Hundsällskap ersätter människan??

taccotad

Trådstartare
Satt och funderade lite innan idag på det här med att ordna sällskap. Det kan ju i vissa fall vara knivigt att få rätt arbetstider så man alltid har nån hemma hos hunden.

Det finns ju en del som har hundarna ute i trädgården och ett isolerat "bo" som den kan gå in i om det är otrevligt väder. Då kan hunden alltså sköta sina behov utan problem. Men är fortfarande ensam och behöver sällskapet. Om man då har två hundar så de har sällskap av varandra, kan det på nåt vis ersätta att matte/husse är hemma?
Hunden har alltså sällskap, den kan röra sig fritt i en stor trädgård, den kan sköta sin behov, den har ett varmt och torrt skydd att gå in i. Hur ser ni på denna sortens hundhållning?

Vill även klargöra att VI gör inte så här, men det var en tanke som kom och sjävklart vill jag höra andras åsikter. :)

Sv: Hundsällskap ersätter människan??

klart att det är bra om hunden har sällskap än att den är ensam, jag har alltid haft minst 2 hundar...mina är iofs sällan ensamma, men när jag lämnar dom så har dom iallafall varandra att ty sig till...om dom kan vara som du beskriver så är det ju nästan optimalt, under förutsättning att man inte slutar aktivera dom ändå....mina går lösa på hela gården..förr hade jag dom lösa även om jag inte var hemma, men numera får dom vara inne om jag åker bort.....har dock tänkt på att göra som du skriver, hägna in hela tomten så dom kan vara där om jag skall vara borta på exempelvis trav och hundarna inte kan bli med...då klarar dom med gott samvete de timmarna man är borta tycker jag iallafall då jag väldigt sällan är borta längre än till affären o tillbaka utan att vovvarna är med.

En annan hund ersätter inte husse och matte, men är självklart bättre än inget sällskap alls. I de flesta fall.

Tycker din tanke om att hålla hund är helt ok så länge hunden inte får ensam mer än 5-6 h om dagen ändå. Det är ju inte bara för rastningens skull man ska hem, utan det är ju för att hunden är ett flockdjur och mår bäst av att vara med sin familj.

Jag märker direkt skillnad på mina hundar om jag kommer hem efter att de varit ensamma och de har varit två tillsammans eller om jag bara har haft en hemma av någon anledning. Jag tror helt klart att de får ut ett sällskap av varandra. Men de behöver ju lika mycket aktivering för det.... Och har man då två hundar så är det ju två som ska aktiveras istället för en....

Jo, självklart behöver de lika mkt aktivering även om de är två stycken i stället för en. Men jag har nog inte skrivit nånstans att "har man två hundar behöver man inte aktivera dom, det räcker att de är tillsammans...."

Min fråga var ju om hunden får ut mkt av att ha en annan hund som sällskap. Eftersom vi inte kan ha hunden med på jobbet så vill vi lösa det så bra som möjligt och därför undrade jag om ett hundsällskap är lika bra som människosällskap, hundar är ju flockdjur och då har den ju alltid en del av flocken runt sig. Eller har jag fel?
Sen handlar det inte om att hunden/hundarna ska vara ensamma 8 timmar om dagen fem dagar i veckan.

Jag vet ju att man inte ska hem enbart för att rasta hunden, är fullt medveten om det. Jag räknar ju inte med att hunden rastar sig själv i trädgården bara för att den är där under tiden vi jobbar. Men om den är ute har den möjlighet att sköta sina behov trots att husse eller matte inte är hemma.
OBS! svaret är riktat till alla....

Senast ändrad:

För mina äldre hundar så kan jag bara se positiva saker med att de lever ihop, de är väldigt tajta och båda två har väldigt mycket "urhund" i sig, dvs beteende som många andra hundar saknar, tex att de tvättar varandra. Så de två hade nog klarat sig alldeles utmärkt tillsammans, som förvildade alltså, och det tror jag faktiskt trots att jag har hyffsat mycket kunskap inom hunderiet och hundpsykologi, för de är två mycket speciella damer...

Min tredje däremot bryr sig inte om vilket annat sällskap det är, det ska vara jag eller min mamma, annars är hon inte riktigt lugn. Visst går det med någon kompis eller min pappa, men hon slappnar inte av om det inte är jag eller min mamma som är där. och andra hundar, våra eller andras, ger hon blanka fan i.

Så det är nog väldigt individuellt. Mina äldre har ut väldigt mycket av att vara tillsammans, medans den yngre är otroligt människobunden.

//E

Självklart har två hundar som trivs tillsammans sällskap av varandra. Jag skulle må mindre illa att lämna min hund ensam om han hade en hundkompis, och längtar till den dagen jag kan ha två hundar.

Det innebär inte att man ska lämna dem hemma längre tid, men ensamhetstiden blir rikare för hunden tror jag.

jag tror det beror väldigt mycket på vilken sorts hund man har. jag märker ingen skillnad på mina när jag kommer hem om de varit helt ensamma eller haft sällskap av varandra. speciellt den ena är väldigt "präglad" på människor och söker inte trygghet hos andra hundar på samma sätt som han gör hos mig (eller andra människor han känner bra). men för mitt eget samvete känns det bättre att de har varandra.

därför att mammas dator inte vill. hon har varit utan antivirusprogram hur länge som helst och det finns inget minne kvar för att göra något vettigt. loggar in så fort jag fått pli på datorskrället.

haha jag har massor av skandaler på lager ;). dessutom ska loke debutera i tvåan om ett par veckor och jag är redan nervös... behöver peppning i stora mått.

Nu blir jag nyfiken!!

Annars kan jag alltid ringa dig eller så ringer du mig? :idea:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 315
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 381
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
3 978
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17