"Hundvalpens första tid"

Pancakes

Trådstartare
En "dokumentär" i två delar som jag snubblade över på svtplay.

http://www.svtplay.se/video/3063697...t-1/hundvalpens-forsta-tid-sasong-1-avsnitt-1

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Visst är det bra med upplysning kring hur det är att skaffa hund (jag känner mig helt avskräckt från valp ett tag framöver igen ;)), att det är en hel del jobb med valp och så vidare men är det verkligen produktivt med den här sortens program? Det känns för mig nästan som förnedringsTV emellanåt. Når det ut till folk annat än att de som redan har viss kunskap förfasas över allt som går fel (undra hur många valpar och familjer som faktiskt följdes?) eller kan det få ett par stycken att tänka ett extra varv kring hundägande och valpskaffande?

Jag har också kollat på den dokumentären! Jag tycker inte att många gjorde rätt med sin valp. Jag menar, familjen som skaffade en weimaraner/vizzla blandning till sin 10 åriga son, hur tänkte dom? Och dom gav den typ ingen stimulering alls, dom ringde ju in en hundtränare som hjälpte dom med det i allafall.. Och familjen med pudel/beagle korsningen hanterade inte hans bitande på rätt sätt heller tycker jag.. Det är jobbigt med valp, men sådär måste det inte vara om man hittat en ras som passar sin familj och hanterar situationerna bra. Så nej, så där "kaosigt" är det inte, om man tänker lite... Dom bästa hundägarna i dokumentären var nog paret som hade mastiff/rottis blandningen. Klart att det är jobbigt med valp och att man ska tänka igenom det riktigt ordentligt, men så som det var i vissa familjer som var med måste det inte vara!

Hela den serien är ett jäkla... jag vet int ens vad jag ska säga. Tror jag blev mest irriterad på dom som skaffade vizzla korsningen. Asså den valpen fullständigt manglade deras spaniel och dom bara stod där. Tror det är i nästa avsnittet som samma hund nästan kommer lyckas para sig med spanieln och dom bara står där och skrattar åt hans "tokigheter". Dom andra är illa också, men vizzla-korningen tar fan priset.

Hela den serien är ett jäkla... jag vet int ens vad jag ska säga. Tror jag blev mest irriterad på dom som skaffade vizzla korsningen. Asså den valpen fullständigt manglade deras spaniel och dom bara stod där. Tror det är i nästa avsnittet som samma hund nästan kommer lyckas para sig med spanieln och dom bara står där och skrattar åt hans "tokigheter". Dom andra är illa också, men vizzla-korningen tar fan priset.

Juste! Nu kom jag också ihåg i andra avsnittet när vizzla korsningen höll på att para sej med spanieln och ägaren kollade på och sa sen typ "im so sorry" till spanieln innan dom gick! Håller helt med dej om att dom var värst, dom skaffade en väldigt krävande hund till sin 10 åriga son... Dom gav den ju ingen mental aktivering innan hundtränaren sa åt dom att göra det.. Håller med dej om att vizzla blandningen tar priset!

Jag såg också den och ja många av människorna i den var ju mer än lovligt okunniga MEN jag tyckte att som som gjort programmet överlag var väldigt bra på att förklara vad de gjorde fel och tränarna var bra på att visa hur de skulle hantera ett problem.

Jag funderade på om de inte kan ha varit så att de med flit tagit med några familjer som egentligen köpt helt fel hund för att visa detta och få fler att tänka på vilken hund de skaffar och varför de skaffar den. Sen förstår jag inte varför det skulle vara så många pudelblandningar med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka