Hundvänlig trädgård?

utte

Trådstartare
Jag behöver tips på hur man kan göra sin trädgård lite mer intressant (och vacker) både för hundar och människor. Vår baksida där vi och hundarna tillbringar mycket tid är så tråkig så klockorna stannar.

Förutsättningarna är följande. Vi har ett hus i vinkel, ett trädäck i vinkel och en pool i vinkeln. Runt detta finns världens tristaste gräsmatta. Trädgården är inramad av höga täta häckar med ett gunnebostaket någonstans därinne i häcken. Det är alltså gröna väggar runt om. Det som försvårar det hela är att det i denna del av trädgården, under den tråkiga gräsmattan, ligger jordvärmeslingor som gör att det inte går att gräva ner eller plantera något speciellt djupt.

Efter denna sommar när gräsmattan inte ens varit grön har vi fått nog. Något måste göras, men vad?

Om du inte kan gräva så djupt kanske ett par rejäla planteringslådor kan vara något? Då kan hundarna springa runt dem och leka, samtidigt som ni kan plantera saker som kräver mer jordmån.

jarnlada4_1.jpg

Blommande buskar modell större är toppen. Dels är de vackra och sen ger de skugga. Favoritplatsen här är en Jasminbuske (schersmin) där våra ligger under grenarna. Sen luktar den ju även gudomligt :love:
Även prydnadsträd på 2-3 m är bra. Stora härliga rosenbuskar brukar klara sig bra från hundar. Fristående spaljeer, tex torn eller liknande med Klematis eller klätterrosor klarar sig också bra i en hundträdgård.
Kan du inte gräva så kan du mura upp med lecablock upphöjda jordbäddar för permanenta växter.

Odla gör vi i krukor eller pallkragar för hundarna vill gärna springa i det.

Hade jag haft en tomt hade jag försökt få dit en enorm sten på något vis :p Dels för att det gör att gräsmattan inte är tråkplatt osv, dels för att det ger hundarna något att klättra på eller springa runt eller annat.

Använda planteringslådor är ett bra förslag, men det är en rätt stor yta så risken är ju att det ser ganska fnuttigt ut.

Blommande buskar modell större är toppen. Dels är de vackra och sen ger de skugga. Favoritplatsen här är en Jasminbuske (schersmin) där våra ligger under grenarna. Sen luktar den ju även gudomligt :love:
Även prydnadsträd på 2-3 m är bra. Stora härliga rosenbuskar brukar klara sig bra från hundar. Fristående spaljeer, tex torn eller liknande med Klematis eller klätterrosor klarar sig också bra i en hundträdgård.
Kan du inte gräva så kan du mura upp med lecablock upphöjda jordbäddar för permanenta växter.

Odla gör vi i krukor eller pallkragar för hundarna vill gärna springa i det.

Det låter som en trevlig plats! Pallkragar är ju toppen! Undrar vilket djup som behövs för en rejäl buske eller prydnadsträd. Klarar växterna vintern i pallkragar när de liksom blir mer "ovan jord". Hm, Inser att detta kanske mer är en trädgårdstråd än en hundtråd. :idea:

Hade jag haft en tomt hade jag försökt få dit en enorm sten på något vis :p Dels för att det gör att gräsmattan inte är tråkplatt osv, dels för att det ger hundarna något att klättra på eller springa runt eller annat.
En sån sten har jag :)
Dock svår att få plats på för schäfrarna pga mina blombyttor men Skägget är där i bland.
Visa bifogad fil 18775

Snyggt! En stor sten hade absolut varit drömmen men jag är tveksam till hur det skulle gå till att baxa in den till vår baksida.

Om det är en stor yta kan jag tycka att den ser lite mer "inbodd" ut om det finns en stig av något slag, om ni har något gångstråk ni använder mer? Antingen platta stenar, typ bark, en grusgång eller en plattsatt gång som gärna slingrar sig genom hela trädgården. Runt den kan man sedan ställa upp krukor i partier, eller plantera lite större perenner som ändå inte har så djupa rötter.
Bara något sådanthär tycker jag gör mycket:
1395_940x.webp

(Lånad bild)

Ett snyggt stenparti är nästa tips, kanske med ett etage med lite "sandlåda" kan vara uppskattat om hundarna gillar att gräva? lite större stenar här och där och ordentligt iordninglagt med jord mellan stenarna så att de kan klättra i det (alltså inte stenar bara lagda på varandra a la stenröse, så att de kan glida omkring och krossa små hundtassar och fastnas emellan)
construction-5068.webp

Och sista tipset, en större trästock liggandes någonstans i trädgården att klättra på/hoppa över. Lite enklare att få dit än en stor sten och ger lite mer "äventyrskänsla" till trädgården. När jag skriver det inser jag att jag i alla fall vill ha en själv :laugh:

Det låter som en trevlig plats! Pallkragar är ju toppen! Undrar vilket djup som behövs för en rejäl buske eller prydnadsträd. Klarar växterna vintern i pallkragar när de liksom blir mer "ovan jord". Hm, Inser att detta kanske mer är en trädgårdstråd än en hundtråd. :idea:
Jag har en stor fjärilsbuske som växer i en typ upphöjd sandlåda och den växer så det knakar :D
Så man kan nog planera det mesta i en pallkrage/sandlåda bara den klarar klimatet :)
EF6320F9-7700-492B-8EFE-EF990BB2385B.webp

Jag har en stor fjärilsbuske som växer i en typ upphöjd sandlåda och den växer så det knakar :D
Så man kan nog planera det mesta i en pallkrage/sandlåda bara den klarar klimatet :)Visa bifogad fil 18817
Har planterat en sån för 3 veckor sen. En present från mig till maken. Han har velat ha en sån länge så jag slog till på växtrean. Hoppas den klarar vintern här :)

Mina hundar har jättekul på sin stora ekstock - men är kanske inte så lätt att få hem en sån. Jag grävde även ner riktigt grova (25-30 cm) stubbar på lite olika djup så de stack upp olika mycket, så det blev bra balanshinder. Betydligt lättare gjort än att få hem ett träd!

Ni som bygger grejer som berikning för hundarna, använder dom det?
Våra har struntat i allt vi har hittat på. När de är i trädgården så bara myser de. Luffar runt lite och sniffar här och där eller ligger och slappar/sover.
Livet utanför tomten och hundgård verkar räcka som berikning :)

Så trädgården har jag valt att anlägga för oss människor men på ett sätt så att den inte blir massakerad om nån hund skulle få ett ryck :)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Hej! Tänkte delge er vår trädgård i hopp om att få lite tips och råd kring den, just nu är det verkligen mest gräsmatta och den är så...
Svar
1
· Visningar
2 156
Senast: karini
·
Trädgård & Växter Jag vill göra min tomt snyggare och mysigare! Men jag har två problem: en väldigt begränsad budget och att jag bara hyr huset. Nu...
Svar
0
· Visningar
943
Senast: kryckan
·
J
Trädgård & Växter Vi har skissat på ett förslag för att återuppbygga vår trädgård, demolerat av två vovvar:crazy: P g a ekonomin kan vi inte...
Svar
8
· Visningar
1 294
Senast: Modig_Korn
·
Trädgård & Växter Efter att ha blivit misshandlad av mig i ungefär 2 år och dessförinnan blivit misshandlad av förra hyresgästen så känns den trött, hemsk...
Svar
8
· Visningar
1 028
Senast: ang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka