Hundutställning- löpning

B

bussig

Har annmält mig till utställning 17 mars i Malmö. Nu misstänker jag att vår 10 månaders tik tänker börja löpa. Är det ok att ställa ut om hon löper ?
 
Sv: Hundutställning- löpning

Det beror på dig själv. Men du får ställa ut även om hunden löper, ja ;)
 
Sv: Hundutställning- löpning

Personligen tycker jag det är synd för de med hanhundar om en tikägare kommer med sin löpande tik i ringen. Råkade ut för detta förra året och fick då omdömet att hunden inte var ordentligt visad,trots att domaren själv sa att det precis varit löpande tik i ringen....
 
Sv: Hundutställning- löpning

Fast det är ju samma för alla och alla hundar blir inte stissiga av löptikar beroende på hur bra focus dom har när dom är i ringen.

Du kanske inte visade hunden på det sättet domaren ville? Alla domare kollar ju på sitt sätt och har sina favoriter....
 
Sv: Hundutställning- löpning

Min lilla tik löpte på en utställning med 7000 hundar och det var inget speciellt som hände. Allt fungerade lika bra som vanligt! Och hanarna i samma grupp reagerade ingenting på att hon löpte. De flesta "utställningshanar" är nog väldigt vana vid att träffa löptikar eftersom det måste vara ett par stycken löptikar på samma utställning. Men som sagt du kanske inte ska låta hanar lukta eller bekanta sig med din tik, då ska det inte vara några problem!

Lycka till på utställningen!

:)
 
Sv: Hundutställning- löpning

Jag drar med mina hundar på utställning även om de löper om de är i god kondition.

Jag ger blanka fan i hanhundsägarna faktiskt, för enligt mig är det en sån grej en hund ska klara. Jag själv köper inte en hund där pappan blir tokig för att en tik löper.

Dock har jag dem i bur och springer inte runt onödigt med dem, den respekten har jag.

//E
 
Sv: Hundutställning- löpning

Det är dessutom, tycker jag, bra träning för hunden att kunna fokusera sig på en sak, trots att de är mycket runt i kring, ex. en löptik.:)
 
Sv: Hundutställning- löpning

Av respekt för hanhundsägare hade jag inte stannat hemma. Jag antar att de flesta djur som ställs ut är avelsdjur/potentiella avelsdjur, och jag anser att en hane som används i avel ska kunna uppföra sig bland löptikar.

Så hade det inte varit så att tiken blev nere när den löpte hade jag stannat hemma, om den var grinig och så.

En del ställer väl ut för att få champ med, t.ex, men jag anser nog att en hund ska klara en så enkel sak som en utställning trots löptik

*virrig Tina, trött och nyss kommen hem från jobb!*
 
Sv: Hundutställning- löpning

Okej ! Om det är så att hon inte mår dåligt så ställer jag ut henne. Är ingen van utställare. Vi har lång väg att åka. Det var därför jag undrade om det var ok att ställa ut om hon löper.
 
Sv: Hundutställning- löpning

Jag drar med mina hundar på utställning även om de löper om de är i god kondition.

Jag ger blanka fan i hanhundsägarna faktiskt, för enligt mig är det en sån grej en hund ska klara. Jag själv köper inte en hund där pappan blir tokig för att en tik löper.

Dock har jag dem i bur och springer inte runt onödigt med dem, den respekten har jag.

//E

Håller med till fullo :)
 
Sv: Hundutställning- löpning

Hanen vi har är som en förklädd sexmissbrukare när tikarna löper :p
Denna utställning som han blev förbytt,hjälpte vare sig fokus eller lydighet..... Men å andra sidan är det en puräkta jakthund som inte används till utställningsjycke i vardagen så att säg.
Eftersom utställningen är som ett led i att få honom avelsgodkänd så blev jag lite tagen på sängen för jag tänkte inte på att löptikar finns på utställningen.Så ja jag fick erfarenhet och har lärt mig detta.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
932
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
753
Senast: animalasia
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
973
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 074
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp