor hage med gott om gräs. Sen utan betesreducerare på natten i liten hårt nedbetad hage och fri tillgång på fräsch halm i ligghallen uppe i vinterhagen. Får i uppblött vikt betfor och lucern ca 1 kg på kvällen när jag ridit. Vägs 2 ggr i veckan och ligger på samma vikt sen jag började med detta.

Den låter inte särskilt lättfödd? Min skulle bli groteskt fet av det du beskriver och ingen av de jag haft och betecknat som lättfödda skulle hållit normalt hull på det där 😳
 
Jag har två islandshästar och en minishettis. Islandshästarna går i gräshage 8-10 h per dag och i hårt nedbetat hage resten av dygnet. Shettisen går i den nedbetade hagen hela tiden. Ingen får grovfoder utöver det som finns i hagarna. Shettisen är inte extremt tjock men fööör tjock men har i alla fall inte blivit tjockare. De andra två har hittills hållt hullet bra på den här lösningen.
 
Jo det är ju just det där om magen fylls osv som är svårt att sia om just när det är så lite. Naturligtvis är det väldigt olika vad nedbetad är och storlek osv spelar in, och givetvis häst.

Hade varit enklare om hon varit som travar a och helt sonika tackat nej till lunchen ;) Nu har de större hagar med mer gräs att plocka med, mer mat innan och efter hage osv men ändå. Enklare om hästen själv väljer bort lunchen (även om det också kan ge människor huvudbry. En aktiv svårfödd travhäst som går ner i vikt för den inte vill ha sitt hö är inte helt kul heller såklart).

På bilderna ser din nedbetade hage ut att ha rätt hyfsat så jag hade inte oroat mig för TS utifrån hur våra nedbetade hagar (betydligt magrare i jmf utifrån bilderna ) fungerar ypperligt för tränande tävlande storhästar som går in nattetid som sagt 😁

Dom har iof inte just ”ogräs” så mycket, men ang TS spelar det ju ingen roll ang det .
 
Senast ändrad:
Fröken häst hade iaf tappat på måttbandet och lämnar fortfarande av natthalmen. Är ganska tacksamt så, hon ligger precis på gränsen för lagom, så justeringar ger effekt fort både upp och ner. Men att hon inte rensat sitt kilo halm på natten trots neddragen mat och trots viktnedgång visar på att hon iaf inte är anser sig svälta. Så om bara magen håller på nuvarande foderstaten så..

Men varför skulle inte magen hålla när hon har gräs/strån att plocka med hela dagen i hagen ?

Alltså om våra arbetande storhästar fick 8 kg (!) till natten när de går på nedbetat gräs dagtid sommartid hade de flesta rullat fram ! Inte ens mitt fullblod får 8 då .... visserligen hyfsat lättfödd men börjar bli till åren så behöver lite mer än som yngre .
 
Men varför skulle inte magen hålla när hon har gräs/strån att plocka med hela dagen i hagen ?

Alltså om våra arbetande storhästar fick 8 kg (!) till natten när de går på nedbetat gräs dagtid sommartid hade de flesta rullat fram ! Inte ens mitt fullblod får 8 då .... visserligen hyfsat lättfödd men börjar bli till åren så behöver lite mer än som yngre .

Det är ju att det är så svårt veta hur mkt gräs hon får I sig. Gräset är ju konstant lika nedbetat, dvs betas ner i samma takt som det växer. Och då är ju det ju jättesvårt veta om det sas är 1 hg eller 5 kg gräs det gnags I sig.

Dessutomser jag ju hur de andra hästarna reagerat eller inte reagerar på gräset. De lägger inte på sig alls och tappar när de frivilligt avstår lunch till fördel för gräs. Vilket gjort det ännu svårare bedöma.

Nu har jag dock bestämt mig för att helt fokusera på hullet och skita i TS så länge magen verjsr hålla. Plötsligt la hästen på sig rejält på en vecka trots ingen ändring i foderstaten osv. Så nu får hon enbart utifrån hullet så länge magen verkar hålla.
 
Det är ju att det är så svårt veta hur mkt gräs hon får I sig. Gräset är ju konstant lika nedbetat, dvs betas ner i samma takt som det växer. Och då är ju det ju jättesvårt veta om det sas är 1 hg eller 5 kg gräs det gnags I sig.

Dessutomser jag ju hur de andra hästarna reagerat eller inte reagerar på gräset. De lägger inte på sig alls och tappar när de frivilligt avstår lunch till fördel för gräs. Vilket gjort det ännu svårare bedöma.

Nu har jag dock bestämt mig för att helt fokusera på hullet och skita i TS så länge magen verjsr hålla. Plötsligt la hästen på sig rejält på en vecka trots ingen ändring i foderstaten osv. Så nu får hon enbart utifrån hullet så länge magen verkar hålla.


Klokt beslut .
Som sagt - magen håller ang TS osv om den har att plocka med hela dagen .
Det är inte antal kilo i sak nu ang TS det är inte grejen .
Att ha som mall att ”lämna lunchen” så lägg ner det - det är inte någon måttstock för t.s intag, och en total utopi på en matglad lättfödd häst liksom 😅 jag tror du egentligen vet detta 👍
 
Senast ändrad:
Här hjälpte de inte med nedbetad hage och minimalt med mat för hästen ifråga, inte min som är drabbad men han är satt i skogshage nu med minimalt med gräs. Fång kom som ett brev på posten för hästen ifråga trots att den inte är överviktig på något sätt men troligtvis IR. Vi får se vad som händer den stackars hästen framöver då första veterinären påstod att de inte var fång så hästen fick gå kvar ute som vanligt :banghead:
 
Här hjälpte de inte med nedbetad hage och minimalt med mat för hästen ifråga, inte min som är drabbad men han är satt i skogshage nu med minimalt med gräs. Fång kom som ett brev på posten för hästen ifråga trots att den inte är överviktig på något sätt men troligtvis IR. Vi får se vad som händer den stackars hästen framöver då första veterinären påstod att de inte var fång så hästen fick gå kvar ute som vanligt :banghead:

I regel finns det dock tecken på överhull sen ett tag på hästar som konstateras med IR. Även om människor omkring den inte sett det. Hoppas hästen i fråga får rätt diagnos och hantering /behandling utifrån det oavsett 😞

Är det alltså din egen du satt i skogshage bu pga den andra hästen eller missförstår jag ?
 
I regel finns det dock tecken på överhull sen ett tag på hästar som konstateras med IR. Även om människor omkring den inte sett det. Hoppas hästen i fråga får rätt diagnos och hantering /behandling utifrån det oavsett 😞

Är det alltså din egen du satt i skogshage bu pga den andra hästen eller missförstår jag ?
Nej stämmer satt min i skogshage inte bara pga av krutet i gräset utan för han lever Fan med de andra hästarna också därför är han landsförvisad till egen hage och tyckte att han lika bra kunde gå i skogen då även om de finns gräs där med men inte i de mängderna. Han är inte fångdrabbad men hans hagkompis fick den diagnosen efter en tur till Strömshom igår. Hästen blev dålig riktigt dålig i fredags men veterinären som var ut så att de inte kunde vara fång pga av att hästen inte visade de symptomen :banghead: nej en häst som inte vill stå på sina bakben och som rör sig motvilligt sen har inte fång? Hade till och med jag kunnat säga trots att jag inte är veterinär ifråga satte redan i fredags varför de inte behandlade de som fång tills allt annat var uteslutet. Istället fick hästen gå i hage i tre dagar och sen köras 1 timme till klinik för att få en diagnos som var rätt.
 
Nej stämmer satt min i skogshage inte bara pga av krutet i gräset utan för han lever Fan med de andra hästarna också därför är han landsförvisad till egen hage och tyckte att han lika bra kunde gå i skogen då även om de finns gräs där med men inte i de mängderna. Han är inte fångdrabbad men hans hagkompis fick den diagnosen efter en tur till Strömshom igår. Hästen blev dålig riktigt dålig i fredags men veterinären som var ut så att de inte kunde vara fång pga av att hästen inte visade de symptomen :banghead: nej en häst som inte vill stå på sina bakben och som rör sig motvilligt sen har inte fång? Hade till och med jag kunnat säga trots att jag inte är veterinär ifråga satte redan i fredags varför de inte behandlade de som fång tills allt annat var uteslutet. Istället fick hästen gå i hage i tre dagar och sen köras 1 timme till klinik för att få en diagnos som var rätt.

Ja gräs/bete smittar inte i sig/ger varesig fång eller IR, så därav frågan. Synd att din häst behövde flyttas pga tjafs med andra osv att det inte funkar ...

Ang diagnos fång eller inte så hade iallafall jag inte vågat uttala mig om veterinärers insats ... jag är inte veterinär. Men tråkigt verkligen att det blev så . Om jag hade misstrott veterinären och misstänkt fång ändå hade jag som hästägare inte låtit den gå kvar ute i någon hage alls enligt beskrivning faktiskt.

Vanligast men inte alltid fö är att de inte vill belasta frambenen . Inte bakbenen.
 
Min ponny slipper munkorgen några dagar. Jag bedömer att hagen är ordentligt nedbetad nu och att munkorgen hindrar för mycket. Men det är en svår balansgång!
 
Klokt beslut .
Som sagt - magen håller ang TS osv om den har att plocka med hela dagen .
Det är inte antal kilo i sak nu ang TS det är inte grejen .
Att ha som mall att ”lämna lunchen” så lägg ner det - det är inte någon måttstock för t.s intag, och en total utopi på en matglad lättfödd häst liksom 😅 jag tror du egentligen vet detta 👍

Min skulle aldrig lämna lunchen ;) Så det kan intr användas för att bedöma annat om hon lever eller inte.


Menade det att andra tapspt utan lunch inte sa något avseende om de fick nog ts eller ej. Utan då de andra tappat när de valt bort lunchen och istället valt att äta gräs, så tyder det på att mängden gräs de petat i sig inte är så stor. Vilket gjort det än svårare försöka bedöma hur mkt ts det kan vara av att gå o h gnaga.

Men nu får hon klara sig på det som håller hullet lagom sålänge magen inte klagar helt enkelt.
 
Min skulle aldrig lämna lunchen ;) Så det kan intr användas för att bedöma annat om hon lever eller inte.


Menade det att andra tapspt utan lunch inte sa något avseende om de fick nog ts eller ej. Utan då de andra tappat när de valt bort lunchen och istället valt att äta gräs, så tyder det på att mängden gräs de petat i sig inte är så stor. Vilket gjort det än svårare försöka bedöma hur mkt ts det kan vara av att gå o h gnaga.

Men nu får hon klara sig på det som håller hullet lagom sålänge magen inte klagar helt enkelt.

Jag tog bort lunchen när hästarna lämnade den och ingen har gått ner i vikt. Jag tror dom får i sig mer än vad man tror. 2 av mina 3 lämnar även massor av hö inne i boxarna.
 
Jag tog bort lunchen när hästarna lämnade den och ingen har gått ner i vikt. Jag tror dom får i sig mer än vad man tror. 2 av mina 3 lämnar även massor av hö inne i boxarna.

Här valde alla hästar - utom min - bort lunchen, men de gick ner i vikt. Men gnaga gräs är ju godare än hösilage ansåg de andra.

Jag är inte eg avundsjuk på de ägare med icke lättfödda hästar som nu kämpar för att förmå krakarna att äta övrig mat och inte bara gnaga det minimala gräset och inte vilja äta ordentligt inne heller. De tappar ju i vikt fast de inte behöver.

Min har de fastslagit att hon måste kunna utvinna kalorier ur luft ;) Jag har alltid hävdat hon har en exceptionell förmåga utvinna kalorier ur gräs..
 
Här hjälpte de inte med nedbetad hage och minimalt med mat för hästen ifråga, inte min som är drabbad men han är satt i skogshage nu med minimalt med gräs. Fång kom som ett brev på posten för hästen ifråga trots att den inte är överviktig på något sätt men troligtvis IR. Vi får se vad som händer den stackars hästen framöver då första veterinären påstod att de inte var fång så hästen fick gå kvar ute som vanligt :banghead:

Vad tråkigt. Har hästen depåer (om du vet hur man kollar efter det). Min är inte ir enligt test men det testet måste slagit galet. Hon beter sig som en ir och även vet har ansetr hon ska behandlas som ir. Men innan vikten/hullet ökar så kommer eller ökar depåerna. Så de avslöjar ir hästarna även om hullet är bra. Men vet man inte är det lätt missa just depåerna.
 
Ja gräs/bete smittar inte i sig/ger varesig fång eller IR, så därav frågan. Synd att din häst behövde flyttas pga tjafs med andra osv att det inte funkar ...

Ang diagnos fång eller inte så hade iallafall jag inte vågat uttala mig om veterinärers insats ... jag är inte veterinär. Men tråkigt verkligen att det blev så . Om jag hade misstrott veterinären och misstänkt fång ändå hade jag som hästägare inte låtit den gå kvar ute i någon hage alls enligt beskrivning faktiskt.

Vanligast men inte alltid fö är att de inte vill belasta frambenen . Inte bakbenen.
Veterinären var inte så insatt i hästar om vi säger så. Hen kunde bara säga att hästen troligtvis inte hade fång trots svullna ben på alla fyra, svårt och vända i boxen, slö och allmänt nedsatt plus inte ville belasta bakbenen alls. Nu är hästen röngtad med hovbensrotation, ska rögntas om 2 veckor igen pga av att de är för tidigt och säga hur illa de är .. Här själv haft en fångponny och hon uppförde sig på liknade sätt, stod och vägde mellan bakbenen innan de bröt ut på riktigt.. därför jag ifråga satte veterinären diagnos ..
 
Vad tråkigt. Har hästen depåer (om du vet hur man kollar efter det). Min är inte ir enligt test men det testet måste slagit galet. Hon beter sig som en ir och även vet har ansetr hon ska behandlas som ir. Men innan vikten/hullet ökar så kommer eller ökar depåerna. Så de avslöjar ir hästarna även om hullet är bra. Men vet man inte är det lätt missa just depåerna.
Jodå hästen har klassiska fettdepårer runt ljuver, rumpa och nacke .. Suck har ju som sagt själv haft en fång häst i 12 år och ägaren lika så tidigare så tycker hen borde sätt åt vilket håll de barkade. Men min egen han får gå i skogen tills efter midsommar iaf då han lätt född han kommer få gå någon eller ett par dagar i veckan på gräs men måste stängsla om först då han inte själv kan äta ungefär 1 hektar med rejält med gräs då blir han sjuk eller så äter han tills han stupar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
547
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 181
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka
  • Avels fråga

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp