Hundmat test

Winni

Trådstartare
Jag ger min hund torrfodret Standart och är jättenöjd med det. Men har ändå sneglat lite på färskmat och fick häromdagen två olika provförpackningar av VOM og hundemat. Den ena var "hundmat nr 33" och den andra "hundmat m/ris". Hon gav sina hundar både torrfoder och det här färskfodret tillsammans.

Är det någon som ger sin hund den här maten och hur funkar det på den? Jag tänkte vänta med att ge honom provsmak till på onsdag, för sedan har jag tid några dagar fram om hans mage slår bakut ;)

Sv: Hundmat test

Jag ger min VoH + acana torrfoder. VoH får han två mål om dagen och så har han torrisar i en annan skål, han får i sig runt 2-3 dl om dagen, och dessa äter han som ha vill utspritt under dygnet.

Min älskar färskfodret och funkar väldigt bra på det, fin i hull ,muskler, päls, mage och tänder.

Min föredrar helt klar nr 25 framför nr 33 så där får man nog prova sig fram lite vad som funkar bäst, Varierar ibland med VoH Vom och nån enstaka gång med nr 33.

Jag har gett VoH i över ett år nu. Mest av den med lax, men just nu varierar jag mellan den och nr 33.. Hunden mår strålande på fodret och äter med god aptit varje mål. Magen fungerar finfint.

Jag ger enbart färskfoder. Även om det händer att hon får torrfoder ex.vis när vi är i stugan eller åker bort några dagar. Men det är inget hon behöver vänjas vid, magen funkar ändå :)

Verkar helt klart vara intressant att prova :) Han är matglad så jag tror inte det blir något problem att få honom att äta det. Sedan är det väl bara att prova sig fram vad som funkar bäst för honom. Tar det lite försiktigt bara, han brukar kunna reagera med att bli lös i magen.

Det som är så himla bra med Standart är att han bajsar så lite per gång, inte några jättesäckar till bajspåsar på promenaderna alltså ;) Aldrig förstoppad, trög i magen eller något sånt och bajset luktar jätte lite. När jag läste på hundmat m/ris verkade det vara något som satte fart på magen :eek: så där får jag väl prova med väldigt lite. Har någon erfarenheter av den?

Men det jag tänkte med att köra både torrfoder och färskfoder är näringsämnena. Blir det inte för mycket eller för lite av något?

Jag ger voh, men är inte helt nöjd. Men det är väl svårt att hitta det perfekta :) För att voh ska funka bra på mina hundar måste jag tillsätta kött. Nu ger jag sund hundemat, voh och musch, och rent kött och ben på sidan av. :) Ger jag bara voh så får mina hundar ljust smuligt bajs, och svamp under tåssingarna. Det försvinner direkt jag lägger om kosten. Men det funkar väl olika på olika hundar :)

Jag tänkte vänta med att ge honom provsmak till på onsdag, för sedan har jag tid några dagar fram om hans mage slår bakut ;)

Lär inte behövas då färskfoder är snällare mot magen än torrfoder. Oftast fungerar det finfint att byta över "pang bom" till färskfoder för en hund, och när den sedan äter färskfoder kan man ge vilken sort som helst hur som helst utan invänjningstid. Det är för mig en av de stora skillnaderna jämfört med torrfoder.

Nu har jag inte gett bara VoH någon längre tid då det inte fungerar för mina hundar, men de har ätit bara färskfoder och nu barfar jag.
Skillnaden mot när de åt Standardt (som var det torrfoder de fungerade i särklass bäst på och åt under något års tid) är:
Bättre päls. Mindre bajs. Luktfritt bajs. Extremt lätta att hålla i bra hull. Bättre trampdynor. Tandstenen försvann. Hungerstressen är helt borta.

Kort sagt: jag trodde verkligen, helt seriöst, att mina hundar mådde hur bra som helst på Standardt. Med facit i hand kan jag konstatera att jag bara inte visste hur en välmående hund faktiskt kunde må och att de inte alls mådde bra på något torrfoder jämfört med hur de mått av färskfoder och barf.

Däremot har jag ett tips: Ge inte färskfoder och torrfoder samtidigt, framförallt inte om du haft en hund med känslig mage. Ge istället torrfoder tex på morgonen och färskfoder på kvällen. Det händer (även om det inte alltid är så) att vissa hundar blir illamående om man blandar fodersorterna.

Själv försökte jag ett tag att blanda färskfoder och torrfoder, som någon invänjningsgrej och för att få slut på mitt torrfoder. Slutade med att jag efter tre dagar gav enbart färskfoder och använde torrfodret som belöningsgodis. Det var så mycket smidigare med färskfodret och jag märkte så direkt skillnad på hundarna att det kändes dumt att fortsätta ge torrfoder.

I morgon ska jag prova, ska ge honom torrfoder på morgonen och färskfodret på kvällen som du tipsade om. Ska bli kul att se hur det funkar på honom.

Precis som du beskrev hur dina hundar var när de fick Standart är min hund också. Därför har jag kört vidare på det + att det är bekvämt. Lätt att ta med i bilen om man ska iväg på något t.ex.

Barfa tänker jag inte göra som det känns nu i alla fall, verkar vara lite för joxigt för mig :crazy: Men vad ger du för annat färskfoder när du inte ger det här? Bra att veta så mycket som möjligt om olika foder och hur andra hundar mått av det. Har liksom inte någon erfarenhet av annat en torrfoder, som jag alltid gett mina hundar och vet hur de har funkat på olika sorter.

Det är ännu lättare att resa med färskfoder ;) Ska du bara vara borta någon enstaka dag kan du helt strunta i att ta med mat och istället knata in i någon mataffär där du köper en påse kycklingvingar eller liknande. Ska du vara borta en vecka så köper du kycklingvingar och kanske lite köttfärs och ska du vara borta längre än en vecka så hinner du säkert leta upp någon djuraffär där det säljs färskfoder av något slag.

Det färskfoder jag har bäst erfarenhet av är Nordic Spannmålsfri. Sedan finns även Bravo som först och främst måste få liten guldstjärna för hur bra de lyssnar på sina kunder, men de har nu flera sorter som är med kött och grönsaker. Kan vara värt att testa. Mush finns också, har man en liten hund är deras Vaisto ett bra alternativ men har man en större hund så blir det lätt väldigt dyrt. Kan tillägga att Vom og hundemat fungerar jättebra på mina hundar OM jag blandar i rött kött av något slag i det.

Sedan finns Halla och Klass som jag själv inte vill ge pga innehållet men som säkert fungerar bra pga vissa. Fodax finns också, men även där är jag lite skeptisk till innehållet och de har dessutom minkfarm vilket jag inte är förtjust i. Har dock gett Fodax till mina hundar under några dagar, men det märktes direkt att deras avföring blev sämre då pga innehållet.

Tack, jättebra tips på olika foder :)

Ska testa de här två som jag fått nu, men sedan ska jag absolut prova Nordic Spannmålsfri och Bravo som du skrev om. Ska kolla lite var jag kan få tag på det bara.

Men kycklingsvingar, kan de verkligen äta sig mätta och få ut en massa viktig näring ur dem så att de kan klara sig en dag på det? Vist 1-2 dl torrfoder är väl kanske inte mer näring i heller, fast man tror det. Det står ju på påsen...:p eller hur :D

Mätta på kycklingvingar blir de absolut, det är ju trots allt kött och ben vi pratar om ;) Inte heller behöver en hund alla näringsämnen de måste ha på en och samma dag, det viktiga är att de får i sig allt över en rimlig tidsperiod, ca 7-10 dagar.

Vissa dagar ger jag bara kyckling/kycklingvingar, sedan kanske jag ger lite köttfärs och lever nästa dag, lite vom tredje dagen, köttiga älgrevben fjärde dagen osv. Det blir absolut inte ett ihopkok av tusen saker hela tiden, det är bara bökigt i onödan. Inte heller väger jag maten och kollar så att det blir lika mycket hela tiden. Jag ger på ett ungefär och börjar hunden gå upp i vikt så minskar jag maten och tvärt om. Dessutom ger jag mindre mat på morgonen och ett ganska rejält mål mat på kvällen. Variation är bra :D

Jag är lite insnöad på det någon sa till mig för 100 år sedan, att det är bra för hundens mage om den får samma varje dag. Därför har jag bl.a. tyckt att torrfoder varit jättebra. Hunden jag har nu har heller aldrig varit kinkig på vad den får...samma gamla torrfoder vareviga dag är kalasgott :d

Får kolla lite på potatisfiber och kokta grönsaker och vad det nu var när jag kollade lite snabbt på andra färskfoder. Han fick ett torrfoder av veterinären en gång när han gått upp något kilo för att han inte kunde röra på sig som han annars brukar. Det fodret innehöll just potatisfiber och grönsaker och annat och han fick enormt ont i magen. Bajsade jätte högar som luktade :yuck: Jag gick tillbaka till hans vanliga och han blev bra i magen. Så blandade jag det med vet.fodret och han fick ont i magen igen. Slängde eländet tillslut.

Nu har han Standart Mild just för att den både är snäll mot magen och för kastrater. Ska kolla upp så att inte något färskfoder är för fet för honom heller.

Men som sagt, i morgonkväll vankas det i alla fall färskfoder (som ett test) för första gången i det här huset :)

Vad du dock ska komma ihåg är att en sak som hunden reagerar på i torrfoderform absolut inte behöver påverka hunden när det är i färskfoder!
Det finns tex gott om hundar som fått diagnosen "allergisk mot kyckling" som senare äter färsk kyckling utan problem och mina egna hundar har varit omöjliga att hålla i bra hull när de ätit torrfoder med mycket spannmål i (ris var undantaget), men när de ätit färskfoder med spannmål i så har det inte varit några konstigheter alls.

Vad är det du är rädd för när det gäller att något foder ska vara "för fett"? Är det att han inte ska gå upp i vikt? För i så fall vill jag åter igen säga att det är skillnad mellan torrfoder och färskfoder och det generellt sett är mycket lättare att hålla hunden i bra hull på färskfoder. Dessutom är det ofta spannmålen och inte fettet som är boven i dramat när det gäller torrfoderhundarnas hull.

Men det jag tänkte med att köra både torrfoder och färskfoder är näringsämnena. Blir det inte för mycket eller för lite av något?

Förutsatt att både färskfodret och torrfodret är helfoder (det vill säga fullvärdiga foder som inte behöver tillsatser) så går det bra att blanda :). Dock säger en del att man inte bör blanda vid samma mål men jag vet inte om det är en skröna.

Jag ger torrfoder till frukost (eftersom det inte funkar alltid att ge färskfoder, till exempel när vi är på semester med husbilen) och färskfoder till middag + färskfoder eller något barfigt till kvällsmat.

Tillägg: Torrfodret är ANF lamb & rice och färskfodret Bravo bas med vom eller vilt med vom, varierar lite där. Har riktigt dåliga erfarenheter av Standardt så det går fetbort även om jag vet att många är nöjda med det.

I går kväll fick han färskfodret i stället för sitt torrfoder och magen har klarat det jättebra. Bajsade helt normalt nu på promenaden :)

Men jag trodde att han skulle kasta sig över det, matgalen som han är men han började med att nosa igenom maten och åt sedan lugnt och försiktigt. Är det ovanan med mjukmat i stället för torrfoder kanske? Han har alltid fått torrfoder.

Nu fick han nr 33. Vet inte om jag törs ge honom den andra när det stod att de skulle få fart på magen. Han har aldrig varit trög i magen och det kanske är därför han klarar Standart så bra, har hört fler som får problem med det på sina hundar.

Ja jag är rädd för att han går upp i vikt, han är kastrerad och kan ganska lätt gå upp i vikt trots ordentlig motion. Men färskmat kanske inte ger mer fett en torrfodret han får.

Jag ska till att börja med ge torrfodret på morgonen och det andra på kvällen i alla fall. Tänker inte blanda det i samma skål då som du Red_Chili och Lona tipsade om att inte göra. Jag ska också prova kycklingvingar, får se hur han klarar det. Fattar fortfarande inte att det ska vara som mat han kan äta i stället för torrfoder. Men det är det invanda att mat = torrfoder, inte kött och sånt. Det är därför jag är som ett :confused: när jag hör om att barfa sin hund.

Tror inte det är någon fara att ge den med ris i - din hund är ju van vid ris i torrfodret:)

Mina är mer eller mindre uppfödda på VoH och fick enbart 33:an första året - men sedan började jag ge även den med ris i och det helt utan problem. Just nu ger jag visserligen annat färskfoder, men ingen av hundarna har problem att varva mellan olika sorter :)

Då kanske jag ändå ska ge honom det efter den här då. Fick som sagt det på prov så jag har bara nr 33 och den här hemma. Hållbarheten är vist 3-4 dagar i kylen och innan dess kommer jag nog inte iväg för att köpa mer.

Då kanske jag ändå ska ge honom det efter den här då. Fick som sagt det på prov så jag har bara nr 33 och den här hemma. Hållbarheten är vist 3-4 dagar i kylen och innan dess kommer jag nog inte iväg för att köpa mer.

Brukar dock gå bra att ha i kylskåp 5-6 dagar, om man inte har den i tex plastburk med lock eller så för det är då som bakterier osv kan växa fort. I öppen låda utan lock eller på tallrik så blir det bra. Och OM hunden skulle bli lite lös i magen av att du ger lamm och ris, vad är det som är så farligt med det? Det är bara att ge mat som man vet att fungerar så är magen tillbaka till sitt vanliga igen efter ett dygn.

Och nej, du behöver nog inte vara rädd för viktuppgång när det gäller färskfoder, framförallt eftersom det i första hand är spannmål och inte fett som brukar styra viktuppgången, inte fett. Hunden KAN dock komma att gå upp i vikt i början ändå. Vissa hundar gör det när man börjar ge färskfoder eftersom kroppen är van vid att arbeta på högvarv för att ta åt sig all näring. När den då får färskfoder som har mer lättupptaglig näring så kan hunden bli tjock innan kroppen kommit i ordning.

Kan åter igen tillägga att min Wahidah, som var i princip stört omöjlig att hålla i bra hull på torrfoder (oavsett sort) blev löjligt enkel att hålla i bra hull på färskfoder/barf. Hon är lååångt ifrån den enda som fungerat så. Jag kan rabbla fler exempel om du vill ;)

Att se ut som :confused: när du hör om barf, ja du vänjer dig. Om du tänker dig att torrfoder är vitaminiserat knäckebröd med eventuellt lite fett sprayat på och att barf/färskfoder är från grunden lagad husmanskost, vad skulle du då tänka att är mest lämplig mat?

Sedan är det många hundar som blir förvirrade när de väl får riktig hundmat. Åter igen, tänk att du skulle levt på vitaminiserat knäckebröd och någon plötsligt serverar dig en hel restaurangmåltid utan att du visste om att sådant fanns. Nog skulle du bli lite förvånad ;) Min Aysu tog lååång tid på sig försa gången hon fick kycklingvinge. Nu tar den slut på 30 sekunder. De lär sig.

Lite roligare än torrfoderkulor:
1457657_268442149970839_1758937701_n.jpg

1465317_269124636569257_2060925602_n.jpg

Senast ändrad:

Även om hållbarheten är längre, så behandlar jag ändå alltid färskfoder som köttfärs till mig själv. Jag förvarar alltså aldrig upptinat foder mer än max 1,5 dygn i kylskåpet.

Jag småtinar en halvtimma på diskbänken och delar istället i dagsransoner, då dels jag själv tycker det blir fräschare mat och dels så gillar inte hundarna när maten blir sörjig och "flera-dagar-gammal" :)

Vad gäller hull, så är det så att mer energi in än vad hunden gör av med ger tjock hund. Mina är uppfödda mestadels på VoH, men min ena kan inte äta mer än liten ranson för att inte lägga på sig - så visst kan även ren animalisk diet ge för mycket energi om det är en lättfödd hund. Jag fick ge mindre giva och blanda med grönsaker för att hålla hullet och det ändå på en aktiv hund. Nu ger jag istället Bravo och deras mindre feta sorter till den hunden och det fungerar bättre för att hålla vikten = hon kan äta något mer. Så hundar är olika och hur mycket dom bränner och gör av med i matväg :)

Senast ändrad:

Jag menar inte att jag misstror barf som hundmat. Utan jag menar att jag är så inkörd på torrfoder och näringsinnehållet som står på påsen med vitaminer och allt så därför känns det ovant med färskfoder. Nu kan jag förstås inte veta vad som egentligen finns i fodret men jag tror, liksom alla andra som ger torrfoder på det ändå. Om du förstår vad jag menar.

Men det är väl som med barnmat, många ger färdig mat för att vara säkra på att barnen ska få det dom behöver. För att de litar på innehållsförteckningen på förpackningen bara. Att det är lika mycket näring och vitaminer och allt i hemma lagad mat litar de inte på. Jag liksom alla andra innan barnmatsburkarnas tid åt ju barnmat som föräldrarna gjorde själva. Och det blev ju folk av oss också :D

Torrfoder som hundmat har heller inte funnits så länge egentligen. Hundarna jag växte upp tillsammans med som barn fick inte något torrfoder t.ex. Även om jag inte direkt minns vad de fick så var de fina och friska i alla fall.

Det är väl ovant bara med råa kycklingar, vom, ben och allt för mig att få till som hundmat åt min egen hund. För mig att fixa menar jag :crazy: Men jag ska absolut köra vidare på färskfoder och då börja med VoH som jag nu provar. Sedan ska jag titta vidare på det andra jag fått tips om här och prova dem också. Vilket han funkar bäst på :)

Härliga bilder förresten :up:

Även om hållbarheten är längre, så behandlar jag ändå alltid färskfoder som köttfärs till mig själv. Jag förvarar alltså aldrig upptinat foder mer än max 1,5 dygn i kylskåpet.

Jag småtinar en halvtimma på diskbänken och delar istället i dagsransoner, då dels jag själv tycker det blir fräschare mat och dels så gillar inte hundarna när maten blir sörjig och "flera-dagar-gammal" :)

Så tänker jag också göra. Nu öppnade jag en "korv" i ena änden och klämde ut lite som jag trodde skulle vara lagom, resten satte jag en plastpåse runt och in i kylen. Men uj vad blodigt och geggigt det blev i påsen såg jag nu när han skulle få i kväll :yuck:

Och när man gör så som du säger så blir varje portion mer färsk också.

Jag lär mig lite undan för undan ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
14 377
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Nu har det hänt mig ännu en gång, jag har fått en kräsen hund! :mad: Jag bytte från hans valpfoder, Doggy professional extra valp...
Svar
2
· Visningar
1 153
Senast: Misiaczek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka