Hundmagsjuka?!

M

meander

Har en 10 månaders valp. Han har aldrig varit sjuk förrut men i går kväll kräktes han flera gånger. Det såg verkligen mysko ut (min mamma förklarade så jag har inte sett det själv).
Sedan hade han uppenbart ont i magen. (Diarré bland annat).
Idag kräktes han även osmält hunmat den var inte smält alls. Hundfoder blandat med slem.
Någon som har någon aning om vad det kan vara?:confused:
Han är lite bättre nu men inte är han bra inte.
 
Sv: Hundmagsjuka?!

Kan ev. vara vanlig magkatarr eller något smittsamt som går i närheten...

Ta bort alla mat!

Inget käk på 12-24 timmar se till att han dricker

ge eventuellt någon typ av vätskeersättning ex:
1 liter ljummet vatten
2 msk druvsocker/honung
1 tsk salt
0,5 tsk bikarbonat

Börja sedan försiktigt med ljust bröd och om det går bra kan du gå över till kokt ris och kökt kyckling/fisk

Skaffa Hälsoråd för hund nästa gång du är på apoteket, den är fantasktisk! Allt står inte men bra som första uppslagsbok!
 
Sv: Hundmagsjuka?!

Har en 10 månaders valp. Han har aldrig varit sjuk förrut men i går kväll kräktes han flera gånger. Det såg verkligen mysko ut (min mamma förklarade så jag har inte sett det själv).
Sedan hade han uppenbart ont i magen. (Diarré bland annat).
Idag kräktes han även osmält hunmat den var inte smält alls. Hundfoder blandat med slem.
Någon som har någon aning om vad det kan vara?:confused:
Han är lite bättre nu men inte är han bra inte.

Sålänge det kommer ut ngt i andra ändan låter det iaf inte som en främmande kropp. Hunden kan ha ätit ngt olämpligt eller fått ngt virus.
Fasta i ett dygn så magen och tarmen får vila lite, ge ev lite risavkok. Dagen efter ger du små portioner överkokt ris många gånger varefter du sakta (under nån vecka) successivt går över till vanliga fodret igen (gärna uppblött) med färre och större portioner.
Om hunden börjar med kräkningar/diarré igen går du tillbaka till avkok igen.
Om hunden inte slutar med kräkn/diarré även fast du fastar den, den verkar uttorkad/nedsatt eller får blod i diarrén eller kräkningarna måste du kontakta veterinär.

Edit: Ja, Apotekets "Hälsoråd" är verkligen jättebra, även den för häst rekommenderas :)
 
Sv: Hundmagsjuka?!

Billy (valpen) är känd för att äta allt i växtväg han hittar ute, pinnar å blommor å sånt.
Ris är ju en superidé! Han fick lite frukost eftersom han varit lugn hela natten men det gick inte. Men sen tog vi bort den. Vi har en hälsoråd för hund, den kommer från apteket men är gammal. Det fanns lite om tarmsjukdomar men inget verkade stämma.
Pratade med mamma och han verkade iaf lite piggare!
Ska koka ris åt den lille fisen imorrn! Tack för hjälpen!
ps. hälsoråd för häst från apoteket är guld värd den åxå! d.s.
 
Sv: Hundmagsjuka?!

Min hunds syster fick detta på my dog i januari. Hon blev gör sjuk. Spydde lös mage. Ringde vet fick mat råd. Ringde kenneln fick mat råd.
Hon blev sämre. De åkte in till blå stjärna hon blev inlagd på dropp 3 dagar. Sedan sträng diet i 1 vecka.
 
Sv: Hundmagsjuka?!

Vi har helt plötsligt kommit på vad det var han åt! Billy fick lite light glass av oss den dagen han blev sjuk! Det hade vi alla glömt, därför spydda han en så udda rosa färg!
Nu har vi lärt oss att lightglass inte är till för små ulliga hundvalpar!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 718
Senast: Tualma
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 645
Senast: s957
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 321
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp