hur är era

P

Pretty_Fly

hästar när man ska sätta för vagnen? hur gör ni? tar ni den över? backar ni in? eller vad?
står dom stilla?

min är underbar. jag backar in henne o det går så bra. och hon står VERKLIGEN stilla under hela tiden man håller på. hon har nog verkligen fått lära sej vikten av att stå STILL när man håller på med detta.

De hästar jag har hållt på med har varit väldigt olika.
Den första (min foderhäst) fick man ställa FRAMFÖR skaklarna och sedan dra fram vagnen, han vägrade gå mellan. Däremot stod han alltid stilla när man väl ställt honom framför skaklarna. hade man velat hade man utan problem kunnat släppa tömmarna.

Den andra hästen brukar oftast tömköras eller ledas in mellan skaklarna från sidan. Den hästen däremot har väldigt svårt att stå stilla och behöver oftast en person som håller fast hästen och en person som sätter fast skaklarna.

Den tredje är nånstans mittemellan. Oftast står någon och håller i hästen och en annan sänker ner skaklarna över ryggen på hästen (rockard). Hästen är väldigt lugn och behöver egentligen inte nån som håller fast annat än den som fäster vagnen, men det underlättar helt klart att vara två.

Sen har jag hjälpt till med några travhästar i träning, dessa hästar var oftast fastbundna då rockarden fälldes ner över ryggen och sattes fast. Tyckte inte riktigt om metoden, men den funkade och ingen av hästarna visade tecken på oro eller rädsla.

Min shettis är fruktansvärt ouppfostrad och vägrar stå still. :o Så när jag är ensam har jag börjat ta efter travfolket och spänna för honom när han är uppbunden i stallgången. Det går ju bra med hans lilla rockard.

Förut så ledde jag in över höger skakel, som man fått lära sig att man "ska", men jag tyckte aldrig att det fungerade särskilt bra. I stället har jag lärt honom att backa in mellan skaklarna, för det känns betydligt bättre. Han står hyfsat stilla när jag spänner för, men eftersom jag aldrig kör ensam har jag en medhjälpare stående där.
Jag skulle kunna spänna för även utan medhjälpare, men det är onödigt att chansa.
Han står hyfsat stilla, ibland kan han kliva något halvsteg hit eller dit, men aldrig mer. Jag tränade väldigt mycket på att gå in i skaklarna och stå stilla när han var yngre. Tycker det är viktig lydnadsträning!
För övrigt har jag funderat på att testa att spänna för när han stod fastspänd. Det var när jag var ensam och inte hade hjälp en period, men jag vågade inte testa fullt ut. Däremot tror jag det kan vara en bra metod om hästen är van vid det.
:)

Otroligt snäll liten shettis. Jag ställer upp rockarden, sedan parkerar jag honom framför och kan sedan "fälla" ner skaklarna. Han står still tills han känner att jag håller på att sätta mig i rockarden... så det håller vi på att träna på nu: Vänta tills matte är HELT färdig... :D
Men han tycker inte om att gå över dom, då kan han hålla på att joxa. Och rygga honom in emellan, nä, då joxar han oxå!

Men han är 4 år och gudasnäll, så det kommer!!

Varmblodet är alltid uppbunden. Och så tar jag rockarden över henne sas. Tycker att det funkar bra, känns säkert spec om man har en häst som inte lärt sig att stå still utan att man håller i den. Nackdelen är att hon lärt sig att så fort hon här klicket frångrimskaftet så går hon, man får sätta sig i vagnen i farten. Ibland står hon still så man hinner i vagnen men oftast inte.

Ponnyn har jag oxå oftast uppbunden, men det är för att jag stora delar av året såt ute och gör iordning och då är det enkelt att sela fast vagnen när man ändå står där. Men hon står still bättre om hon är lös, när hon är uppbunden vill hon gärna gå ute med bakdelen åt nåt håll medans man fäller ner vagnen (rockard).

Beroende på vilken vagn jag har. Hästen ska stå stilla.
Gigg; ställer hästen framför och drar vagnen till hästen samt tar den ovan från då den sitter så pass högt upp på selen och på så sätt behöver jag inte passera den tjocka delen av hästen.
Maratonvagn: ställer upp en skakeln upp i luften och leder in hästen brevid den andra skakeln.
Vid inkörning så lär jag dem att gå över skakeln och svänga in mellan dem men sedan så gör som ovan.
Gud nåde den hästen som rör sig innan jag sitter på kuskbocken och är helt färdig :devil:

hadde en bruksblandat med travnordsvenk som jag bå´de red och körde förut (saknar), och eftersom att det inte var ett särskilt stort stall vi hadde så körde vi in vagnen bakom där man ställer upp hästen och fälde seddan ner skaklarna över honom och körde fram den till en bra position. han var ju väldigt välluppfostrad reddan då eftersom att han hadde gåt trav och hunnit desutom ståt som privat häst i många år, så han stod altid stil. seddan är det ju jätte roligt att både kunna köra och rida sin häst, man märker en såddan skilnad på vissa hästar om dom har blivit inkördna innan dom blir inridna. det är en så himla markant skilnad i beteendet så man kan ställa sig å skratta åt det. :)

Hon går snett över skacklarna och stannar med båda bakhovarna innanför och sen rör vi på frambenen så vi ställer oss raka ;-). Hon är väldigt okomplicerad och kan det här, behöver knappt leda in henne längre, med lite vägledning klarar hon sig galant och står stilla medan jag fixar med utrustning och gör oss iordning för avmarch.

Har en skötponny som r fd ponnytravare och han får jag ställa rak framför vagnen och ta fram vagnen över honom, tränat i över ett år att få in honom "på mitt vanliga sätt" i skacklarna men det ter sig inte ;). Han står åtminstone stilla och är ju inpräglad med att "såhär har det alltid gått till varför ska jag göra annorlunda nu" :smirk: :)

Det beror på vad jag ska göra. Jag tränar allt, men
efterssom jag mest är själv. Tar jag ut hästen till
bindbommen och sätter fast vagnen och när jag är helt
klar tar jag loss hästen. (Man kan ju alltid glömma något)

Men tränar unghästarna att gå in i skaklarna!

Backar alltid in vår, hon går så fint så och står sedan stilla tills man är klar. Jag kör henne själv ibland också och det går bra det med.
Hade så att jag kunde köra par innan, och då backade vi in dem på varsin sida om stången. Sen hade man olika bråttom upp i vagnen beroende på vilka man körde. :O)

Jag ställer henne på lämpligt ställe utanför stallet sen går jag efter vagnen. Kan vara borta flera minuter och hon står blickstilla å väntar. Om hon skulle röra sig lite är det bara att säga till så står hon trots att jag inte är precis brevid. Däremot har hon väldigt svårt att stå stilla när jag sätter mig i vagnen :o

Jag brukar ställa dom precis framför skaklarna och sedan lyfta fram dom över baken. Dom står stilla tills man har spänt fast vagnen, sen är det full rulle direkt.. Nåt vi ska träna på är att dom ska vänta till jag är klar, vilket dom inte tycker är så kul alla gånger..

Det beror på vad jag ska göra och vilken häst jag ska köra.
Nu har jag ju ingen egen häst utan får låna av snälla
människor som låter mig leka med deras hästa.

Så då får man ta seden dit man kommer.

Har tidigare placerat pållen framför skaklarna och sedan dragit fram vagnen, men nu har han lärt sig att gå in och ställa sig tillrätta mellan skaklarna, blir mycket enklare så tycker jag.
Han fick tidigt lära sig att stå still, är snart 4 år och står alltid som en ängel när jag ber honom!

Min lillhingst står lös medan jag gör allt, jag leder han över skaklarna och spänner sedan för men det går bra att lyfta skaklarna också, han bryr sig inte om vilket.

Min gamling (26 år) tycker det är jättekul att "hoppa ur" innan man hunnit spänna för men jagtror han gör det mest för att reta mig :angel:

alla sätt är bra...

... utom de dåliga.

Riskerna med att backa in hästen eller lära dem att gå över skaklarna är att hästen en dag råkar trampa sönder en skakel. och de är inte lätta att få tag på och inte billiga att laga. Den metod som lärs ut på Bla. Flyinge är att hästen står framför vagnen, sedan lyfter man upp skaklarna över ryggen och sedan lägger man ner dem i selen, utan att röra hästan. Kan hästen stå stilla i vagnen kan den stå stilla framför, var rädd om din utrustning!

//Ä

Lite olika beroende på vad jag kör...
Rockard: Då står hon lös på stallplan medan jag hämtar den och "fäller ner" och spänner för.
Släde/flakvagn: Orkar inte jag dra. :D Alltså får hon gå in och ställa sig mellan skacklarna och så spänner jag för när hon är på plats.

Mitt vbl sto: hon är tränad till trav, men har dock aldrig tävlat/startat, hon tycker att det är skit tråkigt att stå still så jag har alltid en eller två med mig, en håller henne å så jag å ev. en till som lägger i skaklarna i selen så att säga... den som står å håller henne måste hålla henne tills man kommit i rockarden å är klar. annars bär det av :o

shettis valacken, är jätte duktig! Han står blick stilla prcis hela tiden, kan både backa in, gå över å in så, eller ta över skaklarna, spelar ingen roll ;) :love:

//Ewa

Om du inte vill vara beroende av att ha medhjälpare när du ska köra varmblodet så kan du ju binda upp henne medans du selar på vagnen. Så har de säkert gjort under hennes travkarriär.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
595
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 063
Senast: MiniLi
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
846
Senast: Grazing
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama