Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

jerseyko

Trådstartare
Jag och sambon sitter och räknar lite på hur mycket jag ska ta ut i FP. vi har ju våra utgifter idag, men hur ändras det när man är hemma med en liten?

Jag kan tänka mig att elen blir lägre då jag kommer kunna elda hela dagarna. Hur är det med matkostnaderna? Nu lagar vi middag och gör så vi båda får matlåda till jobbet.
Åker ni mera bil än vanligt?

Med den ekonomin vi har idag kan jag ta ut ner till 15 dagar/månad och då får vi 2.000:- kvar. (Vi har en beräknad kostand på 5.500:- i mat och bensin) Och då kan jag vara hemma jäääääätte länge :D

Då har jag även räknat med att jag har kvar hästen och betalar själv för hela kostanden (stallhyra, mat, skoning, försäkring ect)
Jag känner inte att jag vill låna ut henne på foder åt min medryttare då jag inte tycker hon har tillräckligt med kunskap, just nu motionsrider hon henne bara. Så det finns 2 alternativ, antingen en till medryttare med mer kunskap som kan ta ut henne på tävlingbanorna, ev. ha henne som foderhäst kvar där hon står nu. Eller låna ut henne helt till min f.d instruktör. Mest ekonomiskt är att ha henne kvar hemma.
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Hinner bara med ett snabbis-svar: vi köper nog färdig mat oftare då man är jäkligt hungrig när man ammar men inte alltid har möjlighet att stå och laga ordentlig mat när man har en liten som vill hänga vid tutten. Så det blir tex en hel del sushi här och det är ju inte billigt ;)

Bil har vi ingen så det kan jag inte svara på.
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Okey :) Här finns det inte så stort utbud på snabbmatställen (som tur kanske är?)
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

I vår fall kommer vår ekonomi att bli bättre då vi kommer att flytta till större boende med lägre! hyra. För min del så får jag bättre ekonomi då jag nu får ut 65% i a-akassa, gubben min är också arbetslös och får ut 70% vilket jag också ska ha, men det har blivit strul vid utbetalningarna.

Vi har skickat ponnyn på foder och ser till att hålla kostnaderna nere. Vi hör till den fattiga kategorin, men vi ser ändå till att prioritera att leva. Det om något retar gallfeber på vår omgivning som har höga hyror och har inte råd att ha bil och resa.
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

jag fattar verkligen inte det där med mammaledigt?
förklara gärna lite snabbt och enkelt :p
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Att man som förälder har rätt att vara ledig i 480 dagar. Vid tvillingar får man 180 extra dagar. Hälften av dagarna till mamman och hälften till pappan. En utav föräldrarna kan skänka alla dagar utom 60 dagar till den ena partern.

Alltså, man har enligt lag rätt att vara hemma från jobbet och då får man föräldrapenning från försäkringskassan.
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

När mina kompisar fick barn så var det en ganska stor ekonomisk påfrestning. Dom blev tvugna börja jobba relativt tidigt för att inte hamna i ekonomisk kris. Föräldrapenning ger ju inte speciellt mycket pengar om man jämför vad dom fick när dom jobbade.
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Står den i relation till vad man tjänar? Eller är det samma för alla?
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

När mina kompisar fick barn så var det en ganska stor ekonomisk påfrestning. Dom blev tvugna börja jobba relativt tidigt för att inte hamna i ekonomisk kris. Föräldrapenning ger ju inte speciellt mycket pengar om man jämför vad dom fick när dom jobbade.

Nej det är jag väl medveten om, speciellt eftersom jag är den som just nu tjänar mest dessutom *hihi* sambon kommer dock få löneförhöjning i vår då han gjort sina lärlingstimmar, då går han om mig.


Ekonomisk kris tror jag dock inte att vi hamnar i, vi klarar den här månadens räkningar på bara sambons lön. Eftersom jag vart sjukskriven vet jag inte exakt vad jag kommer att få ut. Men när sen min lön kommer så ska vi lösa ett lån, och på det spar vi 2.000:-/månaden, sen kommer hästen gå ut på bete, och det är 2.000:-/månaden mindre i hästkostnad nu under sommaren.

Sen kommer ju skatteåterbäringen och sen kommer vi ha semester och då får vi ännu mera pengar ;)

Vi har fått bilbarnstol, spjälsäng, vagga, vagn, skötbord och en massa leksaker redan. Så där har vi väl i princip spart in 10.000:-



Och som jag skrev har jag ett exelldokument där alla våra utgifter/månad är medräknat. Då 5.500:- i mat och bensinkostnad (Sambon får milersättning så det kommer inte kosta oss något att han åker till/från jobbet) och tar jag ut 15 dagar/månad så har vi 2.000:- över till oförutsedda utgifter om jag betalat alla kostnader för hästen (min medryttare rider gratis nu)
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Matkontot gick upp, kanske inte första tiden, då hann vi inte äta så mycket. Eller rättare sagt vi hade inte ro till det med en liten kolikbebis. Men man är hemma mer=äter mer hemma, fikar mer osv.´Sedan är blöjor dyrt, elen gick upp då vi tvättar mycket mer.

Är det bara du som ska vara hemma, inte pappan?
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Åh, vad jobbigt för er med kolikbebis.

Så himla mkt mer mat hemma vet jag inte om det blir, vi äter ju redan frukost, lunch (matlåda) och middag. Det är väl i så fall små mellanmål i så fall för min del innan bebisen börjar äta.

Elen tror jag kommer gå ner, då jag kommer kunna elda med ved hela dagarna. (Halva huse direktverkande andra halvan ved + elpatron)

Pappan har ej möjlighet att ta ut lika mkt ledighet som mig.
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Elen gick upp litegranna för oss. Jag eldar så vi knappt behöver ha igång elementen men istället har det blivit mycket mer tvätt och torktumling.
Matkontot ökade då vi började äta ordentligare och så har det ju blivit mycket blöjor. Nu när sonen är två år och äter alla mål mat och vi börjat äta mer frukt och grönt har det ökat ännu mer.

Det är väl kanon om du kan ta ut så lite dagar som möjligt. Och man kan ju alltid ta ut olika många dagar olika månader och det tycker jag har varit kanonbra om man haft mer utgifter någon månad.
Det är ju dessutom bra om du kan "spara/snåla" på dagarna för när barnet blivit ett år måste ni ta ut fem dagar i veckan, eller jobba så det blir fem dagar i veckan.
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Hur mycket kostar en månadsförbrukning blöjor ungefär?

Kan man dela upp de där 5 dagarna? Så jag t.ex är hemma 3 och sambon 2 dagar?

Ja det är bra att man kan ta ut fler/färre dagar, på sommaren t.ex. har i alla fall vi betydligt mkt lägre utgifter än på vintern.


Planen är ju dagis strax efter 1 års dagen, men man har ju hört på arbetskamraterna att det inte är det enklaste att hitta en plats :eek:
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Ni kan dela upp det så att du är hemma 3 dagar och sambon 2 - under förutsättning att ni får det på jobbet (tror att jobbet måste gå med på det men det är jag inte säker på). Vi har delat upp det så jag jobbar 2 dagar och då är min sambo hemma med Theo (min sambo tar dock inte ut föräldrapenning utan jag tar ut 3 dagar och sen sparar vi resten). Detta gör vi för att jag inte vill lämna Theo på dagis förrän han är 1,5 år då jag tycker de är lite för små när de är 1 år (dock har jag full förståelse att många måste lämna barnen då och för många barn så funkar det alldeles utmärkt). Sen funkar det ju även att göra så för oss då min sambo enbart jobbar fre-sön på sitt jobb.. Jag kommer i alla fall ha kvar dagar när jag börjar jobba i jan så att jag kan dryga ut jobbtiden till fulltid om vi inte planerar barn nr 2 förrän efter Theo är 1,5 år.. Man lär sig mer om systemet under tidens gång..

Som sagt jag tycker inte att våra kostnader har gått upp sedan vi fick barn. Matkontot är dock högre, men i gengäld så har jag mindre bensinkostnad då jag pendlade till jobbet tidigare.. Som sagt det är bra att ha lite pengar över då det kan bli tråkigt att gå hemma om man aldrig har pengar - men samtidigt så tycker jag man ska snåla med dagarna så mkt man kan. Och om du har häst så kan du ju ta mindre dagar under sommaren när hästen är billigare mm.. Likadant - är det nån månad man har mer räkningar så tar man mer dagar och vice versa..
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Jag var hemma ca 10 mån heltid och tog då ut ca 2½ dag/vecka. Sen började jag jobba halvtid och pappan var pappaledig halvtid (halva veckor), då tog vi ju ut 2½ dag FP var.

Båda barnen började på förskola vid 1½ år, men korta dagar då jag fortsatte jobba deltid och använde bl.a. garantidagarna för att fylla ut så jag fick fullt.

Vad gäller ekonomin så sjönk utgifterna eftersom jag skippade hästarna.... men el och sånt blev dyrare. Visserligen bodde vi i lägenhet då, så det gjorde ingen märkbar skillnad. Den stora skillnaden var nog att vi planerade bättre, och inte gjorde en massa utsvävningar som innan.
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

För min del har matkontot gått upp iom att vi äter mer ordentligt nu. Dottern ratar all burkmat nu så jag lagar mat 2 ggr om dagen (jämfört med 1 när vi inte hade barn). Mycket mer grönsaker och frukt.
I början när man ammade så behövde man äta ordentligt, men det var inte alltid man hann laga mat så en hel del snabbmat slank ner då.
Blöjor kostar (det går oftast åt mer i början iom att de små kan bajsa ett antal ggr/dygn.) Sen när det blir mer sällan kan det kosta ca 500:-/Månaden.
Bensinkontot har också gått upp för mej. Det kan bli ganska segt och tråkigt att bara gå hemma så jag har besökt föräldrarna ganska ofta (samt kompisar förstås).
:)
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

vi har 3 st som är pappa lediga nu, den ena tar ut 1 dag/vecka, den andra 2 dagar/vecka och den tredje tar ut 2 dagar pappaledigt och 3 dagar semester.

För mig är det inga problem att jobba 2-3 dagar men svårare för sambon.

När det är dags för dagis så kommer jag nog att jobba 9-15. Det gjorde V. i 6 år innan hon började heltid igen ;)


Jag kommer att ha kvar hästen. Vi kommer att lösa 1 lån nu och förhoppningsvis 1 lån innan årsskiftet. Det ger oss nästan 3.000:- mindre/månad. Jag kommer även att börja ta betalt av min medryttare.


Det är himla klurigt det här! Speciellt eftersom sambon inte kan planera in när han kan ta ut pappa ledigt.
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Jag har lånat ut min ena häst på foder och att slippa hans omkostnader förutom försäkringen är förstås en mycket stor lättnad (har hästarna inackorderade).
Har skaffat en medryttare 2 dagar per vecka till min andra häst som betalar 1000 kr per månad, också på plussidan.
Är i vanliga fall ute och tävlar i snitt 2 helger/månad under sommarhalvåret men har precis kommit igång med tävlandet nu, så där har jag också sparat mycket pengar.
Jag har hyrt ut min transport en del dagar under vintern också och fått lite pengar.
Så jag har lyckats minska mina utgifter väldigt mycket. Barnet har hitills nästan inte kostat någonting då vi fått alla leksaker, kläder, babygym, babysäng etc av familj och vänner (ärvt mycket).Köpt en begagnad barnvagn och en ny bilbarnstol, och så en hel del blöjor men annars är sonen hitills "gratis".
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Jag har alltid gjort så att jag tagit fp-dagar månad för månad beroende på hur mycket räkningar vi har. Det är lite olika beroende på vilken fk man tillhör, i den första kommunen jag bodde i räckte det att anmäla antalet fp dagar den 20:e varje månad för att få pengarna den 25:e, i den andra kommunen jag bodde i var jag tvungen att anmäla senast den 15:e för att få pengarna den 25:e. Funkar kanonbra och har man internet så är det superenkelt att fixa anmälan av fp dagar. Innan barnet fyllt ett funkar det ju kanon att göra så här, sen behöver man ju ta ut 5 dgr per vecka om man vill behålla SGI, men det är ju frivilligt. Tar man ut månadsvis, då har man möjlighet att enkelt känna sig för hur mycket man vill/kan spara. Det kan ju variera månad för månad.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
6 108
Senast: sona
·
F
Ekonomi & Juridik Skulle behöva lite tips om vad ni skulle göra i min sits.. Vet inte om all bakgrundsinfo är nödvändig, men ska försöka att inte dra ut...
2
Svar
35
· Visningar
4 298
Senast: fredde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp