Sv: Hur är ett optimalt hästtäcke för dig?
När använder du täcke på din häst? Varför?
Använder täcken året runt på hästar i träning, på sommaren flugtäcken eller ofodrade regntäcken vid behov, vår/höst och vinter stalltäcke och utetäcken i olika tjocklekar då jag klipper hästarna och de inte har skydd och fri tillgång på mat i hagen. Vill inte heller att de ska bli kalla i musklerna. Oklippta hästar har jag mer sällan täcken på, bara om man ser att de verkar frysa men de gör de sällan.
Vad är det optimala hästtäcket för dig och din häst?
Jag gillar HW täckena och liner systemet men hade velat att det gick att sätta maggjordar på linern så man kunde ha den i stallet. Har ofta bara stalltäcke inne. Sen tycker jag stalltäckena kunde ha ändå bättre passform i bogen samt foder på manken. Tycker speciellt Amigotäckena trycker rätt mkt på manken. Gärna avtagbar lätt fodrad hals på utetäcken
Vilka funktioner skall täcket ha? Material? (andas, vattenavvisande, värmande, kylande osv)
Nylon på insidan, gärna hela täcket, starkt men inte styvt yttermaterial, andas såklart och vattenavvisande. Stalltäcken i material som inte drar till sig strö etc.
Gillar HWs flugtäcken mycket som är de enda som inte skaver i bogen då de sitter så löst. De är också bra då man kan sätta regntät liner i dem, ofta vill man ju bara att hästarna inte ska stå länge och vara blöta om ryggen när det är härligt kyligt svenskt sommarväder

Faktiskt så är också hästarna svalare under täcket än utanför om det är varmt.
Hur skall det vara med passformen?
Vilket spänne föredrar du helst i bogen? Vid magen?
Med hals, utan, avtagbar, hel, halv?
Gillar HW spänne med ringen eller deras vanliga men saknar någon sorts padding i bogen så det inte trycker när hästen böjer ner halsen. Bucas är bättre på bogspännen... Magjordarna ska sitta så de inte drar för mycket i tyget vid bogen så det trycker.
Utan hals på stalltäcken avtagbar på utetäcken. Halsen ska vara rymlig, tycker HWs är för trånga och korta om de är i storleken som hör till täcket.
Gillar även konstruktionen med "kuddar" vid bogen som förhindrar tryck vid manken och bogskav, typ Dyons täcke.
Vart tycker du att de flesta täckenas brister är just nu, varför? Tex skav, glider bakåt, dålig passform vid rörelse, tryck vid manken osv.
För stora i bogen = bogskav, trycker på manken eller på mankammen där sömmen hamnar, för tunga täcken (tex. Bucas!), bogspännen med hakar och två olika ringar där kardborren som ska hålla ihop själva täcket inte funkar och tyget viker sig, helt värdelöst. Ej formsydda så de glider runt på hästen.
För dyra stalltäcken!! Ok att man kan få betala en del för ett bra utetäcke med bra material, men ett stalltäcke, hur kan de tjocka kosta ofta runt 1000??
Hur tycker du att täckestillverkana bör ändra på detta?
Prata med varandra och skapa det ultimata täcket tillsammans med det bästa från allt

Vad skall täckestillverkarna tänka på i framtiden tycker du?
Att täckena ska vara lätta, gärna typ (bra!) linersystem så det blir enklare att tvätta och hantera, multifunktionella täcken! Samt att hästmänniskor ofta inte är gjorda av pengar...