Sv: Hur "avancerad" dressyr rider ni på er isis? Vad tränar ni på?
Karl (6 år, riden ett halvår som 4½-åring och en månad våren som femåring, sedan skadad och nyss igångsatt):
Rids i form, någorlunda stadig, i skritt, trav och galopp. Öppna och sluta i skritt och tölt, även förvända på volt (förvända på rakt spår är ju ingen annan övning). Skänkelvikning i skritt, trav och tölt.
Galoppvolter ner till ca 12 meter när jag har tur - han är lite väl energisk mellan varven...
Fram- och bakdelsvändningar, som börjar bli bättre i kvalitet.
Skrittpiruetter som behöver förbättras.
Ryggning förstås men än så länge ganska dålig kvalitet och felanvänd rygg.
Än så länge inte så mycket samlande arbete eftersom han kan vara lite väl ofokuserad.
Isa (8 år, problemhäst, börjar bli bättre): Rids i form i skritt, trav och galopp. Galoppfattningar ur skritt, trav eller tölt samt har börjat träna på fattningar ur ryggning.
Skänkelvikning i skritt, tölt och trav. Öppna i skritt, tölt och trav. Sluta i skritt och tölt.
Bakdelsvändningar och skrittpiruetter (behöver förbättras). Tempoväxlingar i trav, kan numera jobba fram mer scwung i traven utan att hon ökar tempot.
Galoppvolter ner till knappt tio meter (hon är fyrgångare och har uppenbarligen lätt för galopp) men då tappar hon formen. Volter ner till ca 12 meter orkar hon med bibehållen form.
Börjar rygga med god kvalitet så jag har nu börjat böja ryggningsspåret också (är westernryttare och gillar att rygga i en lite åtta för att verkligen kunna sätta hästen på ytter bak inför en galoppfattning).
Har börjat växla mellan utåt- och inåtställning på volt i galoppen.
Barmi: (6 år, femgångare med väldigt mycket lateral, riden tre dagar/vecka i sju månader)
Dressyras i skritt och tölt i form av öppna, sluta, skänkelvikningar, bakdelsvändningar. Skrittpiruetter.
Ryggningen börjar ske med kvalitet.
Galoppen och traven tränar vi på att hitta, med hjälp av bommar. Härom dagen lyckades vi galoppera på en nästan volt - det vill säga en oval över större delen av ridbanan som är 25 meter i kortsida...
Generellt sett använder jag i stort sett inte framdelsvändningar eftersom hästen har en tendens att "fastna" och frysa fast på frambenen i den övningen.