Hur avlar man på hundar?

S

Sickan

Jag blev lite nyfiken på hur hundavel går till. (obs seriös sådan, inte mellan två grannar för man råkar ha en tik och en hane) Vi har hästar och fött upp en del föl och undrar därför likheter/skillnader mellan hund/häst.
Hur väljer jag ut en bra avelstik resp hanhund?
Om jag hittar en bra tik jag vill avla på, hur hittar jag en lämplig hanhund?
Är det vanligt att man själv äger både tik och hane?
Vad får man betala till hanägaren?
Vilka kostnader har man i samband med en kull?
Att föda upp ett föl kostar minst 45 - 50 000 kr från betäckning till leveransklart föl, om man räknar med allt så som stoets foder, försäkringar, skötsel (hovslagare, vacc etc), betäckningsavgifter, registrering osv osv....I den summan finns inget utrymme för t ex extra veterinärbehandlingar, föl som blir sjuka eller skadade etc, ej heller min egen arbetstid som jag lägger ner.

Hur ser det ut i hundaveln? Många tycker ju att 8 000 - 10 000 kr för en valp är dyrt och räknar snabbt; en tik får 8 valpar á 10 000 kr - oj vad de tjänar pengar!!! Samma sak när jag säljer ett föl för 50 000 kr tycker en del att det är jättedyrt och att jag har tjänat storkovan men jag har bara fått tillbaka mina utlägg (i bästa fall) och arbetat gratis i 15 månader.

Sv: Hur avlar man på hundar?

Lägger till en fråga om det är ok?
Hur gammal bör tiken vara?

Har inte så många svar tyvärr, mer än att jag inte tror det är så vanligt att man äger även hanen. Ska alla omkostnader räknas med (inkl hållning av tiken även innan kull) så går man nog snarare back.

Väldigt många större uppfödare äger både tiken och hanhunden vet jag, men ibland så låter man någon annan hanhund betäcka för att få in lite nytt blod tex. Det händer även att man "lånar" in en hanhund från annat land, meriterar honom i Sverige eller hela norden och passar på att använda honom i sin avel om man har någon lämplig tik.
Däremot har jag lite invändningar mot ditt sätt att räkna ut kostnaden: ditt sto skulle ha behövt mat, försäkring, hovslagare och allt annat även om hon inte var dräktig, så de enda kostnader du egentligen ska räkna med är om hon äter extra foder, sliter ner skorna snabbare än vanligt osv. Försäkrad är hon väl även utan att vara dräktig, finns det någon extra kostnad för dräktigt sto? Detsamma gäller för din arbetstid och allt övrigt du skrivit, det är endast kostnaderna utöver de vanliga som du kan räkna in i hur mycket det kostat dig att ta ett föl. Sen säger jag inte att du tjänar en massa pengar på det för det gör du nog inte, men kalkylen ser i alla fall lite bättre ut och är faktiskt mer rättvisande.

Ja, det resonemanget är lite av hönan och ägget. Utan sto inget föl alltså kan jag inte räkna bort de kostnader jag har för stoet, ej heller för en tik.
Jag kan tänka mig att en tik från välmeriterade föräldrar som är lämplig till avel kostar sina stadiga kronor mer än en gatukorsning som jag köper för sällskap. Alltså har jag redan investerat mer pengar i min tik just med tanke på att få fram konkurrenskraftiga valpar. Jag tar min tik till utställningar/tävlingar, går på träning etc för att kunna ha detta som försäljningsargument.
Skillnaden är väl om jag har uppfödning som hobby eller som affärsverksamhet. I en affärsverksamhet måste jag ju räkna in alla kostnader i priset jag har för att få fram en viss produkt.
Det skulle vara intressant att höra från någon sådan uppfödare - kennel.
Får man igen sina satsade pengar?

Kloka Gnist - eller om det var Duvan- skrev för en tid sedan ett jätte bra inlägg om avel! Sök efter det så får du massor av kött på benen!

/Swat

Tack! jag ska läsa den. Jag är inte inne på avel utan bara nyfiken just med tanke på dískussionen kring hästuppfödning som har varit denna höst.

Oj nej men djäklar!! Var det ett ÅR sedan!! :D

Klokt var det oavsett!! Och det var exakt det jag menade!

/Swat - som inser att tiden SKENAR förbi :crazy:

Nu är jag inte en storskalig uppfödare, och vill heller aldrig bli - men jag har inte och lär aldrig, få tillbaka alla mina satsade pengar. Alla mina hundar är inköpta eller uppföda med förhoppning/tanke om avel. Dom hålls och meriteras med tanke på avel etc.

Ska man räkna det som ett företag, så anser en revisor jag känner att ALLA utgifter och inkomster ska räknas med. För skojs skull gjorde jag det, sådär i huvudet - eftersom jag såklart inte har nedskrivet varenda krona man lagt på mat, eller veterinären exempelvis.

Efter kull 1 var sålda och klara så hade jag sammanlagt gått back ca 90 000 kr.
Efter att kull 2 är sålda och klara (Inte lev.klara än) så kommer jag att ha gått back ungefär 110 000 kr.

Ja, ibland känns det rätt kul när man får höra "Oj, men du måste ju tjäna en jävla massa pengar nu när valparna är sålda..."
Jag har förvisso valt att lägga en hel del pengar på importer, och det har tagit mig några år att samla ihop rätt avelsmaterial, göra testerna, ställa ut litegrann, hålla hundarna, veterinärkostnader etc. Eftersom jag alltid siktat på avel, är ju hundarnas inköpspris och vardagliga kostnader medräknade, då dom är en del utav min avel.
Jag älskar självklart mina hundar över allt annat, och om så varenda en skulle behöva kastreras hade jag aldrig gjort mig av med dom ändå - MEN dom är införskaffade med ett syfte utöver att bara vara en sällskapshund också.

Men visst, förhoppningen är ju att det någon dag ska gå plus minus noll, så att hundarna bekostar sig själva. Men det är en dröm, och det är svårt att nå dit om man inte tar valpkullar konstant, och håller hundarna relativt billigt. Jag själv vill inte vara en sådan uppfödare.

Ja visst är det en underbar hobby! Men tjäna nåt på det? -Nä..

Jag ligger back på en höft 200 000 sen jag började...
Och får också höra, men du som säljer dina valpar sååå dyrt...
Dom skulle ju veta alla omkostnader med.. ;)

Och det är ju inte ens säkert att man får någon kull trots parning..
En har gått tom för mig nu i höst och en kastning, så själva avleriet går inte så bra just nu... :grin:
Men bara att blicka framåt!:p

Lite av vad jag misstänkte. Och givetvis ska man räkna med allt om man har det som affärsverksamhet. De flesta ser bara summan de får betala för valp/föl - inte vad som ligger bakom.

För nyfikenhetens skull - vad får man betala för en bra tik, meriterad och lämplig för avel?

Zizzy - jag känner igen det från min hästvärld. Mycket tid och pengar utan utdelning. Till det kommer även den känslomässiga biten av t ex en kastning.

De allra flesta som väljer att avla köper ju en valp efter "rätt" föräldrar, håller tummarna för att den skall bli frisk och sund och arbetar hårt för att meritera hunden på lämpligt vis osv.
Antalet uppfödare som köper in "färdiga" avelstikar är extremt få - i alla fall i Sverige. Vi har ju våra hundar som så mycket mer än enbart "avels-djur"!

Dessutom så har man ju ofta en "baktanke" med vad man vill med sin avel och att då hitta en perfekt tik, som har alla de egenskaper som man söker och dessutom är frisk...är som att hitta den välkända nålen i höstacken! Till på köpet så skall ju den aktuella hunden dessutom vara till salu! :)

I andra delar av världen är det betydligt vanligare att man säljer "färdiga" avelshundar. Antingen för att de gått färdigt i aveln eller för att de visat sej inte ha alla de egenskaper som önskas...

Priset på en "färdig" hund är helt beroende på ras, utbildningsnivå, ålder osv.
Jag erbjuden en tik som var född 2005, väl meriterad som har lämnat två fina kullar för 2500 euro. Tiken var dock inte van vid andra hundar och hade enbart bott på stall, så det blev ingen affär.
Detta var ett "kompis-erbjudande" och jag tror att tiken sedermera såldes för 3800 euor (eller 3900).

/Swat

I min ras kan du lätt få ge mellan 30-40 tusen och även mer för en meriterad tik, som är fri i höfter,importerad( då vi har liten ras i sverige) osv.

Jag har definitivt inte gått plus, hade man gått plus minus noll så hade det ju känts lite "bättre" :p men som förmodligen andra uppfödare oxå tycker så ger kullen mkt på andra sätt.

Det är ju som andra säger, visst e valpen "dyr" i inköp, men slå ut det på en månadskostnad och sen på en kanske 8-10 år som hunden lever så va inte inköpet så farligt dyrt.

Seriös avel är en dyr hobby oavsett djur tror jag..

För nyfikenhetens skull - vad får man betala för en bra tik, meriterad och lämplig för avel?
Det är inte så många som säljer en sådan tik så lättast är väl att köpa en lovande valp, meritera den själv och sedan avla på den.

Jag är ingen storskalig uppfödare, men jag går plus på min uppfödning, annars hade jag inte gjort det för det är en hel del jobb. Men jag ställer heller inte ut varje helg i diverse olika länder, vilket gör att mina utställningskostnader inte blir så höga. Dessutom behöver jag inte ta semester eller ledigt från jobb när jag har valpar, eftersom jag just nu studerar, vilket också sparar pengar.

Sen tycker jag inte att man kan räkna in tex hundens hela existenskostnad i aveln. Vissa saker kostar mina hundar oavsett om jag tar kullar på dem eller inte. Extrakostnaderna för aveln måste ju dock räknas av på valpinkomsten.

Vilka kostnader har man i samband med en kull?
*Extra försäkring på tiken
*Mer foder
*Registreringskostnader för valparna
*Vaccinering, avmaskning och chippning för valparna
*UL eller röntgen under dräktigheten (jag röntgar alltid för att se hur många valpar som ska komma ut, så jag är mer säker på min sak. Dock brukar jag inte kolla dräktighet på tikarna, vilket jag ju alltid gör med stona)
*Eventuell tillverkning/inköp av valplåda, valphage, leksaker till valparna, etc.
*Annonskostnader om du vill annonsera valparna

Sen har du icke-penning relaterade kostnader, tex all tid det tar att ta hand om en kull valpar. Behöver man ta ledigt från jobbet för att vara hemma med valparna är det dessutom en inkomstförlust. Det tar tid att ta hand om valparna, men det tar också en hel del tid att prata med valpköparna och ha dem på besök när det börjar bli dags.

Dock är det väldigt roligt att föda upp hundar, så jag anser att det är värt besväret.

*Extra försäkring på tiken
*Mer foder
*Registreringskostnader för valparna
*Vaccinering, avmaskning och chippning för valparna
*UL eller röntgen under dräktigheten (jag röntgar alltid för att se hur många valpar som ska komma ut, så jag är mer säker på min sak. Dock brukar jag inte kolla dräktighet på tikarna, vilket jag ju alltid gör med stona)
*Eventuell tillverkning/inköp av valplåda, valphage, leksaker till valparna, etc.
*Annonskostnader om du vill annonsera valparna

Sen har du icke-penning relaterade kostnader, tex all tid det tar att ta hand om en kull valpar. Behöver man ta ledigt från jobbet för att vara hemma med valparna är det dessutom en inkomstförlust. Det tar tid att ta hand om valparna, men det tar också en hel del tid att prata med valpköparna och ha dem på besök när det börjar bli dags.

Dock är det väldigt roligt att föda upp hundar, så jag anser att det är värt besväret.

Lite OT kanske, men vad har du för ras?

Chihuahua och JR har Ramona (Sorry att jag svarade för dig, men jag skulle ändå skriva i tråden igen..)

Jag anser att om man köper in hundar för avel, så ska också allt kring hunden räknas. För hade man inte haft dom, hade man inte kunnat avla. Eftersom det kostar att hålla, meritera och hälsundersöka djuren inför avel, så ska allt räknas med. Och om man nu köpt in djur just för att avla, så är det så för mig i alla fall.

Tänker också som så, annars hade jag ju inte lagt ner möda och besvär och importera från halva Europa.. Varför gå över ån efter vatten liksom?

(känns som att jag stalkar dig Bebben!:o)

Äh det är lugnt, jag gillar att bli stalkad ;)

Ja men precis. Inte har jag lagt ut över 60 000 kr på att flyga hem enbart sällskapshundar... Då hade jag köpt av någon här i Sverige, för bra mycket nättare summor. Det kostar att få in lite fräscht blod och fina hundar.

(Mina hundar lever som familjemedlemmar, och kommer alltid att betyda lika mycket för mig, oavsett om dom ger dåliga valpar, blir sjuka, inte klarar någon hälsokrav eller annat. MEN jag förnekar inte att dom är inköpta och satsade på i tron och förhoppningen att gå i avel.)

Sen tycker jag inte att man kan räkna in tex hundens hela existenskostnad i aveln. Vissa saker kostar mina hundar oavsett om jag tar kullar på dem eller inte.

Grattis till dig som går med vinst.

Om jag inte födde upp skulle jag inte ha mer än max 2 hundar, nu har vi 6. Självklart måste kostnaden för "extrahundarna" räknas in. Dessutom så kasseras en del hundar innan avelsdebut för att de helt enkelt inte höll måttet av en eller annan anledning. De har då kostat i inköp, drift, hälsoundersökningar & meritering i 1-2 år, för att sedan säljas till kraftigt reducerat pris.

Jag går också back på min uppfödning, men vad gör väl det? Jag gör mycket med mina hundar, jag får följa en kombination från första tankefröet till vuxen hund, och jag har möjlighet att själv säkerställa att jag om 30 år fortfarande kan trivas med min ras. Pengarna från valpförsäljningen hjälper till att till viss del finansiera denna hobby, och gör underskottet avsevärt mindre. Men självklart måste alla kostnader räknas med när man ska räkna ut om uppfödning går med vinst eller förlust.

Liknande trådar

S
Hundavel & Ras Jag har räknat lite på om man tjänar någonting på hunduppfödning. Många säger att man inte gör det? :confused: Själv vill jag satsa på...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 592
Senast: yennork
·
Övr. Hund Går sen ett tag tillbaka i funderingar på att köpa mig en till hund. Det skulle passa rätt så bra just nu då jag kommer jobba hemma på...
Svar
1
· Visningar
1 352
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama