Hur är hullet? (bild)

Z

Zab

Hej.
Pga mitt misstag att tro att gräset var nog i sommarbetet gick Crow ner alldeldes för mycket.. och snabbt. :/ Såg ju dem varje dag, vet inte hur jag kunde missa det.. men iaf.. nu har jag kämpat för att få upp vikten på honom. Och nu ser han väl snart normal ut..
Men man blir ju lätt hemmablind, så lite kommentarer? Kanske svårt att se under vinterpäls och dålig bild.. men nu är det bara de bakersta revbenen som känns tydligt om man inte trycker, och höften är mindre insjunken.
Han har inge muskler att tala om, det beror helt enkelt på att min oinridna häst inte är igångsatt och inriden än. För ett par veckor sen började jag longera honom lite på AR vis för tränare, så snart sitter jag upp igen. (föll ju av under förra inridningsförsöket och bröt handen). Så muskler kommer hoppas jag.
Men nu gällde det hullet.. hur ser han ut? Hur långt är det kvar?
Hojta även om ni tycker han är för mager fortfarande (eller rent av fet :O) men hojta snällt.. :angel: vill ju inte höra att jag är nån djurplågare nu, jag älskar ju den lille odågan..

Han är vbl travare, snart 6 år, vallack, får 9-10kg väldigt högprotein, torrt hösilage. (han äter inte mer än så)
två nävar (torrt) uppblött betfor över höet för att göra det gott så han äter mer,
ca 2kg korn och nån msk olja.
Fick lucern men det gav inget resultat, antagligen för att höet har nästan lika mycket protein som lucernet, så när det byttes ut mot mer korn blev det bättre, han tycker inte om lucern så bra heller.

Bild, tagen idag:
crowieee.jpg

När vi nu är igång, några tips för att han ska hålla hullet nästa sommar? Betet är fruktansvärt magert, men mycket.
Vad kan jag stödfodra med? Blir svårt att få tag i hö, och svårt att få i honom lucern eller hö i tillräcklig mängd utan att ha honom inne hela nätterna, och det slipper jag helst.. Kan korn och betfor vara ett bra alternativ? Eller bör jag ge mer? Ger nog båda två mineraler i vilket fall. Hur mycket gissar ni på? (vet att det är individuellt.. men mkt magert bete och svårfödd häst, en gissning bara?)
Tack för att ni läste. =)

Sv: Hur är hullet? (bild)

SVårt säga på en bild , och dessutom med vinterpäls, men tycker hullet ser bra ut, däremot saknas det en del muskling.

Ang tillskottsfoder på betet så sikta på något med högt MJ-innehåll, och hög volymvikt (korn har en låg volymvikt, som ex så 800 gr av mitt krossade korn = 2 liter i volym. 800 gram av krafft pellets motsvarar ett rågat litermått)

Jo jag vet, ville ju inte raka honom bara för en bild.. han är iaf ryktad, även om det inte syns.. :3
Jo.. jag vet om musklerna, de kommer förhoppningsvis snart, som jag skrev. :3

Tack, det ska jag komma ihåg. :D

eftersom jag själv haft travare så skulle jag säga att din häst ser helt okej ut, men jag skulle vilja ha upp honom lite till. det som saknas är som du själv sagt är muskler.

man ska inte missta ett varmblod för ett halvblod. dom är helt olika i kroppen! dom kan se så mycket mindre ut men det är så dom är byggda. dom får inte samma kroppsform som en ren ridhäst. dom är ändå till för att springa fort och deras kropp är formade efter det.

här kan du själv se på min gamle.

här var han i full kondis från travet med det bästa hullet man kunde få på honom.
16665869.jpg

det tog ett BRA tag innan jag fick honom att se ut såhär. i toppkondis med fullt hull som ridhäst.
16665872.jpg

på sommarbete fortfarande i full kondis.
16665870.jpg

från i somras, tyvärr inte lika fin i kroppen då jag inte ridit ordentligt på 1 år pga barn.
16665871.jpg

ge det lite tid, när musklerna väl kommer så kommer du få en kanonfin häst! men som sagt, försök få upp honom lite till, det är inte lätt...

Tack! Vilken fin häst. :)
Jo, jag tror han kommer gå upp mer på den här dieten (9kg hö, 2kg korn), kan alltid lägga till ett kg korn, men nu har han plötsligt gått upp fint på bara nån vecka så jag tror det räcker med de två kilona.
Innan fick han 1.5kg lucern och knappt 1kg korn, men ''stannade'' i ganska lågt hull.. antagligen för att höet hade nästan samma värden som lucernet redan, så det blev som inget kraftfoder alls..

Jag antar att det är mest protein han behöver nästa sommar, funderar på att ge en aning sojamjöl och korn (han har ju inga problem att kränga i sig 2kg korn på nån timme, så om det funkar fortsätter jag nog med det då det är billigare och han är van vid det.. annars får jag gå efter tyngd/volym+protein, som någon skrev..om det behövs mer).
Vad ger du din på sommaren? Ingenting?
Jag visste ju att betet var väldigt magert, sitter och klandrar mig själv hela tiden.. han var ju i fint hull när jag fick honom, även om en del annat var mindre välskött.. :S

Nej nej, det är inte alls bara protein han behöver sommartid!

Förenklat så hull = MJ och protein = muskler, även om de hänger ihop med.

De flesta hästar som behöver tillskottsfodras på bete behöver ffa MJ!

Jag gav min xx-dam Mustang Active Musli, just för högt MJ och inte så hög kvot. Vill man ha proteinet med så är Hestekraft bra, mycket MJ och hög kvot.

Tänk på att inte ge för mkt korn/giva, det blir för mkt stärkelse då, bättre dela upp.

Men jag tror att det ffa är protein som saknas i gräset... >_>
(MJ =energi? har inte koll på det längre)
Får väl analysera betet med nästa år.

Han får faktiskt bara kraftfoder en gång om dagen; över natten. Fri tillgång på strå resten av tiden... men han brukar vara bra på att inte äta allt kraftfoder på en gång när han har strå, utan blandar mellan det så kornet är slut strax innan midnatt om han går in kl 5-6 och har hö. Kanske inte den bästa lösningen men så är det. (har aldrig tänkt på att det kan bli förmycket stärkelse faktiskt.. var ju många hästar som hade 1.5kg korn om inte mer per giva i stall jag varit i, och de har fått korn 2-3ggr per dag dessutom.. O_o Hur blir det fel i hästen med för mycket stärkelse på en gång?)
Ska tänka på att ge iaf två gånger på betet, om det behövs mycket korn/stärkelserikt foder.

Suck.. jag borde ju kunna sånthär.. för ett par år sen hade jag haft full koll, gick ju på hästhållningslinjen... ><

MJ är energi ja.

Nästan vilket bete som helst du kan hitta har en tillräcklig proteinkvot, så är bara mängden nog så täcks proteinbehovet. Däremot kan MJ vara krasslig.

Men du ska inte bara tillsätta protein hur som, utan MJ och protein, halt av protein får du välja själv, men som sagt Hestekraft ger dig hög MJ och rejält med protein.

Äter han det över tid så är det bättre. Ang stärkelse så hästen kan inte spjälka stora mängder stärkelse på en gång, de äter aldrig så i naturen (stora mängder på en gång). Den stärkelse som inte spjälkas i tunntarmen går vidare ner i grovtarmen, där det blir en jäsningsprocess som inte ska bli, och kan skapa störningar.

Havre är MINDRE stärkelsetik än korn, men där är max 0,4 kg havre/100 kg, dvs max 2 kg per 500 kg häst. Korn kan behöva ligga ännu lägre, samma gäller majs (dock pga annan typ av stärkelse och inte bara mängd).

Får tillsätta båda delar då. Vi får se till sommaren, nu är det mer aktuellt att hålla hullet över vintern ju. :3
Betet är mer eller mindre träskmark (ingen risk att de sjunker men när det regnar riktigt mycket blir det översvämmat, men då spärrar vi av den biten) och en angränsande kulle... på vintern kan vi ha en mer näringsrik plätt till som ansluts till. Men sommarbetet innehåller nästan ingenting annat än tuggtid, jättebra för nordisen men inte för Crow..

Kan man märka om de får mer korn/stärkelse än de klarar? Blir gödslet annorlunda eller märks det inte förräns det är för sent, så att säga? (Just nu verkar han ju må förträffligt, pälsen blänker så bra som fluffig vinterpäls kan blänka, psyket är underbart, hullet går upp och gödslet är normalt, utom första dagarna han fick betför till)

Vad pinsamt att inte kunna detta.

Tycker det är svårt att se med vinterpälsen, man skulle behöva känna...

tack :)

hmm, jag har gett olika.
första sommaren jag hade honom fick han lika mycket mat som vintertid då han gick som travhäst för mig så den räknas egentligen inte.

men det jag gett de senaste 3 somrarna jag hade honom så fick han korn, lucern till viss del-beror på hur fin hagen varit, samt betfor.

han är/var en svårfödd häst men med rätt mat så behövde han inte så mycket. korn på honom gjorde underverk! han fick vad jag minns 1 kg om dagen på sommaren, vintertid 3 kg (även annat foder så klart)-då hade han full kondis och tränades skogsridning/hoppning/dressyr/körning 6 dagar i veckan 1-1½ timma per motionstillfälle.

du får gå lite efter vad din häst behöver men om han är svår att få upp i hull så släng till lite extra.
han gillade inte lucern skrev du? har du testat lucernmix? min gillade inte heller lucernpellets så himla mycket men mixen älskade han!
det kan vara värt att prova :)

Tack för tipsen :P
Blir kanske korn+nåt protein.. (Jaa! Jag ger honom bönor o fläsk! Massa protein! x)

Ska nog kolla lite i den gamla skolboken..:P

Har du testat fibergi? vi hade det till en häst som har svårt att hålla hullet och på honom funkade det.. finns fibergi müsli som vi har just nu över vintern så hästarna får i sig de feta.. sen har vi hippo pellets och deras müsli blandat som vi också ger.. fibergin kostar lite men den e till för hästar som har svårt me hullet... men din tyckte jag såg fin ut! min prinsessa har inga muskler iheller men hon ser bra ut men de e nog för vinterpälsen.. revbenen känns bara man drar handen över sidorna.
och hon har inga muskler.. då hon inte är mycket riden och jag nydligen köpt henne.
/malin

Fibergi? du menar det där halm+melass fodret?
Njae.. köper nog hellre melass o häller på halmen i så fall.. men nu är det inga problem; han går nog upp lite till på det han får. Det är mest på sommaren jag tänker att han behöver stödfodras.. och då tror jag inte halmfoder är det bästa. Ska ju inte ta lång tid at äta heller helst..

Jo, Kråkan(Crow) ska också ridas till lite, så kommer musklerna nog :)

Såg att du har svårt att hålla honom i hull. Ska ge dej några nyckeltips då jag haft 3 små magra rackare som jag fått fodra upp...

LINFRÖ!!! Nyckeln till lycka!

Jag rekommenderar dig att börja ge linfröolja, kanonbra för magen, ger fin och blank hårrem och ökar näringsupptaget.

Finns även Linfrökaka som är otroligt effektivt på magra hästar. Inte alla som äter det dock. Men värt ett försök.

Inget av detta är speciellt dyrt. 5 liter linfröolja räcker ca 2-3 månader och kostar ca 400 kr. Finns bland annat på granngården och svenska foder... Linfrökaka säljs på alla Lantmännen och tror även granngården har det. Lycka till med din lilla hårboll :smirk:

Tack, ska prova det när första lönen kommer (mitten av januari) som det är nu går han dock upp fint på det foder han får nu (bytt från lucern+korn till bara korn m.m.), pälsen är glansig trots allt j**a damm (utan täcke i hagen..x) och han verkar må bra. :)
Men jag ska komma ihåg linfröolja.

Krafft olja (foderolja) perfekt för hästar som ska öka på hullet men inte ha allt för mycket energi. Rekommenderar det starkt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 162
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 504
Hästvård Någon annan som har en seg häst nu i sommarvärmen? Tycker min har sett ovanligt trött ut nu ett par dagar. Ser väldigt trött ut i...
2
Svar
30
· Visningar
3 539
Senast: MM
·
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 565
Senast: Smokey
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama