Hundmat farligt för katter?

Meibla

Trådstartare
Hörde av en vet att katter absolut inte ska äta hundmat.. stämmer det? Och vad är det som är farligt i det?
Min hankatt totalvägrar att äta annat än min valps Royal Canin valpfoder, har testat alla möjliga sorters kattmat till honom men han totalvägrar att äta dom. :(

Ska till veterinären imorron och jag tänkte fråga lite om det då, men tänkte kolla här först :)

Sv: Hundmat farligt för katter?

Jag tror inte det är direkt farligt, men jag tror det är ett ämne katten behöver som inte finns i hundmat. Minns inte vad det heter, men vet också att om man bara ger sin katt torrfoder så ska man se till att det innehåller 'det ämnet'... Ååå, jag återkommer om jag kommer på vad det heter - jag fick lite hjärnsläpp här nu. :crazy:

Sedan är det ju som så att katten vägrar bara att äta tills han blir tillräckligt hungrig! ;) Det kan ju bli några gnälliga dygn, men orkar man det så kan man få katten att äta 'rätt'.

Lycka till! Återkom gärna med vad veterinären sa, också!

Enligt vad som alltid brukar sägas i såna här diskussioner är det direkt farligt att hålla katter på hundmat. De MÅSTE ha taurin, hundmat innehåller inget sånt.

Du måste alltså få din katt att äta kattmat. Jag skulle inte hålla ut i ett par dygn som Peanut säger, katten måste få i sig NÅT även om det inte är mycket. När mina katter inte gillar maten brukar jag hälla över tonfiskvatten, då gillar de den. Eller handmata katten. Och låt den inte få en enda smula hundmat, den måste bli hungrig.

aha. Jo han äter ju nästan bara torrfoder.
Jag läste på hundmats säcken nu. Och det fodret innehöll taurin. E det samma sak som taurin syra? :confused:

Att vänta på att han ska bli tillräckligt hungrig ja d går nog.. men då lär jag få stänga in hundarna varje gång dom ska ha mat och vi har maten framme hela tiden till dom :crazy:

Han verkar ju inte må dåligt av att äta det fodret, han är i bra hull, pälsen e glansig och fin och han är pigg.

Svaret från vet kommer imån :)

Senast ändrad:

men... enligt innehållsförteckningen på Royal Canine Medium Junior så ska det innehålla taurin :confused:

Senast ändrad:

Det är möjligt att det är för låg taurinhalt i så fall. Jag vet bara att folk alltid avråds från att ge hundmat till katter för att de inte ska få brist på taurin.

Själva hundmaten i sig är inte farlig, men katten får inte äta sig mätt på den och på så vis rata sin egen mat. Taurinet som inte räcker till i hundmat (hundar behöver inte taurin i samma mängder som katter) är livsviktigt för katter och brist är dödligt.

Men att den går och snattar lite hundmat då och då är inget farligt sålänge den mestadels äter sin egen mat. Om man inte får katten att äta sin mat, får man ge taurin som tillägg, finns på tablett eller via okokt hjärta. Sol här är mycket duktig på mat, fråga henne.

okej. jag får se va dom säger hos vet imorgon. Står ju inte på säcken hur mkt taurin det är i heller

jag har i stort sett samma problem. min kissemissa vill inte alltid äta sin kattmat utan brukar gå och norpa i hundskålen, och hunden norpar i sin tur ur hennes. jag kollade innehållsförteckningen på hundmaten respektive kattmaten och det var inga stora skillnader. Vattenhalten var högre i kattmaten liksom förekomsten av aska(mineraler), annars såg jag inget. Det måste ju ändå vara bättre att katten får mat än att den inte äter alls på flera dagar som min brukar göra. har också funderat på att rådfråga veterinär.

ah tack. Vet du vart man kan köpa såna tabletter? Vill ju inte att han ska dö :(

OK, fem skäl att INTE ge katten hundmat:

- Hundmat innehåller inte tillräckligt mycket taurin
- Hundmat innehåller inte tillräckligt mycket A-vitamin
- Hundmat innehåller för lite protein
- Hundmat innehåller för lite fett
- Hundmat innehåller för mycket vegetabilier

Ger man en katt hundmat längre perioder riskerar den att utveckla bristsjukdomar, främst taurinbrist som kan orsaka hjärtfel och död.

Jag vill bara förtydliga att jag absolut inte menar att man inte ska ge sin katt mat under flera dygn, som det verkar ha uppfattas. Naturligtvis ska man erbjuda sin katt mat. Men om katten äter eller ej är ju upp till den själv. Oftast är det ägaren som ger efter för fort.

En katt klarar med lätthet ett par dygn utan mat (givetvis måste den få vatten), och finns det dessutom mat att tillgå (av den sort man vill att den ska äta) så äter den när den blir tillräckligt hungrig. Jag har haft djur med 'problemmagar', och i samråd med veterinär varit tvungen att byta foder, så detta är ju inte bara som jag hittar på.

Många av oss glömmer att det tillhör kattens 'naturliga tillstånd' att kunna klara sig utan mat under kortare perioder, precis som vi människor faktiskt inte tar någon större skada av att vara utan mat i ett par dygn.

Jag skulle inte välja att hälla tonfiskspad över maten - om jag inte stod ut med att katten matvägrade, skulle jag nog hellre gradvis byta ut maten - dvs börja blanda ut hundmaten med allt större dos av kattmat. Annars är ju risken att katten bara äter va maten om man häller tonfiskspad över den, och hur slutar man sedan med det?

Är det samma risk om man ger sin hund färskfode typ Bravo Special, men även färsk (frusen, tinad) vom och rått kött av olika slag, inkl inälvor (främst lever o hjärta)? Med extra fett på? Jag ger nämligen katterna det som inte hunden äter upp...ibland blir det en hel del när vovvsan får för sig att fasta en dag. Katterna har ständig tillgång till katt-torrfoder (som bas).

Man slutar med tonfisvatten genom att minska mängden vatten. Ofta är det lukten som avgör om de tar en tugga eller inte - när de väl har tuggan i munnen inser de att det smakar ganska gott. Alltså kan man minska mängden tonfiskvatten för att till slut ta bort det helt, de lär sig att maten smakar bra även utan tonfisklukt.

På det viset har jag fått mina katter att äta det mesta - men inte allt.

Man får ta det med en nypa salt, en katt kan svälta sig själv till döds om den inte tycker om maten.
Just med hundmat så är det ju oftast så att både hund och katt bor tillsammans i många, många år. Vissa katter väljer frivilligt att äta enbart hundmaten och slutar helt eller delvis att äta sin egen mat. DÅ är det farligt. Man får aldrig underskatta vad katten behöver. Äter den mer hund mat än kattmat så är risken stor för taurinbrist bl.a som faktiskt är dödligt och andra saker som Sol skrev. Visst klarar en katt sig utan mat några dagar, men den får inte helt rata sin egen för att hellre äta hundmaten. Katten vet absolut inte vad som är bäst (att den inte skulle äta giftiga saker t.ex är rent båg och absolut inget man ska förlita sig på) och räknar knappast ut att om jag äter 3 bitar av hundmaten och 6 bitar av min egen så får jag i mig alla ämnen jag behöver. Är hundmaten godare äter den bara av den och då är det ägarens ansvar att se till att hundmaten kommer undan och att katten tvingas äta sin egen igen. Vägrar den får man ta till knep (varför inte tonfiskspad? Det är gammalt och beprövat och många vet hur man gör när man tar bort det) eller byta foder. Bara man ser till att katten får i sig tillräckligt.

Tack för alla svaren.

Har pratat med veterinären idag och hon sa (precis som ni här) att han får i sej för lite taurin, vilket kan leda till sjukdomar och blindhet.

Hon tyckte jag skulle testa det där me tonfiskvatten först, och om inte det funkade så skulle jag blanda ut hundmaten successivt med kattmat.
Skulle det mot all förmodan inte fungera så får jag ge han taurin i tabletter.

Har iaf köpt hem massa tonfiskburkar nu, får se om det fungerar.

För att hålla tonfiskbudgeten under kontroll brukar jag slå i lite vatten från kranen när vattnet tar slut i burken. Det nya vattnet tar smak av tonfisken så att burken funkar ett par dagar till, sen får man nog öppna nästa.

Lycka tilll med katten, hoppas det går bra!

tack för tipset.

ska testa och ge han lite nu, han kastrerades i morse och har inte ätit sen igår så han borde ju va hungrig nu.

Peanut skrev:
En katt klarar med lätthet ett par dygn utan mat (givetvis måste den få vatten), och finns det dessutom mat att tillgå (av den sort man vill att den ska äta) så äter den när den blir tillräckligt hungrig. Jag har haft djur med 'problemmagar', och i samråd med veterinär varit tvungen att byta foder, så detta är ju inte bara som jag hittar på.

Många av oss glömmer att det tillhör kattens 'naturliga tillstånd' att kunna klara sig utan mat under kortare perioder, precis som vi människor faktiskt inte tar någon större skada av att vara utan mat i ett par dygn.

Jag skulle inte välja att hälla tonfiskspad över maten - om jag inte stod ut med att katten matvägrade, skulle jag nog hellre gradvis byta ut maten - dvs börja blanda ut hundmaten med allt större dos av kattmat. Annars är ju risken att katten bara äter va maten om man häller tonfiskspad över den, och hur slutar man sedan med det?

Det är inte helt ofarligt att svälta katten "ett par dygn". Om katten svälter längre än 48 timmar löper den risk att utveckla fettlever (i synnerhet om den är överviktig). Visst kan katter utan problem vara utan mat i ett dygn, i det vilda kan de som sagt bli utan mat några dagar, men det innebär inte att det är optimalt. En del fastar sina katter och hundar ett dygn i veckan, men längre än så bör man inte gå. Så jo, katten kan ta skada av att vara utan mat några dygn.

Jag har själv haft en katt som var fixerad vid en slags mat, när jag sedan skulle byta var det långt ifrån enkelt, men att svälta katten är ingen bra lösning. Det är bättre att dra ner mängden mat så att katten blir hungrig för en katt tar inte skada av att vara hungrig så länge den inte svälter. Jag använde även tonfiskspad för att få katten att äta den nya maten och det funkade. Det är inga problem att sluta med tonfiskspadet, man får hälla över mindre och mindre och till slut behövs det inte längre.

Vad händer om katten slutar äta maten när man slutat blanda i hundmat? Samma problem kan uppstå med att blanda maten med hundmat som med tonfisk. Det är lukten som spelar roll så tålamod och gradvis foderbyte är vad som gäller.

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
569
Senast: Sel
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns... 2
Svar
20
· Visningar
2 232
Senast: Myrten
·
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 884
Senast: Jamienoble
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 137
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka