Hundskötsel här och over there...

R

RedForDanger

Vi hade en diskussion i tråden Daddy som kom sej till att vi började prata om kuperingar och även amputeringar, och vad man i Sverige tycker är vansinnigt, men som i tex USA är kotym....

Låt höra!!
Vad skiljer USA eller England från Sverige på gott och ont?
Vad är det egentligen som får oss att vilja kupera en liten hundvalp, eller montera ur klorna ur en katt?
Kan detta likställas med kastrering, eller är det bara vansinnigt??

Sv: Hundskötsel här och over there...

Vansinne att enbart för utseendets skull stympa djuren :mad:

Jag är så tacksam för att vi i sverige tagit avstånd genom förbud ..

Den där publicerades 2006 nu 2008 är det förbjudet för samtliga stympade hundar född efter ett visst datum
( 2008-01-01 ? ) att delta överhuvudtaget på utställning.

Spelar ingen roll om man importerat eller inte.

Och det glädjer mig att man inte gick på SKKs linje och släppte efter utan faktiskt gjorde det svårare.

Senast ändrad:

Tycker det är jätte bra att det nu blivit förbud för hundar födda efter 2007 att få ställas ut om de är kuperade. Förhoppningsvis slår det så att de länder där man kuperar inte gör det i lika stor utsträckning om de vill exportera ngn av sina hundar. Samtidigt så hoppas jag att vi fortsätter ta in hundar med nya linjer för att driva aveln framåt.

Även om jag kan tycka att det är otroligt snyggt med kuperade dvärgschnauzrar.... :cool:

Det jag tycker är riktigt underligt är att de skaffar hundar för att binda upp dem på bakgården när de gulliga valpmånaderna är över.

Roligt att ha hund liksom... :confused:

"Och vadå, ska de PROMENERAS...?? Va.... DAGLIGEN..???"

Det jag tycker är riktigt underligt är att de skaffar hundar för att binda upp dem på bakgården när de gulliga valpmånaderna är över.

Det finns ta mig sjutton många, många som ALDRIG borde få ha en hund.
Det finns så många gosedjur att köpa i affären och ha i soffan.

Den där publicerades 2006 nu 2008 är det förbjudet för samtliga stympade hundar född efter ett visst datum
( 2008-01-01 ? ) att delta överhuvudtaget på utställning.

Spelar ingen roll om man importerat eller inte.

Och det glädjer mig att man inte gick på SKKs linje och släppte efter utan faktiskt gjorde det svårare.

Jag tänkte mest på den generella attityden bland svenskar...
I och med aytt det blir vanligare med kläder (jag menar KLÄDER....???) till hundar och hela Paris Hiltonstilen, tänker jag att vi snart följer efter i resten....
Vi skönhetsopererar våra hundar så att de skall se ut som en rasstandard som inte har naturlig grund.
Låter eklare och billigare med tamagotci...

Jo jag förstår att du pratar om den generella attityden, men den generella attityden sätter sig ju inte över lagar.

Och kläder på hunden är ju inte skadligt så länge hunden ändå är hund..

Och kläder på hunden är ju inte skadligt så länge hunden ändå är hund..

Som du ser har till och med min hund kläder!! =)
MEN att hunden från det blir en mdeaccecoar, kuperad och ekiperad, är steget ganska långt.
DEt verkar som en del i statera har sina hundar i stället för barn....?
FAST kuperade....

Men det kan lika gärna vara så att människor i sverige har det med, och det behöver inte betyda något illa, men är deyt inte så att vi behadlar sjur mer som just djur av egen rätt...?

Angående Cesars program i måndags - är et djupplågeri att ha en amputerad hund, med bara två ben kvar?
Eller skall liv räddas till varje pris?

Jag tycker inte att man ska rädda djur till varje pris.
Hunden utan framben hade inte levt idag om den varit i min ägo..
Men å andra sidan, hade det bara varit ett bakben så hade jag försökt iallafall.

Att hundar klarar sej med tre ben är ju ett vedertaget faktum, de verkar inte sakna det i de flesta fall.

Men med två, nä, det var med MYCKEt blandade känslor jag såg inslaget...

Helt klart är det bra att man inte får karva i sina hundar bara för att det är fint. Då kan man skönhetsoperera sig själv. Fattar inte att folk kan vilja plåga sina djur bara för att det är snyggt. Nu tycker jag att kupering och sånt är skitfult.

Angående kläder till djur så tycker jag det är patetiskt. Låt hunden vara hund. Till nakenhundar förstår jag det då de fryser annars men hundar med päls behöver inte kläder. En hund är en hund.... Ingen docka. :angel:

Senast ändrad:

Angående Cesars program i måndags - är et djupplågeri att ha en amputerad hund, med bara två ben kvar?
Eller skall liv räddas till varje pris?

Jag tyckte fruktansvärt synd om den hunden. Även om den förmodligen inte mådde dåligt för att den saknade sina framben, så var det iaf inget fullvärdigt hundliv. Enligt mig.

Liv ska inte räddas till varje pris, livskvalitet går först.

Men å andra sidan, hade det bara varit ett bakben så hade jag försökt iallafall.

Jag kommer inte att ha en hund i min ägo som inte har alla sina fyra ben. Det är helt otänkbart för mig. Min jakthund ska ha alla fyra ben på plats annars så får den springa runt på de sälla jaktmarkerna där allt är frid och fröjd!

Sedan när det gäller svanskupering så är jag lite kluven. Jag tycker dock att det är bra med förbudet samtidigt som jag vet om hundar som fått lida en hel del pga sönderslagen svans vilket hade undvikits genom kupering. Dock kan ju min ras födas utan svans så det är bara att välja om man vill gå på svanslinjer eller utan! :)

Öronkupering har jag aldrig förstått mig på överhuvudtaget. Totalt meningslöst!!!

Fast om hunden lider av "svanssönderslagning" så kan man ju "kupera" den hos en veterinär.

Man får ju inte ställa längre, men det är ju inte förbjudet så till den grad att hunden får gå med ständig skadad svans.

Nä visst är det sant, men man får inte "bara kupera" pga att hunden slagit sönder svansen. Först ska det medicineras och hunden ska gå på kurer....mm. Först när inte de hjälper så kuperar man och då tar man bara den skadade biten vilket gör att är det bara toppen som är skadad och man måste ta bort en dm så finns det ju en hel del kvar som kan skadas ännu en gång...... En massa lidande för hunden med andra ord innan den är frisk!

Säger inte att jag är för att tillåta kupering, men jag har sett skadorna som kan uppstå vilket inte heller är trevligt:(

Man får ju inte ställa längre, men det är ju inte förbjudet så till den grad att hunden får gå med ständig skadad svans.

Får man inte ens ställa om man har vet. intyg att det är en skada??

Vi hade en diskussion i tråden Daddy som kom sej till att vi började prata om kuperingar och även amputeringar, och vad man i Sverige tycker är vansinnigt, men som i tex USA är kotym....

Låt höra!!
Vad skiljer USA eller England från Sverige på gott och ont?
Vad är det egentligen som får oss att vilja kupera en liten hundvalp, eller montera ur klorna ur en katt?
Kan detta likställas med kastrering, eller är det bara vansinnigt??

Jag tycker personligen att en kuperad beauceron, dobermann, cane corso , riesenschnauzer osv är redigt redigt snyggt.
Jag står dock på den sidan som är "anti" kupering. Det är helt enkelt varken schysst eller nödvändigt.

Amputering kan jag varken säga ja eller nej till i vissa fall.
Däremot såg jag ett program med ceasar där en hund fått frambenen amputerade så att den tvingades gå på sina bakben som en människa. Det är bara sjukt och egoistiskt. Jag är för övrigt mot amputering av framben öht.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka