Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?
Knapplån
Jag kan säga att jag själv har importerat ett sto, av den anledningen att jag jobbade på Island och blev kär helt enkelt (skulle inte alls ha häst egentligen...). En kanontrevlig häst på alla sätt och vis, med ett fantastiskt lynne (till och med så jag själv blev förvånad när hon kom till Sverige över hur cool och lyhörd hon var i alla lägen). Fem bra gångerter, fint steg, mycket fart, helt okej lyft (har sett henne gå med 90 graders vinkel på frambenen i tölten). Lättväxlad och med bra takt, även om det kan dyka upp pass här och där men det har snarare med dålig träning att göra.
I vilket fall som helst så är hon ingen förstaklasshäst, i alla fall inte exteriörmässigt, det vet jag. Hon är inte tillräckligt nätt i typen för att få de siffrorna, sen har hon ju även lite lågt ansatt och kort hals. Och de siffrorna väger ju en del på bedömning. Men det är inget som stör mig och inget som påverkar hästens funktion eller ridbarhet negativt på något sätt så jag har valt att avla på henne. Kan ju även tilläggas att hon har en BLUP på 96... Men med fin stam bakåt, trots att båda hennes föräldrar "bara" är bedömda i andraklass. Hingsten jag valde är en förstaklassbedömd fyrgångshingst, med bra gångarter och riktigt trevligt psyke. Har själv jobbat hos ägarna och kände honom väl, och ska jag vara helt ärlig skulle jag inte våga använda en hingst jag bara sett och hört om. Det finns ju sidor man aldrig märker av då...
Jag har hört om lite väl många välanvända hingstar som inte alls har vidare trevliga psyken (detta från folk jag känner väl och litar på, samt har samma åsikt som mig om vad ett bra psyke är) och det tycker jag är himla trist. Det borde ju ändå vara prio ett... Sen är det ju också extremt olika från person till person vad ett bra psyke är! Jag har hört folk som säger att avkommor till en viss hingst har bra psyken, medan min egen erfarenhet är att hingsten ärver ned mindre trevliga psyken, som exempel.
Men som redan sagts, stoet är ju extremt viktigt såklart, samt att hingsten och stoet ska passa bra ihop. Att ta ett väldigt "tungt", lågställt sto och betäcka med en smäcker, högrest hingst är väl inte jättesmart... Ska man betäcka ett sto ska ju främsta anledningen vara att hon har bra egenskaper som man vill förbättra, för att räkna med att de negativa egenskaperna försvinner för att man har en hingst med bra egenskaper där stoet har dåliga är dumt, det händer sällan...
Kan ju ta mitt eget föl som exempel, hon ärvde mammas korta, lite lågt ansatta hals (som förövrigt enligt avlare av ponnyraser säger är perfekt ansatt ur ridsynpunkt, så inget som påverkar ridbarheten där) samt att hon springer runt i pass i hagen, trots att pappa är fyrgångare...
Så länge inte stoet (eller hingsten) har defekter som påverkar dess liv, ridbarhet eller annan funktion negativt såsom spatt, eksem, "dåligt" lynne, gångartssvårigheter (som inte beror på dålig träning), felaktig exteriör (som påverkar mer än utseendet) eller liknande, så ser jag inget fel med att avla, så länge man vet vad man sysslar med.
Nu blev det visst en mindre roman, men det är lite av min syn på det hela i alla fall.