Whirlie
Trådstartare
Jag undrar vilket underlag det vanligtvis är vid distanstävlingar och hur mycket det sliter på hästens ben. Jag rider ett halvblod på nästan 170 cm, grov och lång. Är underlaget anpassat för ridning på de ställen där man rider, eller är det ofta "vanliga" hårda grusvägar? Skrittar ni när det är hårt underlag? Hur klarar hästens ben av en distansritt? Är det någon som har erfarenhet av att rida tyngre hästar i distansritt och hur bra de håller?
Den andra frågan jag har är vilken distans som är lämplig att börja med på första tävlingen. Jag tänkte, om allting går som jag tänkt, debutera i Rimbo och står i valet mellan prova på 23 km och Clear round 50 km. Hästen är i god kondition och rids 5-6 gånger i veckan omväxlande dressyr, uteritt och hoppning. Har ni några goda råd inför valet av sträcka?
Hoppas på tips och råd.
Den andra frågan jag har är vilken distans som är lämplig att börja med på första tävlingen. Jag tänkte, om allting går som jag tänkt, debutera i Rimbo och står i valet mellan prova på 23 km och Clear round 50 km. Hästen är i god kondition och rids 5-6 gånger i veckan omväxlande dressyr, uteritt och hoppning. Har ni några goda råd inför valet av sträcka?
Hoppas på tips och råd.