Hur bäst "återställa" jättetaget sto??

xDollyx

Trådstartare
Vi har ett gotlandsrusssto på jobbet med föl vid sidan från aug-06.
Dom går i flock och är ute på natten, stödfodras morgon och kväll, samt att stoet och hennes lilla får gå i egen hage lite om dagarna för att få i sej lite mer gräs alternativt hö samt lite fibergi bas.

Hon har inga muskler än och ryggen ser hemskt tråkig ut, och på jobbet säger dom att vi måste låta en tjej rida på henne, som är duktig o väger 45 kg, för att"få igång" henne så hon börjar lägga på sej och bygga muskler.

men för mej känns dett ahelt felfelfel.. bord ehon inte få lite mer tid på sej att gå upp i vikt och kanske bara arbetas från marken osv.. men kanske funkar det så att man kan "sätta igång" ämnesomsättningen genom att rida på en för mej jättetunn och iofs jättepigg häst.. men vet inte..

tips? jag jobabr bara helg och har tyvärr inte så stor talan, men kanske om jag kunde stålsätta mej med kunskap osv. Går en skitbra kurs nu, hästskötarkurs, och har lärt mej massor redan.. men vill ju kunna lägga upp det på ett snyggt sätt för "högsta hönsen".

hon rids ungefär en timma och lite mer när hon rids, vilket jag igen personligen tycker är för mycket. Hon är inriden o så, men jag tror att hon är 5 eller 6 år..

så lite tips tack!!

Sv: Hur bäst "återställa" jättetaget sto??

Man ska inte låta häst en undernärd häst arbeta förrän den fått muskler, helt enig med dig. Om hon är väldigt omusklad över ryggen kan man t o m orsaka skada med att belasta den.

Hästar får muskler av en riktig foderstat med tillräcklig mängd protein. Sen blir musklerna starka med träning. Så göd upp henne och kolla om hon har mask.

Fibergi bas är inte så mkt att hänga i julgranen, ganska låg proteinhalt. Jag skulle ge henne några kg/fri tillgång på lusern per dag i stället tills betet blir frodigt.

Fråga hur stort behov av protein, energi, minerlaer de har räknat ut att hon har för att återställa normalt kroppsstatus och hur mkt hon får i sig.HH

Sv: Hur bäst "återställa" jättetaget sto??

Ja jag har vart rädd för att dom kanske bara "rider bort" de få muskler hon har genom att gå ut o klättra osv..

dom helgerna jag har jobbat har jag försökt få i henne linfrökaka men hon är duktig p att pilla ut det ur fibergin, och ja som sagt, fibergin är ju bara energi.. så känn så dumt när tjejen som har som uppgift att rida henne vill ut i skogen o klätta för det "har hon gjort hela förra veckan", och ridit i mer än en timme osv..

jag skulel velat behandla henne som en unghäst som är under inridning, alltså korta pass, mest från marken.

det skall jag göra faktist. så ska jag ta o mäta henne o sådär och räkna ut en foderstat när jag åker ut till skolan nästnästa vecka, om dom inte redan gjort det.. tveksamt dock.

Liknande trådar

Utrustning Läget är såhär: Jag har 3 hästar. 1 valack och 2 ston, sto nr 2 har inte varit hos mej sålänge och det är nu sista månaderna som jag...
Svar
1
· Visningar
611
Senast: fjordtokan
·
Hästhantering Ligger tråden fel så får ni väldigt gärna flytta den, kära moderat! Jag har en travardam som varit lite sjuk, som nu håller på att...
Svar
12
· Visningar
906
Senast: HappyBabySham
·
Hästhantering "då provar vi igen".. Ligger tråden fel så får ni väldigt gärna flytta den, kära moderat! Jag har en travardam som varit lite...
Svar
11
· Visningar
1 107
Senast: annie_
·
Hästvård Som många säkert vet så har jag en kallblodstravare(9 år), dock aldrig travtränad eller startad men körd med speedcart dom första 4...
Svar
17
· Visningar
1 635
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31