Hur är det nu med Ca/P-kvoten???

F

FTW

Jag har lärt mig att Ca/P-kvoten ska vara runt 1,5, men nu hörde jag att det är helt OK om man ger en himla massa Ca, för överskottet försvinner ut ur hästen på något sätt. (Typ som B-vitamin kissas ut)

Hur är det? Inte kan kalk försvinna upp i rök heller? Och vad händer om man har alldeles fel kvot?
 
Sv: Hur är det nu med Ca/P-kvoten???

Ca/P kvoten ska vara mellan 1,2 och 1,8 för att fosforet ska tas upp som bäst av hästkroppen..

Man ska i första hand se till kvoten.. om man råkar få överksott av mineralerna så gör det inget sålänge kvoterna är de rätta och alla behov är täckta.. och vad jag har fått berättat för mig så kissas allt överskott ut, kalcium, fosfor och magnesium..
 
Sv: Hur är det nu med Ca/P-kvoten???

Hästen får inte problem av kalciumöverskott så länge den är frisk och överskottet kommer från grovfodret, det kissar hästen ut.

Det är ju lätt att få ett överskott på Ca om man fodrar med lucern, t.ex, men det ska alltså inte vara någon fara så länge fosfor och magnesiumbehoven är täckta.

Däremot bör man inte ge hästen ett Ca-överskott via tillskott, som mineralfoder eller foderkalk.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 302
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 137
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 362
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 151
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp