Hur är ett optimalt hästtäcke för dig?

BengtssonEmelie

Trådstartare
När använder du täcke på din häst? Varför?

Vad är det optimala hästtäcket för dig och din häst?
Vilka funktioner skall täcket ha? Material? (andas, vattenavvisande, värmande, kylande osv)
Hur skall det vara med passformen?
Vilket spänne föredrar du helst i bogen? Vid magen?
Med hals, utan, avtagbar, hel, halv?

Vart tycker du att de flesta täckenas brister är just nu, varför? Tex skav, glider bakåt, dålig passform vid rörelse, tryck vid manken osv.

Hur tycker du att täckestillverkana bör ändra på detta?

Vad skall täckestillverkarna tänka på i framtiden tycker du?

Sv: Hur är ett optimalt hästtäcke för dig?

- Jag använder vintertäcke på min häst för att han tränas och tävlas hårt (travhäst), han får lång päls på vintern trots tidigt täckad så jag klipper honom för att han ska torka snabbt.

Regntäcke används vid tråkiga höstdagar och när de börjar rulla mot vinter.

- Ett täcke som sitter bra och fyller funktionen.

Vilka funktioner skall täcket ha? Material? (andas, vattenavvisande, värmande, kylande osv)
- Yttertyget ska vara slitstarkt och tåla mkt. Jag känner på tyget för att avgöra om ja tyck de dug. Givetvis andas och vara vattenavvisande, och hålla värmen.

- Bra längd och täcka rumpan. Och viktigast av allt är att de ligg bra i bogen.

- Bucastäckenas spännen tycker jag är redigt bra. Vanliga kryss under magen och räck me ett under svansen.

- Utan hals eller halv.

Vart tycker du att de flesta täckenas brister är just nu, varför? Tex skav, glider bakåt, dålig passform vid rörelse, tryck vid manken osv.
- Har mest köpt täcken från Hööks och deras täcken passar inte mina hästar alls, har en travare och ett russ, båda deras täcken är bra i längden men absolut för stora i bogarna. De resulterar i att täcken glid bak o ger tryck i både bog manke.

- Försöka ha någorlunda samma mått på täckena. Min travare har 135 i Hööks täcken, 140 i Bucas och Cabejo täcken, groteska skillnader i hur täckena ligger.

IMG_7286.jpg

Kommer ej ihåg märket på detta täcket, men ej något jag känn igen. Köpt begagnat. Det är storlek 135 påne, det täcker inte riktigt hela rumpan och sitt inge bra i bogen, de knölar sig å jäklas. 300g fodring, tunt yttertyg så de bli blött rätt fort.

IMG_7869.jpg

Horseware Rambo Rug. 145cm på detta täcke, tror de är runt 370g fodring? Superbra täcke verkligen, skulle jag lagt på 1000 till på ett täcke hade jag köpt ett sådant till min häst. (Inte min häst på bilden, men han står i samma stall). Sitter ruskigt bra på denna häst, men han är en grofsing, lång och rätt bred om man jämför med min, rejäl hingstnacke har han med. Halvhals på detta. Testade detta täcke på min kuse som har drygt 135-140 beroende på vilket täcke det är. Men detta var på tok för stort på honom.

IMG_7627.jpg

IMG_7637.jpg

Cabejo transport/tävlingstäcke typ. Fodrat. Älskar dessa täcken, superbra passform. Det är en kortare modell (alltså inte så långt ner till knäna). Sitter jättebra i bogen. Han drar 140 i dessa. Samma med Cabejos fleecetäcken med.

IMG_7605.jpg

Bucastäckena! Jag älskar dom verkligen :love: Detta drar han 140 i, deras spänne i bogen ger halsen frihet, inget skav på bogarna, täcket ligger stilla trots att jag bara har ett snöre under svansen på honom och han är INTE stilla i hagen. Yttertyget är bra, fodringen räcker och blir över. Tycker att Bucas har tänkt igenom täckena ordentligt och det är riktigt fina täcken. Min har ett Smartex Turnout Extra. Vad mer ska jag säga om detta underbara täcke?

Under hösten/våren när det regnar och är dåligt väder och hela tiden på vintern.

Det optimala täcket är ett täcke som sitter bra, som tillåter hästen att röra sig fritt i alla gångarter, som fyller sin funktion (t.ex. håller hästen torr/varm/ren/osv).

Det beror på vilken sorts täcke det handlar om. Jämför man ett stalltäcke med ett utetäcke varierar funktionerna, men om man utgår från ett bra utetäcke:
Värmande, vattenavvisande, slittåligt.

Det ska sitta bra i bogarna, hålla om rumpan bra och inte vara för kort så att magen hänger utanför kanten nedtill.

Vid bogarna föredrar jag spännen med snabbknäppen och kardborre innanför. Kryssgjordar under magen och bensnören.

Tycker alla är bra. Beror på väder vilket som är bäst men avtagbar helhals är rätt smidigt.

Svår fråga, men skulle nog säga tryck vid manken. Min häst har ganska hög manke och även om han inte får skav så ser man ändå att pälsen vid manken är lite ruggad eftersom täcket stramar en del just där när han böjer ned huvudet för att äta.

Kan inte komma på något bra sätt att åtgärda detta tyvärr.

Att tillverka täcken för olika typer av hästar. T.ex. täcken speciellt designade för kallblod (dvs extra rymliga i bogarna) och liknande. Även om det finns bogbreddare man kan skarva med så blir det ju sällan lika bra som om täcket passade från början.

Vad kul att höra era svar! :) Vill veta mera!

Jag själv är en riktig täckesnörd och har en häst som får skav av alla sömmarna på alla täcken - bogen, manken, rumpan, längs bogbladet osv. Därför tycker jag det är kul att få veta lite om vad ni andra tycker och har tänkt på när det gäller täcken till era hästar. :)

Intressant att få höra vad ni tycker! :)

Optimalt täcke för mig: Horseware, med originalskärning och halsdel. Även deras innetäcken med blank ut och insida. Sitter perfekt på mina hästar och ingen får skav och de finns i bra tjocklekar.

Det enda jag skulle önska är att de hade ett fodrat regntäcke, typ 50 g, där har jag ett Bucas Irish som är bra passform på men tyvärr läckte som ett såll och inte höll för hästtänder heller.

Använder endast utetäcken med halvhals. Regntäcke med elr utan HW liners under när det behövs. Vintertäcke när det behövs. Stalltäcke när det behövs.

Källqvist Jacko modell i regntäcke, stalltäcke och vintertäcke. Slitstarka trots 600 dn. Håller tätt i alla väder även en hel dags regn!
vattentätt ;)
Självklart skall den vara bra. Inte sitta för löst elelr för hårt och trångt. Hästen skall kunna röra sig utan problem och täcket skall vara täckande
"normalt".
Halvhals på utetäckena

Vet inte riktigt då jag inte provat en massa utan fastnade för Källqvist direkt, vilket även hästen gjorde ;)

Kankse ägna mer tid på att testa täckena på olika hästar och inte nebart en typ av hästmodell.

Alla hästar är olika!!!

Jag tycker inte om att de flesta täcken nu för tiden har så kallade snabbfästen i bogen, dvs karbinhakar som knäpps i metallringar. All metall i bogen ger mycket tyngd som hästen får bära upp på området framför manken där täckeskanten ligger. På vissa täcken känns frontdelen med knäppet tyngre än hela resten av täcket... Det gillar inte jag.

Jag tycker bäst om HW med v-front. Jag gillar typ allt med de täckena men HATAR att de inte har rostfria spännen! Fattar inte hur man kan snåla med det? :mad:

Jag saknar främst Rhino Wug med 100 g, min häst passar inte i vanlig skärning i halsen och använder 100 g klart mest. Sedan saknar jag ofodrade helhalstäcken.

Använder täcken året runt på hästar i träning, på sommaren flugtäcken eller ofodrade regntäcken vid behov, vår/höst och vinter stalltäcke och utetäcken i olika tjocklekar då jag klipper hästarna och de inte har skydd och fri tillgång på mat i hagen. Vill inte heller att de ska bli kalla i musklerna. Oklippta hästar har jag mer sällan täcken på, bara om man ser att de verkar frysa men de gör de sällan.

Jag gillar HW täckena och liner systemet men hade velat att det gick att sätta maggjordar på linern så man kunde ha den i stallet. Har ofta bara stalltäcke inne. Sen tycker jag stalltäckena kunde ha ändå bättre passform i bogen samt foder på manken. Tycker speciellt Amigotäckena trycker rätt mkt på manken. Gärna avtagbar lätt fodrad hals på utetäcken

Nylon på insidan, gärna hela täcket, starkt men inte styvt yttermaterial, andas såklart och vattenavvisande. Stalltäcken i material som inte drar till sig strö etc.
Gillar HWs flugtäcken mycket som är de enda som inte skaver i bogen då de sitter så löst. De är också bra då man kan sätta regntät liner i dem, ofta vill man ju bara att hästarna inte ska stå länge och vara blöta om ryggen när det är härligt kyligt svenskt sommarväder ;) Faktiskt så är också hästarna svalare under täcket än utanför om det är varmt.

Gillar HW spänne med ringen eller deras vanliga men saknar någon sorts padding i bogen så det inte trycker när hästen böjer ner halsen. Bucas är bättre på bogspännen... Magjordarna ska sitta så de inte drar för mycket i tyget vid bogen så det trycker.
Utan hals på stalltäcken avtagbar på utetäcken. Halsen ska vara rymlig, tycker HWs är för trånga och korta om de är i storleken som hör till täcket.
Gillar även konstruktionen med "kuddar" vid bogen som förhindrar tryck vid manken och bogskav, typ Dyons täcke.

För stora i bogen = bogskav, trycker på manken eller på mankammen där sömmen hamnar, för tunga täcken (tex. Bucas!), bogspännen med hakar och två olika ringar där kardborren som ska hålla ihop själva täcket inte funkar och tyget viker sig, helt värdelöst. Ej formsydda så de glider runt på hästen.
För dyra stalltäcken!! Ok att man kan få betala en del för ett bra utetäcke med bra material, men ett stalltäcke, hur kan de tjocka kosta ofta runt 1000??

Prata med varandra och skapa det ultimata täcket tillsammans med det bästa från allt :idea::angel:

Att täckena ska vara lätta, gärna typ (bra!) linersystem så det blir enklare att tvätta och hantera, multifunktionella täcken! Samt att hästmänniskor ofta inte är gjorda av pengar...

Kul med bra och utförligt svar, så roligt att ni tar er tid att svara på mina frågor. ;) Hihi..

Kul om du kunde göra något med det, typ skicka till någon tillverkare eller liknande :idea:

Håller med de andra om passform för olika typer av hästar, hade gärna sett täcken som var anpassade för hästar med samma mankhöjd men olika långa i ryggen/breda i bogen. Tex. en liten men lång häst som har 145 kanske får täcken som är för långa eller stora i bogen och liknande. Lär väl bli rätt dyrt att tillverka dock...
Annars har ju faktiskt HW täcken för stora hästar, quarter och travare

Förresten är det nog Trust som har kuddar vid bogen...

När det behövs, vilket varierar mycket mellan hästarna! Jag brukar försöka att alltid lägga ett fodrat regn eller övergångstäcke när det är runt nollan och nederbörd, då känns det bättre att vara på den säkra sidan, även om det kanske egentligen inte behöver. En nerkyld, blöt häst kan aldrig prestera på max.

Jag är väldigt förtjust i HorseWare, även om de känns i plånboken. Jag använder inte fleecetäcken mot svett och väta utan bara ylle. Alla hästar har olika täckesbehov, så vilket som är optimalt är svårt att säga!

Jag vill ha glansig insida på utetäckena för att undvika skav, foder som inte säckar ihop efter en månad vore trevligt också.

Givetvis ska det ligga bra på hästen? Och eftersom dom alla är olika kan inte ett täcke passa alla hästar?

Snabbspännen av någon typ i bogen, gärna med mycket ställbarhet, och som är tätt över bringan även när det är ställt på det yttersta!

Jag tycket halvhals är trevligt, men tyvärr kan det bli ännu svårare med passformen då. Framförallt på kallblod. Finns helhals får den gärna vara avtagbar så man slipper köpa nytt om man vill ha halsfritt.

För dåligt med täcken till hästar i extrema format (minishettis, kallblod, små/stora bröstkorgar, pytte/jättebringa, tunn/bred halsansättning. Alldeles för många täcken ger skav på bogen. Dålig rivstyrka.

1200D som standard. Att bogveck är överskattade, glansig insida och fler passformer är bättre mot skav. Fler täcken i 100-200g fyllning. (Svårt nog att hitta som det är idag, vill man lägga till faktorer som specifik kvalitet och passform blir det nästan omöjligt.) HWs liner-system är himla smidigt, bra med fler täcken i ett!

Värst vad åsikter jag hade om hästtäcken! :crazy: Jag som anser att mina hästar är sparsamt täckade!

En sak stör mig enormt, och det är dessa "bogveck".
De flesta täcken är ju inte alls rymligare då, utan när hästen står rakt upp och ner så är bogvecken redan uttänjda. Varför hålla på och klippa och sy i bogveck, när det ändå inte blir mer plats?

Vitsen är väl ändå att det ska finnas plats för hästen att sträcka ut bogen i rörelse?

Jag har ett täcke som jag köpte för typ 15 år sen från Horse Farm. Där kan man prata om riktiga bogveck. Täcket är suveränt, ligger still och aldrig några skav.

Sen fattar jag inte varför många täcken räcker halvvägs ner till framknän och haser. Min uppfattning är att det ofta blir söndertrampat då, när hästen legat ner och sen reser sig och råkar trampa på kanten. Galet!

Jag är faktiskt täckesutvecklare/designer. :) Så nu har ni chansen att få er röst hörd! :)

Liknande trådar

Utrustning Min häst har behov av flug-/insektstäcke. Under sommaren har jag haft ett Rambo Protector till honom och det har suttit bra och skyddat...
Svar
12
· Visningar
1 768
Senast: Wembley
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 811
Utrustning OBS!!! Detta är ingen annons! Vill bara ha hjälp på vilka märken som kan fungera. Jag är på jakt efter ett fleecetäcke i storlek 135...
Svar
3
· Visningar
820
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Då känns det som att det börjar bli dags att fundera på lite täcken inför hösten och vintern. Det är min första hund och jag känner mig... 2
Svar
28
· Visningar
5 756
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka