Hur bedömer ni hårt nedbetad hage foder mässigt?

Alexandra_W

Trådstartare
Ni med lättfödda hästar, hur bedömer ni hårt nedbetad hage? Där gräset är millimeterkort men ändå växer och hålls nedbetat i samma takt. Kalorimässigt ger det ju energi, men fibermässigt/TS-mässigt är det ju knepigare.

Dvs hästen går upp litegrann men dra ner grovfodret mer ger minimi TS eller mindre. Samtidigt är då den ev ts från gräset inte med. Så är balanserandet mellan bra hull och tillräckligt för magen.

Går in på nätterna, och får då även en giva halm förutom silaget. Allt halm äts inte upp trots låg ts totalt. Kan man lita på att hästen själv korrigerar tillräckligt?

(halvblod, 550 kg, fint hull men lättfödd. Silage med ts 68%. Får 1 + 1 + 1 + 4 kg samt 1 kg halm. Frukost/lunch/middag/natt. Går i hage i storlek som liten paddock som är hårt nedbetad men grön, går med näsan i backen hela dagarna. Är modell alltid hungrig och I dagsläget enda häst av 17, I samma typ av hagar, som vill ha sin lunch)
 
Jag brukar kolla på hull och försöka läsa hur hungriga dom är. Jag upplever att dom kan leva på "luft" i vissa hagar. På något sätt så får dom i sig mer än tillräckligt, trots att en "normal" häst skulle svälta i samma hage. Jag tror att det dom får i sig över exempelvis 12h i hagen är betydligt mer i vikt än vad man tror. Dessutom små mängder mat hela tiden, så magen har hela tiden något att jobba med.

Min dammsugare går nu med munkorg dagtid i liten Gräshage som inte det mycket ut för världen och i grushage med 2kg hö nattetid. Tror hellre hon får i sig mer än de 8kg hö/dag hon tidigare fått.
 
Min häst är sådan att han nästan skulle kunna leva på luft, de går just nu på gräs och skog och de är rätt hårt nedbetat nu när de är tre stycken. Han går in nattid får mest symboliskt hö inne typ 3 kg max. Han kan man inte bedöma om han är hungrig eller inte för han tackar aldrig nej till hö så att säga men han är heller inte desprerat så han står och glor vid grinden som han gjorde i vintras.
 
@MayGrace För mina är symboliskt hö 0.5 kg. 3 kg hade varit för mycket. ( :nailbiting: )

Jag ger mina så mycket halm de vill ha när de går i nerbetad hage, nu går mina ofta i större hage (0.5- 1 ha) så jag brukar räkna med att de får i sig en hel del, även om det är nerbetat. Har man möjlighet att kan man ju stängsla bort en ruta så har man koll på hur mycket det växer just i den hagen. Jag ser ju att där de har sin toalett är raterna knähöga nu.

Ska de ha hö också så brukar jag blanda det rätt noggrant med halm så att jag kan inbilla mig att de pillar i sig mer halm just för fibrerna. Men jag ser att de pillar i sig lite halm när jag lägger ditt nytt fräscht, även om det kanske bara är 0.5- 1 kg var.

Jag räknar inte TS halten när de har möjlighet att beta, även om det är kort gräs, utan räknar med att de reglerar det själv med halm. Det som blir fritillgång, även om jag försöker parera så att jag lägger ut nytt varannan dag.
 
@Pilot han får mat två gånger på kvällen så han får ungefär 1,5 kg x2 vågar väl egentligen inte ge han så mycket mindre nu när de inte finns så mycket och äta längre i hagen då han växer fortfarande.
 
@Pilot han får mat två gånger på kvällen så han får ungefär 1,5 kg x2 vågar väl egentligen inte ge han så mycket mindre nu när de inte finns så mycket och äta längre i hagen då han växer fortfarande.
Är han inte för tjock så är det ju inga problem. :)

Men rent generellt så från 3 år så utfodras dem som vuxna hästar. Jag tycker själv man brukar märke att de inte har samma behov när de närmar sig tre på våren eller till vintern. (Om du menar fyraåringen :) )
 
Min syns direkt på bajset hur magen mår. Försöker tolka o anpassa efter det. Ger aldrig grovfoder sommartid så det handlar om att stänga bort mer gräs eller släppa ut på mer gräs. Hela/delar av dygnet.

De höll sig ovanligt bra väldigt länge förra sommaren trots extrem torka. Vi fick stängsla in mer mark på slutet men jag försöker ha det i bakhuvudet att de höll sig fina på mycket mindre än vi trodde. Min behöver extra protein ett tag på sensommaren bara och under hösten då vi inte börjar ge grovfoder förrän oktober/november beroende på gräs.
 
Är han inte för tjock så är det ju inga problem. :)

Men rent generellt så från 3 år så utfodras dem som vuxna hästar. Jag tycker själv man brukar märke att de inte har samma behov när de närmar sig tre på våren eller till vintern. (Om du menar fyraåringen :) )
Ja 4 åringen, nej han är absolut inte tjock :p De rör sig så mkt på dagtid, han äter ändå minst av alla i hela stallet, de andra två äter väldigt mycket mer nattetid.Han satte igång och växa rejält i höstas sen har de hållit på periodvis och nu har han vuxit igen när han var borta :angel: Fråga han här om dagen hur stor han tänker bli ;)
3 åringen äter allt mellan 6-9 kg hö om dagen trots bete helst hade hon fått gå på fritillgång dygnet runt men hon petar inte i sig mer trots att hon borde .. Vi har rätt små hagar ändå så de äter ju av fort. Vi lånar bara marken som har gräs ..
 
@MayGrace För mina är symboliskt hö 0.5 kg. 3 kg hade varit för mycket. ( :nailbiting: )

Jag ger mina så mycket halm de vill ha när de går i nerbetad hage, nu går mina ofta i större hage (0.5- 1 ha) så jag brukar räkna med att de får i sig en hel del, även om det är nerbetat. Har man möjlighet att kan man ju stängsla bort en ruta så har man koll på hur mycket det växer just i den hagen. Jag ser ju att där de har sin toalett är raterna knähöga nu.

Ska de ha hö också så brukar jag blanda det rätt noggrant med halm så att jag kan inbilla mig att de pillar i sig mer halm just för fibrerna. Men jag ser att de pillar i sig lite halm när jag lägger ditt nytt fräscht, även om det kanske bara är 0.5- 1 kg var.

Jag räknar inte TS halten när de har möjlighet att beta, även om det är kort gräs, utan räknar med att de reglerar det själv med halm. Det som blir fritillgång, även om jag försöker parera så att jag lägger ut nytt varannan dag.

Jag har ett hörn avstängt och där växer knappt alls. Utanför stängslet växer det rejält. Men oavsett så är det ju tillräckligt för hästen ska gå upp. Men svårt gissa angående TS. Jag har inte stått i det här stallet över sommar förr så inget att gå på heller.
 
Jag har ett hörn avstängt och där växer knappt alls. Utanför stängslet växer det rejält. Men oavsett så är det ju tillräckligt för hästen ska gå upp. Men svårt gissa angående TS. Jag har inte stått i det här stallet över sommar förr så inget att gå på heller.
Tycker alltid det är klurigt innan man har lärt sig hur det funkar med ens hagar, kan skilja sig rätt mycket beroende på år och om man står på samma ställa men har hagen bredvid istället med mer sol/ skugga o.s.v.

Vi har ett halvblod som idag går i samma modell hage som du. Han går med näsan i backen och tuggar det lilla som dyker upp. Lunch har han inte tid för, däremot så märker man att när han kommer in är han hungrig och vill ha hö.
Han börjar också bli lite rund. Nu räknar du ju TS men samtidigt så tycker jag att det beror på hur mycket hästen får i vanliga fall och om den äter halm. Äter den halm hade jag inte haft några problem att dra ner höet ytterligare eller ridit lite hårdare/ längre än vanligt. (Ja jag är glad i halm.)
 
Det är svårt. Min går i hårt nedbetad hage med munkorg. Jag räknar med att hon inte få i sig något alls knappt. Hon får ca 8 kg hösilage om dagen nu plus halm, halmen gör att jag inte känner oro för just TS.
 
Tycker alltid det är klurigt innan man har lärt sig hur det funkar med ens hagar, kan skilja sig rätt mycket beroende på år och om man står på samma ställa men har hagen bredvid istället med mer sol/ skugga o.s.v.

Vi har ett halvblod som idag går i samma modell hage som du. Han går med näsan i backen och tuggar det lilla som dyker upp. Lunch har han inte tid för, däremot så märker man att när han kommer in är han hungrig och vill ha hö.
Han börjar också bli lite rund. Nu räknar du ju TS men samtidigt så tycker jag att det beror på hur mycket hästen får i vanliga fall och om den äter halm. Äter den halm hade jag inte haft några problem att dra ner höet ytterligare eller ridit lite hårdare/ längre än vanligt. (Ja jag är glad i halm.)

Hon får halm och hon äter halm, dock så är det inte ett helt pålitligt mätverktyg då hon tidigare visat att är det god halm kan hon vräka i sig halm på samma vis som hö/hösilaget, dvs "utan botten" ocj med mindre god halm kan hon ligga under minimi TS utan att justera upp.

I dagsläget får hon 5.6 kg ts varav 0.9 från halm vilket är verkligen minimits. Inte än fått besked hur det påverkar halm intag. Innan fick hon 6.3 kg ts varav 0.9 från halm men åt då inte upp all halm.

Hon kan tyvärr inte motioneras alls så jag brutit axeln och inte ens kan ta mig till stallet mer än en gång per vecka :/
 
Det är svårt. Min går i hårt nedbetad hage med munkorg. Jag räknar med att hon inte få i sig något alls knappt. Hon får ca 8 kg hösilage om dagen nu plus halm, halmen gör att jag inte känner oro för just TS.

8 kg silage och det lilla gräs hon gnager i sig innebär dock för rund häst här.

På vintern får hon 10 kg silage plus halm (1-2 kg beroende på hur hon äter eller inte av det) , sen har det successivt sänkts sen det började komma grönt. Och nyss då sänkts från 8 till 7 kg silage. 1 kg halm (som hon hittills inte ens ätit upp)
 
8 kg silage och det lilla gräs hon gnager i sig innebär dock för rund häst här.

På vintern får hon 10 kg silage plus halm (1-2 kg beroende på hur hon äter eller inte av det) , sen har det successivt sänkts sen det började komma grönt. Och nyss då sänkts från 8 till 7 kg silage. 1 kg halm (som hon hittills inte ens ätit upp)
Förstår det. Min har ju munkorg så det blir nära noll intag av gräs. Hade det inte varit munkorg hade jag sänkt hösilaget.
Hon blev ju halt igen förra veckan men ingen mer rotation eller sänkning.
Vi har lite svårt att hitta halm så jag är lite nervös för det.
 
Svårt ta bild men såhär ser det ut. En hel del ogräs med.

IMG_20190602_111621.jpg
 
Ni med lättfödda hästar, hur bedömer ni hårt nedbetad hage? Där gräset är millimeterkort men ändå växer och hålls nedbetat i samma takt. Kalorimässigt ger det ju energi, men fibermässigt/TS-mässigt är det ju knepigare.

Dvs hästen går upp litegrann men dra ner grovfodret mer ger minimi TS eller mindre. Samtidigt är då den ev ts från gräset inte med. Så är balanserandet mellan bra hull och tillräckligt för magen.

Går in på nätterna, och får då även en giva halm förutom silaget. Allt halm äts inte upp trots låg ts totalt. Kan man lita på att hästen själv korrigerar tillräckligt?

(halvblod, 550 kg, fint hull men lättfödd. Silage med ts 68%. Får 1 + 1 + 1 + 4 kg samt 1 kg halm. Frukost/lunch/middag/natt. Går i hage i storlek som liten paddock som är hårt nedbetad men grön, går med näsan i backen hela dagarna. Är modell alltid hungrig och I dagsläget enda häst av 17, I samma typ av hagar, som vill ha sin lunch)

Jag räknar med att TS räcker gott utifrån det, när de går och petar i sig hela dagen. Det viktiga är att magen och behovet att tugga/plocka uppfylls, och det gör det i en sådan hage dagtid./del av dygnet.

Våra storhästar som tränar och tävlar går i nerbetade hagar dagtid större delen av sommar/höstperioden. De får mindre grovfoder den perioden . Normal giva till natten då de står på spån. Om de stått på halm hade givan för de flesta kunnat vara ännu mindre.
 
Jag räknar med att TS räcker gott utifrån det, när de går och petar i sig hela dagen. Det viktiga är att magen och behovet att tugga/plocka uppfylls, och det gör det i en sådan hage dagtid./del av dygnet.

Våra storhästar som tränar och tävlar går i nerbetade hagar dagtid större delen av sommar/höstperioden. De får mindre grovfoder den perioden . Normal giva till natten då de står på spån. Om de stått på halm hade givan för de flesta kunnat vara ännu mindre.

Jo det är ju just det där om magen fylls osv som är svårt att sia om just när det är så lite. Naturligtvis är det väldigt olika vad nedbetad är och storlek osv spelar in, och givetvis häst.

Hade varit enklare om hon varit som travar a och helt sonika tackat nej till lunchen ;) Nu har de större hagar med mer gräs att plocka med, mer mat innan och efter hage osv men ändå. Enklare om hästen själv väljer bort lunchen (även om det också kan ge människor huvudbry. En aktiv svårfödd travhäst som går ner i vikt för den inte vill ha sitt hö är inte helt kul heller såklart).
 
Fröken häst hade iaf tappat på måttbandet och lämnar fortfarande av natthalmen. Är ganska tacksamt så, hon ligger precis på gränsen för lagom, så justeringar ger effekt fort både upp och ner. Men att hon inte rensat sitt kilo halm på natten trots neddragen mat och trots viktnedgång visar på att hon iaf inte är anser sig svälta. Så om bara magen håller på nuvarande foderstaten så..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
547
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 181
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp