Hur är det här med korn egentligen?

J

janta

Vad är maxgivan? Fungerar det att blöta helt korn ordentligt innan utfodringen iställer för att krossa? Endel säger att man endast ger en del korn,typ hälften, och resten havre. Stämmer det? Många ger ju endast korn speciellt om inte hästarna tål havre. Vad ligger MJ och smrp på i jämförelse med havren? Varför är det mer "begränsning" på kornet än havren? osv osv osv
Mycket frågor :angel:
 
Efter vad jag har förstått måste det vara hett vatten du blötlägger med - du "stöper" kornet. Det övriga kan jag inte ge siffror på men jag vet flera som utfodrar med bara korn och det jag har fått lära mig om är att korn ger "fetare" hästar(för att vara grov i mun) och är alltså bra för hästar som har svårt att hålla hullet.
 
Jag har alltid lärt mig att max ge halva kraftfodergivan med korn. Anledningen är att mängden stärkelse är så hög i korn.

Men samtidigt borde ju mängden då också spela roll.
Ett kg korn kanske inte är nån fara men när man börjar närma sig 2-3 kg kanske man bör ge av något annat också.

Det skiljer sig inte så mycket i energiinnerhåll från havren, dock brukar man säga att energin i korn är långsammare. "havreheta" hästar reagerar ofta väldigt positivt på korn och många lägger på bättre hull med korn.

De bieffekter jag hört talas om är mjällig päls och galliga ben.

Så jag ger korn men i begränsad mängd och i kombination med annat foder.
 
Maxgivan (utifrån hästens förmåga att ta "hand om" stärkelse) är 300g/100kg kroppsvikt och giva.

Det räcker inte med att bara blöta hel korn utan vattnet måste ha kokat för att kärnan ska bli mjuk.

Jag ger hel korn och hel havre till mitt arab sto och jag häller kokande vatten över kornet och havren ca 1timme före fodringen.
Jag har valt att ge hel korn och havre för att jag gör inte av med så stora mängder så jag tror att det hinner bli "gammalt".

Anledningen till att man säger att man inte ska ge hela givan med korn (tror jag) är för att man inte bör ge korn i så stora mängder så att det kanske inte täcker upp hästens behov eller att det det blir felaktiga kvoter.

Innehållet i korn och havre... enligt mina tabeller
Havre 11,2 mj, 86g smbrp, 0,8g Ca,3,8g P,1,3g Mg.
Korn 12,7 mj, 84g smbrp, 0,5g Ca, 4,0g P, 1,3g Mg
 
Du ska inte ge mer än ca 1/3 av den dagliga kraftfodergivan i korn.
 
Den stora skillnaden mellan havre o korn är att kornets stärkelse till största delen fortsätter ner till grovtarmen där den tas omhand av bakterierna, vid stora mängder och/eller dålig tillvänjning störs miljön i grovtarmen viket kan ge tex fång, kolik el diarre. Rätt använt är ändå korn ett bra fodermedel o kan ges ensamt så länge man inte ger stora mängder. Om man tex vill minska stärkelsen till hästar med återkommande korsförlamning är korn bra eftersom det mesta av energin tas upp som fettsyror.
PL
 
Hur stor del av kraftfodergivan som utgörs av korn är irrelevant. Det enda man skall tänka ¨på är att inte överskrida maxgivan.
 
Du är så korrekt!
Men i och med att foderstater ser så olika ut är det inte viktigt hur stor del av kraftfodergivan som utgörs av korn. Det står inte i relation till övriga använda fodermedel.
 
Helt riktigt. Ang maxgiva jag skulle själv inte rekomendera mer än högst 3 kg korn till stor häst, efter nogrann tillvänjning.
PL
 
Tycker det är konstigt med allt snack om att man ska blöta korn i hett vatten, det beror väl helt på hur länge det får ligga. Måste korn verkligen krossas eller blötas till alla hästar..? Jag gav korn en tid och fick av misstag hem en säck helt korn istället för kross. Jag provade att fodra med detta endast nedrört i betfor strax före utfodringen. Kollade bajset och fann inte ett spår av några korn... Visserligen gav jag bara ca ett halvt kilo per dag, men ändå...
Nu skulle jag förstås inte köpa helt korn med vilje... man vill ju vara på den säkra sidan
 
Som det stod högre upp i tråden:
"Det räcker inte med att bara blöta hel korn utan vattnet måste ha kokat för att kärnan ska bli mjuk."
Därför ska du stöpa kornet i hett vatten eller alt. ge kross annars är det bortkastad giva då hästen inte kan tillgodogöra sig den... =)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 192
Foder & Strö Jag har en liten pärla stående i stallet här hemma och jag lite fundersam över kraftfoder och vill hemskt gärna vad ni här på buke...
Svar
3
· Visningar
997
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Snart är det dags för installning och därmed börjar "foderproblemen" snurra i huvudet på mig igen. Jag har en tvååring som har varit...
Svar
2
· Visningar
917
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp