Sv: Hundmat test
Då kanske jag ändå ska ge honom det efter den här då. Fick som sagt det på prov så jag har bara nr 33 och den här hemma. Hållbarheten är vist 3-4 dagar i kylen och innan dess kommer jag nog inte iväg för att köpa mer.
Brukar dock gå bra att ha i kylskåp 5-6 dagar, om man inte har den i tex plastburk med lock eller så för det är då som bakterier osv kan växa fort. I öppen låda utan lock eller på tallrik så blir det bra. Och OM hunden skulle bli lite lös i magen av att du ger lamm och ris, vad är det som är så farligt med det? Det är bara att ge mat som man vet att fungerar så är magen tillbaka till sitt vanliga igen efter ett dygn.
Och nej, du behöver nog inte vara rädd för viktuppgång när det gäller färskfoder, framförallt eftersom det i första hand är
spannmål och inte fett som brukar styra viktuppgången, inte fett. Hunden KAN dock komma att gå upp i vikt i början ändå. Vissa hundar gör det när man börjar ge färskfoder eftersom kroppen är van vid att arbeta på högvarv för att ta åt sig all näring. När den då får färskfoder som har mer lättupptaglig näring så kan hunden bli tjock innan kroppen kommit i ordning.
Kan åter igen tillägga att min Wahidah, som var i princip stört omöjlig att hålla i bra hull på torrfoder (oavsett sort) blev löjligt enkel att hålla i bra hull på färskfoder/barf. Hon är lååångt ifrån den enda som fungerat så. Jag kan rabbla fler exempel om du vill
Att se ut som
när du hör om barf, ja du vänjer dig. Om du tänker dig att torrfoder är vitaminiserat knäckebröd med eventuellt lite fett sprayat på och att barf/färskfoder är från grunden lagad husmanskost, vad skulle du då tänka att är mest lämplig mat?
Sedan är det många hundar som blir förvirrade när de väl får riktig hundmat. Åter igen, tänk att du skulle levt på vitaminiserat knäckebröd och någon plötsligt serverar dig en hel restaurangmåltid utan att du visste om att sådant fanns. Nog skulle du bli lite förvånad
Min Aysu tog lååång tid på sig försa gången hon fick kycklingvinge. Nu tar den slut på 30 sekunder. De lär sig.
Lite roligare än torrfoderkulor: