Hur banta tjock islandshäst?

S

Swannie

Hej!

Någon som har lite tips på hur sjutton man ska få ner sin tjocka islandshäst i vikt?

Han är sex år gammal, ca 140 cm och tränas väl "medelhårt", dvs träningspass på bana/i skogen ett par gånger i veckan, skogslufsning övrigt och en eller två vilodagar.
För närvarande får han:

ca 5kg hö+ lite halm (ganska trist sådan, som han inte äter mycket av)
400 g hestamix (som är ett müslifoder inkl. mineraler, speciellt för islandshästar)
1 dl betfor torrvikt
morötter

Höt är inte analyserat, eftersom det är näst intill omöjligt att få tag i hö häromkring i år så kan man inte direkt välja och vraka var man ska köpa, så att analysera är tyvärr inte möjligt just nu.

Han är såpass tjock att han säkert skulle behöva tappa 40-50 kg.
Men hur gör man då? Jag vill inte minska ner på grovfodret mer, och något kraftfoder får han ju knappt som det är.

Är det möjligt att hästen ser stor och tjock ut pga proteinbrist, och törs man öka på proteinet på en redan överviktig häst om man inte har höanalys?

HJÄLP! :(

Sv: Hur banta tjock islandshäst?

Det enklaste om vi ska kunna hjälpa dig att räkna något på hur mycket du bör ge är ju helt klart att du analyserar ditt hö www.analycen.se . Det kan vara proteinbrist men det är ju svårt att veta, har man inga värden får man helt enkelt chansa på vad man ska ge , höet kanske också är tillräckligt bra så att du inte behöver komplettera med någonting, eller möjligen kanske bara selen eller ett rent mineralfoder.

Även om du inte kan välja hö är det som cactuspower påpekat nödvändigt att veta om man ska räkna på värdena. Ska man inte räkna måste du se och känna på hästen; är det fett eller är hästen rund om magen för att protein saknas?

I de fall hästen är felnärd, så kan den se fet ut trots att foderstaten egentligen brister. Och att magen ser ut att vara stor och rund kan också bero på att magmusklerna behöver tränas.

En del islänningar tenderar till att bli väl runda under hösten, för att sen smalna av fint under vår och pälsfällning. En bra hage och häftiga lekkompisar är till stor hjälp ;)

Svar ja, det är fullt klart och troligen protein och mj bristen som gör din häst ser så "tjock" ut, skulle inte tveka en sekund att ge mer mat. Även byta ut hestekraften mot lucern.

Jag har sett SÅ många hästar som står på mycket lite foder men ändå är "tjocka" både runda om hela kroppen, magen och dallriga i hullet. Det blir U-landseffekt på vissa raser och islandshästar tillhör ofta den skaran. För mig är sådan effekt vardagsmat och jag har sett det i så många år nu.

Ger man minimalt så har man inget att förlora på att öka på ganska regält med foder, det brukar visa sig inom en vecka hur de formar om sig.

Har själv en häst som fungerar med U-landseffekt när han står ungefär som tabellhästen (ingen isis), han kräver långt över och lägre kvot för att hålla sig bra i kroppen! Flera hästar i stallet har också fått sådan reaktion så det är vanligare än man tror.

Tack för svaren!

Vad tror ni om att öka upp honom så att han får 1 kg strålucern eller så också? bör jag öka upp grovfodret också, och hur mycket tycker ni isåfall?

är ju livrädd att han ska bli ännu tjockare, men samtidigt förstår jag inte hur han kan vara det på så lite mat :crazy:

analyserar gör man inte för att man ska kunna välja och vraka bland höpartierna utan för att du ska vet vad som finns i DITT hö

analyser höet och räkna foderstat, sen ger du dig ut och travar travar travar.. motion motion motion..

du vill INTE att din häst ska få kotledsinflammation båda fram och tvingas avliva den som en bekant till mig fick göra med sin överviktiga isläningskille, han blev bara 6 :(

Nej, jag vet att man ska analyser sitt hö för att kunna räkna foderstat. :smirk:
Problemet är väl att höanalys ska man väl inte göra på bara en bal utan det ska väl vara stickprov på hela skörden från olika vallar och tidpunkter? och det kan jag ju inte gärna göra själv, framförallt inte som det inte ens är säkert att det kommer att räcka hela våren, jag blir kanske tvungen att byta hö igen när det är slut hos honom jag köper av.
Men det är klart att det inte är idealiskt på något sätt. :crazy:

Men hur *** gör man då, om man inte har höanalys? :(

så du köper bara för en vecka i taget eller?
kan du inte lagra hemma?
bäst vore om du köpte in hö från ett och samma parti så att det räcker fram till sommaren och sedan tar analys på det..

har man inte höanalys får du undersöka din häst noggrannt, har han muskler? bra överlinje? döljs allt av fett? är magen svälld? hur länge har han ätit av höet du har hemma nu som är från samma parti? 2 månder eller mer så kan du komma på hästen hur den ser ut.. har du bilder så visa så kan vi hjälpa lite mer..

Men hur *** gör man då, om man inte har höanalys?

Man gör som alla andra utan analyserat hö, man ger hästen att äta av det ;)

Men när man ger oanalyserat grovfoder så bör man plugga på alla de olika symtomvarianter av brister och överskott som finns. Hur hästen blir i sin kropp.

Jag tror inte din häst kommer bli tjockare, därmot så kommer den att forma om sin kropp.

Om du är orolig så börja med att ge den ett kg strålucern som du vänjer in under 1-2 veckor och se vad som händer och öka på varefter. Under tiden så håller du koll på vad som händer med hästens kropp.

Liknande trådar

S
Foder & Strö Jag har en islandshäst som är överviktig. Så jättefarligt är det inte, man kan inte säga att hon är fet. Det är bara buken som är stor...
2
Svar
25
· Visningar
2 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka