hur banta nordsvensk med kraftiga fetmaanlag?

Corminta

Trådstartare
har ett nordsvenskt sto på tio år med stora fetmaproblem
när hon skulle premieras som tvååring fick hon som enda bedömning "för fet för att visa sina gångarter" - som TVÅåring!!

hon är troligtvis dräktig nu och fölar i sådana fall i maj
jag vet att hon inte ska bantas innan fölningen utan "efter".

för tillfället äter hon ensilage ute på dagarna. Dem får obestämd mängd i hagen men hon är lägst i rang och man kan därför reglera hennes mål hyfsat.
Får ca 2-3 kg hö av medelkvalitet inne på kvällen plus ca ett halvkilo krosshavre (främst för fölet) samt mineraler, salt etc.
står på spån så det är ingen halmbuk.

när hon kom till oss för två år sen var hon FET. Kunde knappt hålla runt halsen.
Första vintern jobbade hon HÅRT i skogen ca 8 timmar/dag och åt massor av havre och lite hö. Då var hon bara lite överviktig (gick så i ca två månader)
förra sommaren gick hon på shettisbete och jobbade fyra timmar hårt i jordbruket om dagen men såg lika dan ut iallafall.

det är inte bara fett utan hon har bra muskler under när hon är i igång men vi vill hemskt gärna premiera henne i vår och som det ser ut nu går det helt enkelt inte

vad göra?

Sv: hur banta nordsvensk med kraftiga fetmaanlag?

Corminta skrev:
hon är troligtvis dräktig nu och fölar i sådana fall i maj jag vet att hon inte ska bantas innan fölningen utan "efter".
Efter fölningen behöver hästen ett digivningstillägg på 100% av grundbehovet jmf med dräktighetstillägget i månad 11 som är 30%...Proteinbehovet i dräktighet/digivningstillägget är Mj*12.

Som du ser behöver ditt sto mer mat under digivningen än under dräktigheten. Har du analys på ditt grovfoder så att du verkligen vet vad hon får i sig? I så fall sätt dig ner och räkna ut hennes behov och sätt foderstat efter det...
//marti

har inte gjort analys på årets hö/ensilage än men det kommer.

hon har en tendens till att bli väldigt "trött" när det är arbete på heltid så hon kommer i princip leva på kraftfoder i vår men det är figuren jag vill komma åt.

tycker det är märkligt att kroppen inte tar på fettreserverna när hon jobbar utan ser likadan ut.
känns nästan lite som ett späcklager.

förlåt läste inte riktigt.

planen är att hon ska ha laddat upp ordentligt inför höskörden i juni/juli så energi kommer pumpas in så det räcker till både eventuellt föl samt arbete.

Corminta skrev:
hon har en tendens till att bli väldigt "trött" när det är arbete på heltid så hon kommer i princip leva på kraftfoder i vår men det är figuren jag vill komma åt.

Vad menar du att hon i princip ska leva på kraftfoder?

Min kallblodstravare blev lite väl rund i somras och dessutom lite bekväm av sig. Jag minskade havregivan från 2 kg till 1 kg och fick en piggare häst på köpet. Hon gick i gräshage dygnet runt och stödfodrades med hösilage, jag ändrade inte grovfodergivan.

Immer

Corminta skrev:
Arbetstillägg för skogs- och jordbruksarbete är 1 Mj/100 kg häst och timme enligt SLU. Om det är kuperad mark kan arbetstillägget dubbleras. 8 timmars arbete*700 kg häst = 56 Mj. I arbetstillägget är proteinbehovet Mj*6...

Om du ger mycket kraftfoder och lite grovfoder kan du på sikt räkna med att pållens mage inte mår något vidare. Det finns dels MINIMIGIVA och dels rekommendationer om hur mycket grovfoder en häst ska ha framtagna av djurskyddet. Minimigiva är 1 kg ts/100 kg häst och rekommenderat är 1,5-2 kg ts/100 kg häst. Minimi motsvarar i hö 1,2 kg/100 kg häst och rekommenderat 1,8-2,4 kg/100 kg häst.

En stilla fråga bara, varför dräktighetskontrollerar ni inte pållen?
//marti

Har du inte en bild på hästen?

Om hon inte går ner i vikt får hon helt enkelt för mycket mat i förhållande till den rörelse hon får. Ni ger henne för mkt kraftfoder, tror jag.

med "lite grovt" m.m. beror nog på att jag relaterar till pojkarna som äter säkert 20 kilo om dan (och ja dem är i mkt fint hull)
hon äter som sagt 2-3 kg hö och 5-6 kg ensilage om dan, vilket är betydligt mer än många andra hästar i samma storlek (vikt) som jag träffat på så jag tror inte hon får magsår av det hon får nu.

hon får för tillfället ett halvkilo havre om dan vilket jag inte tror är för mkt. men som sagt vet inte precis

vi hade henne kvar två veckor extra på stationen för att dräktighetsundersökas men det blev uppskjutet två ggr och sen var det inte aktuellt på stationen längre. det blev mycket pengar och en ny kontroll klarar budgeten tyvärr inte av men det bör synas snart.
hon har inte brunstat sedan beteckningen (gör det väldigt tydligt annars) och ändrat beteende en del så vi tror att hon är dräktig men det är inte konstaterat rent officiellt bara.

tack för intresset förresten, mer sånt tack!

Men är hon så pass överviktig så behövs väl inte ens 0.5kg havre/kraftfoder?
Eller är det pga lysinet man bör ge det? Minns ej hur det var dräktiga hästar, däremot var det ju viktigt för unghästar iaf.
För övrigt kan jag inte komma någon anledning att ge henne krfatfoder just nu, hon verkar ju ha gott om hull till fölningen. Det är ju inte bra för dom att vara krfatigt överviktiga heller! :crazy:
När hon börjar DIA fölet är det en annan sak. Då får man lägga till en massa proteinrikt kraftfoder!

Ja du, jag vet inte. Är inte så kunnig vad gäller dräktiga hästar.
Dock har jag ägt en nordsvensk själv som var rätt så lättfödd.

Vad väger hon , vet du det? Vad BÖR hon väga? Mankhöjd?

Liknande trådar

M
Foder & Strö Hej! Här kommer ytterligare ett rop på hjälp ifrån en hästägare som drabbats av kvothysteri som det så fint kallades i en annan tråd...
2
Svar
29
· Visningar
3 814
Senast: madeleine71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar