Hur använder ni Stallpellets?

prinsus_

Trådstartare
Jag har börjat använda Stallpellets och det fungerade bra innan det blev riktigt kallt. För visst ska man hälla vatten i säcken så att pelletsen sväller och spricker isär och det funkar inte så bra om det är minusgrader i stallet. Jag har hällt ut pelletsen i boxen som de är men känner mig tveksam till om det är särskilt bra. Jag tycker dessutom att det dammar en hel del. Har ändå hört så mycket gott om detta strömedel att jag inte riktigt vill ge upp och det gick ju bra att blötlägga när det var mildare väder
 
Sv: Hur använder ni Stallpellets?

Har du inget uppvärmt utrymme?
Häll säcken i skottkärra och på med vatten.
 
Sv: Hur använder ni Stallpellets?

Jag har förvisso använt bränslepellets, jag har lösdrift så ingen uppvärmd yta. Hade kutterspån i botten och körde med pelletsen över som den var, inget vatten.
Dock höll jag på å bli galen, de damma nå djävulusiskt:banghead: det slutade med att jag hivade ut allt å fick bokstavligen dammsuga hela lösdriften:meh: Aldrig mer! saknar ändå att det var så lättmockat :o
 
Sv: Hur använder ni Stallpellets?

Jag fyller på i boxen på morgonen när ponnysarna är ute och blöter direkt i boxen med varmvatten från slangen. Funkar fin fint ;)
 
Sv: Hur använder ni Stallpellets?

Jag har pellets i lösdriften. Gummimattor underst, pellets över.
Vattnar inte, bara häller ut en säck.
 
Sv: Hur använder ni Stallpellets?

Jag blöter upp dem med hett vatten och duschmunstycke - då ångas de i princip sönder och blir inte särskilt fuktiga. Det dammar inget alls.
 
Sv: Hur använder ni Stallpellets?

Jag häller en säck i skottkärran och så häller jag på 10 liter varmvatten, det tar bara några minuter så är det klart.
 
Sv: Hur använder ni Stallpellets?

Jag använde hett vatten, då löstes de upp på nolltid.

Funkade väldigt bra på min ena häst som är skitig av sig och gärna stökar runt, men mindre bra till hennes renliga dotter som gjorde allt på samma ställe. Hos henne blev det dammigt.

Det bästa är att det är så lätt mockat.
 
Sv: Hur använder ni Stallpellets?

Jag :love: spånpellets! Jag blöter inte, känns onödigt..häller ut direkt i boxen och låter hästarna trampa till det. Har jordgolv i mitt stall, så markfukten hjälper till.
Alltid torrt i boxen, ljust, luktfritt, lättmockat, drygt...ser bara stora fördelar.
Det blir även väldigt lite i kärran, vilket är bra om man har litet stall och ej betongplatta.
Man slipper även sånt som halmspill/kutterflagor överallt..

Nu är det minus, inga hårda bäddar här. Låter man det smula sig självt, så blir det sågspån som är torrt och mjukt.
 
Sv: Hur använder ni Stallpellets?

Jag skulle faktiskt inte kunna tänka mig annat än spånpellets :love: Har testat allt till min skitgris och detta är absolut bäst, utan tvekan!

Från början när vi lägger in lägger vi in det torrt och sen sprutar varmtvatten på, men sen när vi bara fyller på så öser vi en säck i skottkärran (som har små hål så överflödigt vatten rinner ut = pelletsen blir lagom fuktig) sen in med det i boxen. Superenkelt! Är man i kallstall så är det nog viktigt att man inte blöter det för mkt ;)
 
Sv: Hur använder ni Stallpellets?

Som andra säger här; häller ut det torrt i boxarna och sprutar sedan vatten på med duschmunstycket. Hur enkelt som helst!
Ibland låter jag det vara torrt och så får hästarna trampa sönder det. Efter en natt är det mesta pulvriserat.

Kommer aldrig gå tillbaka till kutterspån, torv, halm, sågspån- spånpellets (och också halmpellets) är det överlägset bästa!!
 
Sv: Hur använder ni Stallpellets?

KL

Hej!

Jag hade spånpellets ett år och kämpade varje dag med den mörkbruna massan som fina prinsessan gjorde av det. Jag testade både att blöta innan och att lägga in torrt, men inget hjälpte. Dessutom dammade det som bara den och i slutet gick det åt 3 säckar/vecka.

När vi vattnade dammade det inte riktigt lika mycket, men det frös desto fortare :-(

Nu är vi tillbaka på halmpellets igen, det dammar mindre, är mer drygt och ligger mycket bättre still i boxen.

/Lavinia
 
Sv: Hur använder ni Stallpellets?

Jag brukar hälla en säck i en skottkärra, på med ca 7-8 liter varmvatten och vänta i ett par minuter. Har ut allt i boxen efter det, morgonen efter är allt upptrampat och dammfritt!

Bästa strömedlet :love:
 
Sv: Hur använder ni Stallpellets?

Jag lägger torv i botten och sen kör jag spånpellets, utan att blötlägga, på det. Skulle det börja damma (väldigt olika beroende på märke) vattnar jag bädden lite. Har permanentbädd och den är hur fin som helst. Oerhört lättmockat!:D
 
Sv: Hur använder ni Stallpellets?

Jag häller pellets i en skottkärra och sedan häller jag på vatten och när de svällt kör ja in de i boxen :P
 
Sv: Hur använder ni Stallpellets?

Frågar alla:

Vilken pellets dammar minst?

Jag har provat agrols å visst var det oerhört lättmockat, men helvetes vad det dammade :(
 
Sv: Hur använder ni Stallpellets?

Jag blöter inte.

Jag håller dock på att bli vansinnig på det för det följer med hovarna ut (jag har lösdrift) när det är blött ute, och sprida i halva jäkla hagen. Så jag har börjat blanda i kutterspån mellan varven, det blir betydligt bättre då.

Dammar gör det en del sommartid, men jag antar att iom att dammet syns är det så stort att det inte dras ner i luftvägarna. Brukar vattna på det då.

Har spånpellets till ena och kutterspån till den andra. Skulle ha kutter till båda om priset var detsamma för kutter och pellets..
 
Sv: Hur använder ni Stallpellets?

Använt värmepellets i flera år . vad man ska tänka på är att tex Agrols pellets är importerat o dammar rätt mycket , gjort av blandträ.

Generellt är de billiga märkena oftast importerat främst från Ryssland medans tex SCA är gjort av svenskt barrträd , ljusare o dammar mindre.

En detalj att tänka på ..;)
 
Sv: Hur använder ni Stallpellets?

*KL*

Jag använder också bränslepellets ska tilläggas. Stora Ensos senaste åren, och Boforssjös innan.
 
Sv: Hur använder ni Stallpellets?

Köper pellets som är producerat så lokalt som möjligt. Bio Norr, Klings o.s.v. Dammar inte...
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken lyder, vad använder ni för strö i boxen till era hästar? Varför har ni valt just det? Fördelar/nackdelar? Köper ni...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 064
Senast: Louiisee
·
Hästvård Jag har en 22-årig fjordhästdam som tyvärr är hosthäst, vilket hon har varit så länge jag har känt henne. Hon står i ett stall som...
2
Svar
25
· Visningar
3 429
Senast: Emmagnusson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp