hundmat som främjar pälstillväxt?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare wtf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 437

wtf

Trådstartare
jag har en långhårig tax som just nu äter james wellbeloved lamm och ris, detta pga att gammelvovven var allergisk. men nu finns han inte mer så då finns det ingen anledning för henne att äta den. det är ju ett dietfoder och hon är inte i behov av det.

hon är ganska dåligt pälsad och hon får ofta kommentarer om det på utställningar.

vilka ämnen gynnar pälsen? tips på nåt bra foder?

Sv: hundmat som främjar pälstillväxt?

Jag har 7 stycken långhårstaxar alla får james well beloved puppy performence (stavning)Kalkon och ris och fungerar utmärkt på detta , Bra pälsar , muskler , Har haft taxar som har blivit över 20 år som gick på detta foder i många år, Utställda som 17 åringar med BIS veteran ;)

Så pröva att byta till Kalkon puppy . Om mina börjar se lite dassiga ut så tillsätter jag SA-37 vitaminer ett tag ,

Tesora

hm, ett puppy foder?
vad är skillnaden mellan adult och puppy, när det kommer till fodret?

just nu löper hon (första gången jag nånsin har en tik, så det är mitt första löp :p) och jag tycker hon har magrat av trots att hon får 4(!?) dl om dagen. så nu får hon lite mera (ca 5 dl istället) för att inte se ut som en pinne.
men det kanske är vanligt att dom magrar lite vid löp?

tanken är att hon ska få en kull med valpar i framtiden, så det vore kanske bra att fodret kan passa en dräktig tik och så klart en diande tik. jag gillar inte att byta foder i onödan, men jag känner nu att jag borde byta till ett som passar henne bättre.
det var kanske inte riktigt rätt att låta henne gå på samma foder som min andra, men han var ju allergisk så allt fick anpassas efter honom för att han skulle må så bra som möjligt.

Fetthalten är ju det ju skillnad på ! Är det en standard tax du har ?
Min största som man kan räkna som en liten standard äter 2 dl om dagen , och mina dvärg/kanintaxar äter ca en och en halv dl om dagen av puppyfoderet.

jag byter inte foder , utan kör på puppy hela deras liv ;)
Bara minskar eller ökar efter behov såsom dräktighet och annat .

Mina tikar (har bara tikar ) tappar inte vikt i samband med löp,
har du något kort på henne ! Alltid roligt att se andra taxar :love:

Tesora

ah det hade jag ju kunnat räkna ut om jag bara tänkt efter lite :p jag skyller på att jag är ledsen, eftersom vi fick ta bort en hund igår.

jaa jag har en standard, en ganska stor tjej. hon väger ca 8.5 - 9 kg när hon är i bra hull :)
jag ska faktiskt ta och prova det där fodret tror jag! luktar det lika äckligt som lamm och ris tror du? för det stiiiiinker verkligen :p

jag vet inte om hon normalt sett går ner i vikt när hon löper, men jag tycker att hon ser smalare ut nu (vi har ingen våg hemma :p).

här är en bild på lilla Inez :)
11441_197904946282_720616282_3576886_1904995_n.jpg

Det här luktar gott tycker jag i alla fall!

Va fin hon är ! Var kommer hon ifrån??
Missade att du tagit bort en vovve , Skickar en kram från mig och ala taxmaxarna :cry:

Tesora

tack för omtanken :)

hon kommer från Redtop´s utanför uppsala :) 3 år gammal är hon :)

det foder vi har nu luktar skunk tycker jag, hundskiten luktar också mycket värre än nödvändigt när dom käkar den :p
men det passade gamla hunden ypperligt med sin allergi, så då får man ju ta det :)

Bäst pälsar ger oftast färskfoder. Finns flera sorter, men alla finns inte över allt.

Ämnen i fodret som kan påverka pälskvalitén är bl a Biotin (bör ligga över 3 mg), järn (över 250 mg), zink (över 250 mg) och A-vitamin (över 25.000IE).

Man kan också ge ett tillskott som heter Standardt Päls, där dessa ämnen finns, om man inte vill byta foder. Detta med ett tillskott av fiskolja eller kallpressad solrosolja brukar ge bra resultat.

JWB Puppy rekommenderas också för vuxna aktiva hundar.
De flesta valpfoder är väldigt lika energifoder.

tack så mycket för alla tips! det ska jag skriva ner :)

en Uppsala tjej :D Jag har oxå en från uppsala ifrån klockarbol´s kennel,
Jag kommer ifrån Upssala från början oxå ;)

Hon är ganska så lik min standard Agnes :love:
Ska se om jag kan hitta någon bild på henne sen,

Har du ställt ut din någonting ?

Tesora

jag kommer också (nästan) från uppsala från början ;) 4 mil norr om.

har bara haft henne sen augusti :)
jag kan ingenting om utställning, och är i ärlighetens namn inte speciellt intresserad heller.
men hon är utställd med bra resultat, hon ska bara ha ett cert till och så ett spårprov till så blir hon champion.

jag har alltså tagit över henne från min kompis, som hade henne på halvfoder :) och det har jag också. kanske inte optimalt för min del eftersom jag hellre vill äga henne helt själv, men uppfödaren vill ju ha en kull på fin-fina inez ;)

kul att träffa 2 uppsala tjejer här ;)
Blir hon din sen efter kullen eller ? Jag förstår hur du känner det alltid skönast att ha hela hunden själv, Men halvfoder är ju en bra idé ibland .
Hoppas att hon tar sitt championat, Du ska se att om du börjar att ställa ut och gå spår med henne så kommer du bli lika tokig som vi andra taxmänniskor ;)

Tesora

ja en kull sen är hon min :)

klart hon ska ha sitt championat! spåret går jag gärna själv, det tycker jag är kul faktiskt. gjorde det rätt mkt med min Tintin :)
sen det där med att ranta runt i ringen överlåter jag gärna till nån annan, men jag följer gärna med som hejarklack!

uppfödaren vill nog gärna ställa henne "utomlands" typ norge eller nåt annat närliggande land. det har pratats om rabiessprutor hehe, kanske man tar sig en liten semester i samband, men annars kanske jag lånar ut henne :)
coolt att ha en fin hund hemma som trofé, öh. haha.

hon är jävligt fin som soffprydnad och sängvärmare också! :D

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tax/dreverkorsning började för några månader sedan att tappa lite päls under ögonen. Vi bytte foder och det försvann direkt och...
Svar
6
· Visningar
2 494
Senast: Amha
·
Hundhälsa Professorn (som är 1 och ett halvt år) har sedan förra hösten behövt medicineras för gastrit. :down: Först var det två omgångar med...
Svar
18
· Visningar
4 201
Senast: nilie
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 110
Senast: MJLee
·
H
Hundhälsa Hej allihopa:). I dag fick jag lite av dom provsvar som vi tagit på Frida, i detta brevet så togs mest foderrelaterade reaktioner... 2
Svar
34
· Visningar
5 593
Senast: Hjalti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka