Hur är det att ha häst i Dalarna?

_86a_

Trådstartare
Hej!

Jag kommer eventuellt flytta till Falun eller Borlänge i höst. Jag känner knappt nån där och min erfarenhet av dalarna sträcker sig till nått besök i Romme för att åka skidor. Blir jätte glad om någon kan svara på mina funderingar!

-Hur vanligt är det med lösdrift? (hojta gärna till om någon vet ett bra stall med lösdrift ;) )

- Hur är klimatet jämfört med Uppsala? Tänker väll främst på t.ex. hur lång betesperiod ni har och hur lång period ni brukar ha snö? Hur är luftfuktigheten? Tänker mig att ni har kallare och torrare luft?

- Hur lätt är det att få tag på fint hösilage? Har ingen koll på hur odlingslandskapet ser ut där uppe?

- Hur mycket mygg har ni under sommarhalvåret?

- Hur lätt är det att få tag på en duktig hovslagare?

Jätte tacksam om någon orkar ta sig tid att svara på någon fråga! :)
 
Sv: Hur är det att ha häst i Dalarna?

-Hur vanligt är det med lösdrift? (hojta gärna till om någon vet ett bra stall med lösdrift ;) ) Jag tycker det är ganska svårt att hitta en bra lösdrift,oftast är hagarna alldeles för små. Däremot så vet jag att det ska finnas nån bra lösdrift ut mot säter/hedemora.


- Hur är klimatet jämfört med Uppsala? Tänker väll främst på t.ex. hur lång betesperiod ni har och hur lång period ni brukar ha snö? Hur är luftfuktigheten? Tänker mig att ni har kallare och torrare luft? Nu har jag inte varit i Uppsala direkt,men vet att vi har börjat få lite fuktigare klimat här. Vintrarna är dock fortfarande kalla och med mycket snö. :D Betesperioden brukar väll vara från mitten av maj till första september,men i år har det ju bara regnat och regnat så vi har fått stödfodra mer eller mindre hela sommaren. Ett år för längesen gick min häst på bete tills första Oktober,men då var det en kanonhöst! Första flingorna med snö brukar väll komma i Oktober,men brukar inte bli vitt förens i November,i år vart dte inte vinter förens vid Lucia tror jag,sen brukar det försvinna tills mitten av Mars,början av April.


- Hur lätt är det att få tag på fint hösilage? Har ingen koll på hur odlingslandskapet ser ut där uppe? Mina har alltid fått hö,och det har aldrig varit något problem. Min kompis sambo tar hösilage,och det är tydligen riktigt fint. Men nu i år så är det kaos här på den fronten,står hur många åkrar som helst oslagna,och min stallägare har fått in 7 ton,istället för 50-60 ton som hon brukar ta varje år. Har kommit en skur så gott som varje dag,och det spöregnade typ 2 veckor i streck så åkrarna har stått i vatten..


- Hur mycket mygg har ni under sommarhalvåret? I år tycker jag att dte inte har varit så mycket,dock kom det jättemycket broms nu när det vart sol och varmt i tre dagar. Har inget direkt att jämnföra med heller,men så farligt är det då inte,blåser ju ganska ofta här också,men ingen av hästarna har då i år varit mycket bitna,trots att vi slöat lite med flugmedel. Dom vill inte ens att man ska gå och klia dom,så dom har knappt några bett alls..

- Hur lätt är det att få tag på en duktig hovslagare? Det beror på vart man bor. I borlänge/falun finns det en hel del,jag som bor i leksand har haft svårt att få tag på hovis,och har fått ringa in enda från Borlänge (ca 5 mil enkelväg),men nu har jag hittat en som skor i Leksand,men man lär hålla hårt i dom man gillar!

Jätte tacksam om någon orkar ta sig tid att svara på någon fråga! :)[/QUOTE]
 
Senast ändrad:
Sv: Hur är det att ha häst i Dalarna?

Tack så jätte mycket för att du tog dig tid! :)

Usch vad jobbigt det lät med fodret! :( Måste ju bli en väldig brist överhuvudtaget då. Sitter dessutom med en häst med luftvägsproblem, så är extra viktigt att det är bra hygieniskt. Har regnat mkt här nere med, men låter som ni har drabbats värre :cry:

Att hitta vettiga lösdrifter verkar svårt överallt. Trivs där jag står nu, men annars är det då inte många lösdrifter i Uppsala som är så mkt att ha. Annars låter det ju helt ok. Gillar när det är riktig vinter med snö och inte bara en massa slask och lera!
 
Sv: Hur är det att ha häst i Dalarna?

Ja,nog har vi vinter allt! :D

18460_1322702181847_7918291_n.jpg


Jag älskar Dalarna! :love: Kommer nog aldrig flytta härifrån!
 
Sv: Hur är det att ha häst i Dalarna?

Jag älskar också Dalarna! Men min period här är tidsbegränsad och flyttar hem nedåt Stockholm igen nästa år.

Jag har min häst i lösdrift hemma på kusinens gård och det fungerar jättebra. Dock blev vi av med nästan allt bete som vi hade räknat med så det har väl varit lite minus.. Hö får vi se hur det blir i år efter den regniga sommaren, han vi brukar köpa av hade dock redan kört in silaget och det verkade vara som vanligt, fast de hade inte gjort någon analys än. Kanske blir att vi får ha silage i höst.

Tyvärr är det en regnig och tråkig sommar och bromsarna och myggen har varit förjävliga! :crazy:Har inte upplevt det problemet förut riktigt, så hoppas att det är en extremsommar. Vädret här jämfört med norra Stockholm som jag kommer ifrån tycker inte jag det är så jättestor skillnad på. Visst, vintern kommer lite tidigare och snön kanske ligger kvar bättre här än slasket där nere. Men inga jätteskillnader.

Här har jag hästen hemma, bra ridvägar och möjlighet att åka iväg på lektion både till ridhus och ridbana. Vi har en bra hovis och det finns andra som jag vet är välrekommenderade. Det skulle väl vara att det är lite billigare att ha häst här än nedåt Stockholm. Annars är det, för min del, fantastiskt att ha hästen här! Och att dela mitt intresse med kusinen såklart :) Kommer inte på några direkta nackdelar eller större skillnader... Så TS är välkommen upp hit! ;)
 
Sv: Hur är det att ha häst i Dalarna?

Kan tipsa om att det finns en Facebookgrupp för hästfolk i Dalarna, där kan du också kolla för att få fler svar på frågorna: HÄSTFOLK (i Dalarna med omnejd)
 
Sv: Hur är det att ha häst i Dalarna?

-Hur vanligt är det med lösdrift? Har ingen koll på lösdrift.

- Hur är klimatet jämfört med Uppsala? Tänker väll främst på t.ex. hur lång betesperiod ni har och hur lång period ni brukar ha snö? Hur är luftfuktigheten? Tänker mig att ni har kallare och torrare luft? Älskar Vintern här, brukar vara jättemycket snö. Fast förrförra vintern var det inte roligt, då hade vi minus 35 grader i södra dalarna :eek:
Betessäsongen maj-september, fast som någon annan redan sagt i tråden, i år är det knappt något bete pga allt regn. Allt blir upptrampat.

- Hur lätt är det att få tag på fint hösilage? Har ingen koll på hur odlingslandskapet ser ut där uppe? I år är det nog mycket lättare att få tag i fint hösilage än någorlunda hö. Värkar inte vara så många bönder som fått ihop BRA hör. Men med tanke på förutsättningarna så är det väl bra hö för I ÅR.

- Hur mycket mygg har ni under sommarhalvåret? Extremt mycket mygg blev det för 2 veckor sedan, hästarna springer som tokar i hagen. Brukar dock inte vara så här mycket, är nog bara för att det regnat så extremt i år.

- Hur lätt är det att få tag på en duktig hovslagare? Jag letade igenom 6 stycken hovslagare innan jag hittade den perfekta! Men det finns gott om hovslagare tycker jag, fråga runt där du ska ha din häst sen, vilken hovslagare dom använder.
 
Sv: Hur är det att ha häst i Dalarna?

Tack för att ni tar er tid :)

Kan tänka mig att myggen trivs om det är så blött! Om det blir flytt för min del så är det inte förrens i september, så kan ju hoppas att det lugnat sig tills dess!

Tack för tipset om facebookgruppen Zaga. Låter ju som ett bra ställe för att efterlysa en lösdriftsplats :) Och tack IsisEm! Känns bra att bli hälsad välkommen, känner ju i princip ingen i Dalarna. Men låter som ett trevligt ställe att bo på.

Fibusen - det ser jätte mysigt ut!!
 
Sv: Hur är det att ha häst i Dalarna?

Nu bor ju jag iofs i södra Dalarna....

Här finns en del fina lösdrifter, vet dock inte hur svårt det är att få platser där.

Hösilage finns då häromkring, grannarna odlar för hästar och säljer bl a till fler stora travtränare (varje parti analyserat och specificerat via deras hemsida:laugh:). De kör även upp ovanför Falun vet jag.

Angående mygg så varierar det ganska mycket. Jag bor ju i ett s k myggområde, men hemma hos mig är inte speciellt mycket mygg, medans ställen i närheten har otroligt mycket. Beror på hur mycket våtmarker det finns i närheten.

Här betar hästarna maj till oktober, med stödutfodring visserligen vid behov. I år är antagligen ett sånt år...

Välkommen till Dalarna förresten!;)
 
Sv: Hur är det att ha häst i Dalarna?

Hösilage finns då häromkring, grannarna odlar för hästar och säljer bl a till fler stora travtränare (varje parti analyserat och specificerat via deras hemsida:laugh:)

Snacka om service! Bara att välja vilket parti som passar hästen bäst.
 

Liknande trådar

B
Träning Hej. Suttit här ca 5 timmar nu och läst om lite allt möjligt. Allt från mugg till A2 virus till jobbiga hingstar och kände bara ett...
Svar
15
· Visningar
1 670
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp