R
Raderad medlem 6459
Det är bedrövligt.Inte ens när man ringer 112 och blir kopplad till polisen kommer man fram.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är bedrövligt.Inte ens när man ringer 112 och blir kopplad till polisen kommer man fram.
Ja, jag hoppas det inte hände någon olycka. Jag har ringt en gång tidigare med skillnaden att då snöade det dessutom kraftigt och var hög trafikbelastning, då gick det blixtsnabbt att de gick ut i radion och varnade + skickade bil. Nu går väl polisen på knäna och kan inte ens åka på larm.Det är bedrövligt.
Ja, jag hoppas det inte hände någon olycka. Jag har ringt en gång tidigare med skillnaden att då snöade det dessutom kraftigt och var hög trafikbelastning, då gick det blixtsnabbt att de gick ut i radion och varnade + skickade bil. Nu går väl polisen på knäna och kan inte ens åka på larm.
Men 112 svarade ju. Däremot prioriterades väl någon som gick på väg som inte så viktigt? Det är väl förståeligt. Även om det kan vara farligt.Det har blivit bedrövligt. När jag jobbade i larmcentralen hade vi en svarstid på max 10 s på 112 larm. Numera är den tiden 5 min + (har några stackars fd kollegor som jobbar kvar fast alla söker andra jobb). Och när man kom fram till oss kom man lokalt, dvs den som svarade visste oftast hur det såg ut på platsen eller i alla fall i närheten. Numera hamnar man centralt där de som svarar ibland inte ens vet vilken stad det pratas om. Och råkar det det hänt något på landsbygden kan man ge upp direkt, ingen har lokalkännedom mer.
Och ja, kommer man fram är det inte troligt det finns en bil att skicka. Så var det redan på min tid och det är numera ännu färre poliser i yttre tjänst!
Inte ens direktnummer till lkc är en garanti för att komma fram alla gånger tyvärrInte ens när man ringer 112 och blir kopplad till polisen kommer man fram. Jag ringde en kväll då det var en person som gick i mörkret på E4:an men gav till sist upp. Testade ringa radion istället och han skulle försöka nå polisen då han hade andra nummer.
Man kan inte driva verksamheten centralt från några få ställen som nu sker och man ska inte begära att dom stackarna som sitter på Sosab ska kunna varenda smygväg när GPS-en visar vägen rätt ner i sjön bara för att kortaste vägen går på sjöbotten och fortsätter på andra sidan. (Ja det har hänt i verkligheten.)
Jag har inte för vana att ljuga och den som berättade det är en av mina bästa kompisar som råkade ut för det då han jobbar inom blåljusenheten, hade dom fortsatt så hade dom hamnat i sjön men nu vände dom på badstranden och fick ta en omväg. Tyvärr är inte ambulanserna amfibiegående i det här landet.Det där kan väl ändå aldrig ha hänt irl????!!!
Om det är kommunal väg/mark kan du anmäla till kommunen istället. De har hand ansvar för övergivna fordon och ska kontrollera om den är efterlyst och i så fall ha dialog med polisen.