Hur "avancerad" dressyr rider ni på er isis? Vad tränar ni på?

finapina

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder, jo... Hur långt är era isisar dressyrutbildade ? Kan dom bakdelsvändningar, gå på tygeln o sånt? Jättedumma frågor, jag vet...men dressyr på isis är nytt för mig!Vad tränar ni på? Intresserad!

Sv: Hur "avancerad" dressyr rider ni på er isis? Vad tränar ni på?

Öppna och sluta i skritt och tölt även förvänd. Rider i form i alla gångarter men ingen stabil form alltid utan beror på uppvärmning och dagsform. Fram och bakdelsvändning, skänkelvikning, halt och ryggning skifte mellan skritt, trav, tölt och galopp tämligen obehindrat, men undviker trav till tölt. Kan rida på volt i galopp åtminstone ner till en 15 meter troligen mindre. Tempoväxlingar i alla gångarter, har alla tempo i gångarterna och hyfsat rent i takten för det mesta.

Jag jobbar med samling, bakbensaktivitet, stabil form, få med ryggen, sidvärsrörelser i galopp ( mest byta spår och bara ute) och i trav ( slår gärna mot tölten men det är mest en fråga om vana och att förstå) och att förbättra kvaliten på allt ovan, det är en sak att prestera, en annan att göra det med god kvalitet. Försöker även jobba på att få mer muskler och en häst som kan bära sig själv.

Jag har inte haft min häst så länge och vi jobbar med omskolning från att springa rakt fram i full rulle till mer balanserat, bärigt och i form liksom bakifrån och fram. Han kan alla skolor i skritt, rider skänkelvikning, öppna och sluta och har precis börjar jobba lite diagonalsluta i traven. Galoppvolter och öppna och sluta i galopp plus enkla byten är så långt vi har kommit hittills.

Men vi jobbar på det, målet är piaff och passage höhö, men dit är det en bra bit! ;) Även galoppiruetter vill vi göra i framtiden, och byten i varje men det är ju mest bara en dröm haha, kanske vi ska lära oss göra rena byten först ;)

Karl (6 år, riden ett halvår som 4½-åring och en månad våren som femåring, sedan skadad och nyss igångsatt):
Rids i form, någorlunda stadig, i skritt, trav och galopp. Öppna och sluta i skritt och tölt, även förvända på volt (förvända på rakt spår är ju ingen annan övning). Skänkelvikning i skritt, trav och tölt.
Galoppvolter ner till ca 12 meter när jag har tur - han är lite väl energisk mellan varven...
Fram- och bakdelsvändningar, som börjar bli bättre i kvalitet.
Skrittpiruetter som behöver förbättras.
Ryggning förstås men än så länge ganska dålig kvalitet och felanvänd rygg.
Än så länge inte så mycket samlande arbete eftersom han kan vara lite väl ofokuserad.

Isa (8 år, problemhäst, börjar bli bättre): Rids i form i skritt, trav och galopp. Galoppfattningar ur skritt, trav eller tölt samt har börjat träna på fattningar ur ryggning.
Skänkelvikning i skritt, tölt och trav. Öppna i skritt, tölt och trav. Sluta i skritt och tölt.
Bakdelsvändningar och skrittpiruetter (behöver förbättras). Tempoväxlingar i trav, kan numera jobba fram mer scwung i traven utan att hon ökar tempot.
Galoppvolter ner till knappt tio meter (hon är fyrgångare och har uppenbarligen lätt för galopp) men då tappar hon formen. Volter ner till ca 12 meter orkar hon med bibehållen form.
Börjar rygga med god kvalitet så jag har nu börjat böja ryggningsspåret också (är westernryttare och gillar att rygga i en lite åtta för att verkligen kunna sätta hästen på ytter bak inför en galoppfattning).
Har börjat växla mellan utåt- och inåtställning på volt i galoppen.

Barmi: (6 år, femgångare med väldigt mycket lateral, riden tre dagar/vecka i sju månader)
Dressyras i skritt och tölt i form av öppna, sluta, skänkelvikningar, bakdelsvändningar. Skrittpiruetter.
Ryggningen börjar ske med kvalitet.
Galoppen och traven tränar vi på att hitta, med hjälp av bommar. Härom dagen lyckades vi galoppera på en nästan volt - det vill säga en oval över större delen av ridbanan som är 25 meter i kortsida...:p

Generellt sett använder jag i stort sett inte framdelsvändningar eftersom hästen har en tendens att "fastna" och frysa fast på frambenen i den övningen.

Öppna, sluta, skänkelvikning, fram-bakdelsvändningar, tror mig försöker klara diagonalsluta o in i skrittpiruett(fast det vet jag inte 100 men det känns som det beskrivs iaf), i traven kan vi inga skolor än(men det är målet), i tölten lyckas vi med sluta hyfsat, öppna går men är svårt! Galoppen blir bättre, men ingen direkt form att tala om- bara målet att klara bära sig på volt ännu...

Jag har inga grunder i dressyr sedan gammalt utan började rida lite dressyr för tränare för två år sedan. Tycker både jag och hästen(hästarna) blivit bättre! Men det är framförallt en häst jag satsar på, hon har rätt humör och tålamod för att hålla på med dressyr vilket gör det så mycket roligare!

Bumbibjörnen kan alla skolor i skritt och trav, piruett i skritt, halva steg i både skritt och trav :)

Jag kan: Inte så mkt än ;)

Så det är jag som tränar mest, han är min läromästare :D

Vad roligt att höra att det finns så många dressyr- ambitiösa isis- msk:or. Tack för svaren!

Vill man träna och förbättra gångarterna på sin häst så behöver man rida dressyr, jag tror de flesta här inne gör det.

Tror också att det flestas hästar här inne är ganska välutbildade! :)

Min kan fram- och bakdelsvändningar, skänkelvikning, öppna, sluta i skritt och öppna i trav och tölt. Vi jobbar på skänkelvikning i trav. :) Går i form i alla fyra gångarter.

Vill man träna och förbättra gångarterna på sin häst så behöver man rida dressyr, jag tror de flesta här inne gör det.

Min inställning är att, vilket jag vet att flera andra här inne har också, en islandshäst kräver mer bra dressyrarbete för att kunna förbättra och underhålla gångarterna :)

+ 1 på den!

Undviker dock att ge mig på aktiviteter i galopp, mina (starka) femgångare har inte förmåga till det fn.

Nu har jag ju inte isis längre, men jag hoppas mitt svar är intressant ändå. :)
Den jag hade kunde följande:

Skänkelvikningar i alla gångarter
Öppna/sluta i alla gångarter
Fram- och bakdelsvändningar
Enkla byten
Galoppfattning gjordes enbart genom att flytta fram ena höften litegrann.

Hon fick ofta komplimanger för sin fina trav, tror att vi har körningen att tacka för den.
Jag red mest dressyr/hoppning och körde denna fantastiska häst som nu betar på Trapalanda.

319_30885498124_3275_n.jpg

Senast ändrad:

Har inte kommit så långt än, inte hunnit utforska allt vad han kan. Är medryttare. Men vi rider öppna och sluta i skritt, mycket fina skänkelvikningar i skritt. Galopp kan han än så länge bara ta från trav men han har en mycket fin, skön och bärig galopp. Målet är nu att kunna rida förvänd galopp, vilket jag inte har provat än då jag vill stärka hans galopp innan. Även att kunna rida skänkelvikning, öppna och sluta i trav vilket jag heller ej provat än då jag vill kunna klara övningen bra i skritt innan. Att kunna korta och öka tölten på ett bra sätt som börjar bli bra och även att kunna få en längd trav. (Han har dock en mycket stark och bra tölt.) Detta är målen för tillfället, vi tränar och tränar och resultaten börjar komma. Mycket kul! :)

Jo det är klart :-). Just traggla vi lite på kyras ABC och försöker få bättre form i traven. Blir lätt lite väl låg. Men det kommer nog det med med tiden tror jag. Galoppombyten skulle jag vilja få till men det blir inge vidare. Bara att vi får bra galopp får jag nöja mig med tillsvidare. Hade tidigare svårt för den i våras. Blev bara blaha. Jaja nya friska tag är vad som gäller :) och bättre mellantempo tölt.

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 677
Senast: Lobelia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 025
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama