Man kan inte via vikt tala om ifall ett marsvin är för fet
Jag har sett en hanne som vägde 1,5 kilo (teddy) utan att vara fet.
Bara sallad (sallad får mina marsvin 1 gång i veckan som fredagsgodis och dom får jobba lite för att få det
)
Då måste den ha haft en hel del brister (undernärd).
Hästar får bukig mage av proteinbrist så det är möjligt att även marsvin kan få det.
Jag fick hem ett marsvin som levt på gnagarblandning (fri tillgång) vitkål och morötter och var mycket rund.
Ändå skrek hon enligt ägaren alltid efter mat.
Jag har aldrig hört henne skrika efter mat annat än när det prasslar i plastpåse (betyder sallad för dom
) och hon gick sakta ner i vikt när hon fick hö (fri tillgång), morötter och vitkål (begränsad tillgång).
Stackars Stina tycker synd om sig då hon bara får lite havre (väger upp kalciumhalten i höet) utstött i spånet (då måste hon ju leta efter det och det tar ju energi
)
Rätt avvägd mat är bäst och jag skulle aldrig dra in på hö utan istället byta ut till ett "sämre" (grovare) hö så fri tillgång fortfarande hade kunnat ges.
800 g är inte stora marsvin så då antar jag att dom är små i storleken (om man räknar i utställnings sammanhang)
Jasmine väger 850 g och är inte bred över ryggen utan har den smalare benstomen (hon är väldigt kortklippt för tillfället så det är inte pälsen som väger en massa).
Hade hon haft den bredare benstommen skulle hon säkert vägt ca 1 kg.
Hon är dessutom liten i storlek (i typ skulle hon behövt vara lite större och bredare skelett över ryggen och bredare huvud) och skulle kunna gå upp en del till innan hon skulle betäcknas som fet.