S
Sickan
Jag blev lite nyfiken på hur hundavel går till. (obs seriös sådan, inte mellan två grannar för man råkar ha en tik och en hane) Vi har hästar och fött upp en del föl och undrar därför likheter/skillnader mellan hund/häst.
Hur väljer jag ut en bra avelstik resp hanhund?
Om jag hittar en bra tik jag vill avla på, hur hittar jag en lämplig hanhund?
Är det vanligt att man själv äger både tik och hane?
Vad får man betala till hanägaren?
Vilka kostnader har man i samband med en kull?
Att föda upp ett föl kostar minst 45 - 50 000 kr från betäckning till leveransklart föl, om man räknar med allt så som stoets foder, försäkringar, skötsel (hovslagare, vacc etc), betäckningsavgifter, registrering osv osv....I den summan finns inget utrymme för t ex extra veterinärbehandlingar, föl som blir sjuka eller skadade etc, ej heller min egen arbetstid som jag lägger ner.
Hur ser det ut i hundaveln? Många tycker ju att 8 000 - 10 000 kr för en valp är dyrt och räknar snabbt; en tik får 8 valpar á 10 000 kr - oj vad de tjänar pengar!!! Samma sak när jag säljer ett föl för 50 000 kr tycker en del att det är jättedyrt och att jag har tjänat storkovan men jag har bara fått tillbaka mina utlägg (i bästa fall) och arbetat gratis i 15 månader.
Hur väljer jag ut en bra avelstik resp hanhund?
Om jag hittar en bra tik jag vill avla på, hur hittar jag en lämplig hanhund?
Är det vanligt att man själv äger både tik och hane?
Vad får man betala till hanägaren?
Vilka kostnader har man i samband med en kull?
Att föda upp ett föl kostar minst 45 - 50 000 kr från betäckning till leveransklart föl, om man räknar med allt så som stoets foder, försäkringar, skötsel (hovslagare, vacc etc), betäckningsavgifter, registrering osv osv....I den summan finns inget utrymme för t ex extra veterinärbehandlingar, föl som blir sjuka eller skadade etc, ej heller min egen arbetstid som jag lägger ner.
Hur ser det ut i hundaveln? Många tycker ju att 8 000 - 10 000 kr för en valp är dyrt och räknar snabbt; en tik får 8 valpar á 10 000 kr - oj vad de tjänar pengar!!! Samma sak när jag säljer ett föl för 50 000 kr tycker en del att det är jättedyrt och att jag har tjänat storkovan men jag har bara fått tillbaka mina utlägg (i bästa fall) och arbetat gratis i 15 månader.