Hundkööp :)

R

Rio

Jag har en pålle nu på foder, men som jag bara får ha till dec-06. Då går jag i nian, och snart gymnasiet då.
Har börjat fundera på att skaffa hund istället, då jag inte vet om jag har lust att köpa häst när jag snart ska börja gymnasiet. Vet inte hur mycket tid jag har till det.
En hund däremot skulle ta lite mindre tid, och framförallt, så är de andra i familjen intresserade av hundar, men inte hästar:smirk:

Jag har hållt på mycket med farfars hund(ar) och pappa har växt upp med jakthundar, även mamma har haft hund.
Vi bor i villa och har stor trädgård, btw:D
Jag är intresserad av att träna hunden och vill verkligen jobba med den, inte någon lat hund här inte.. :angel:

Hunden ska vara
*Inte för liten (som typ papillon)
*Inte överdrivet skällig el närvös
*Lätt att ta med och social
*Lättränad och lyhörd.

Ingen i familjen jagar nu (men isåfall är det älg).

Jaa, det blev långt.
Så nu vill jag ha allaaa rastips:idea: :)

Vilken hund skulle passa oss?

/Sanna

Sv: Hundkööp :)

till att börja med tar en hund lika mycket tid som en häst, om inte mer. så har du inte tid för en häst så har du nog inte tid för en hund heller. om ni inte hjälps åt inom familjen då.

rasförslag är alltid svårt att komma med. hur många timmar i veckan vi du träna och vad? önskemål på hårlag? storleksgräns uppåt?

cillamuffins skrev:
till att börja med tar en hund lika mycket tid som en häst, om inte mer. så har du inte tid för en häst så har du nog inte tid för en hund heller. om ni inte hjälps åt inom familjen då.

rasförslag är alltid svårt att komma med. hur många timmar i veckan vi du träna och vad? önskemål på hårlag? storleksgräns uppåt?

Det var precis det. Hästen är det jag ensam som har ansvar för. En hund skulle vi kunna hjälpas till med.
Tiden är inte ett stort problem heller, det är bara det att jag inte vill ha häst under gymnasiet utan ska gå en linje där jag får rida på också.
Har alltid velat haft hund, men inte haft råd när jag haft häst. Nu tänkte jag att det kunde vara ett bra läge.

Jag vill träna agility, ha en brukshund.. Pälsskötsel är inget problem, bara hunden inte fäller väldigt mycket.
En typ New foundland är för stor, men annars runt reitreiverstorleken är bra.

MEN, du vet väl att en brukshund kräver OTROLIG dicplin och träning ( flera dagar i veckan på bruks är en sjävklarhet för de flesta )

Att Retriverraserna ( de flesta ) är jakthundar har du kanske snappat upp redan ?

Vad tycker du om Sheltie? En lagom aktiv ras som passar ypperligt som agility hund !

Kom bara ihåg att en hund lever i många år, så du måste se framåt också, men det har du nog redan gjort. Det är ett stort beslut att skaffa hund. Jag själv har gått och funderat i två år fram och tillbaka och äntligen bestämt mig. Valp till sommaren !! En ras jag varmt rekommenderar är Vit Herdehund. Allroundhund som passar till det mesta, läs mer på www.vitherdehund.com. Finns både kort och långhår också som båda är godkända.
Själv ska jag ha en halvlång/långhår tik :love:
Lycka till !!

En häst tar betydligt mer tid än en hund. Jag hade både häst och hund samtidigt och hästen upptog dubbelt så mycket tid än hunden....Resan till stallet tog ju bara den 20-30 min...sedan är det allting runtomkring som tar den mesta tid: mocka, fodra, rykta, osv osv...ridningen är den tid som tar minst. Hunden däremot var ju alltid i ens närhet...så det går ju inte påstå att en hund tar mer tid än en häst. Det är ju stor skillnad på de olika djurena.

jag har också haft häst och mina hundar tar mer tid. restid till stallet = restid till träningar, mocka + rykta = ett par kisserundor och rida = träna. sedan vill man gärna hinna med ett par långrundor lite då och då också och vips så har tiden dragit iväg. idag åkte jag hemifrån vid halv 10 och var hemma vid 4-5. vad vi gjorde? tränade lite lydnad och planerade inför våren... och de ska ut en stund till innan det är nannedags.

Calazirya skrev:
MEN, du vet väl att en brukshund kräver OTROLIG dicplin och träning ( flera dagar i veckan på bruks är en sjävklarhet för de flesta )

Att Retriverraserna ( de flesta ) är jakthundar har du kanske snappat upp redan ?

Vad tycker du om Sheltie? En lagom aktiv ras som passar ypperligt som agility hund !

Joo, det vet jag. Jag menade då inte Reitriver som hund, utom som storleksmässigt.. Flummigt kanske;)
Jag vet inte så mycket om Sheltie, men har du någon bra sida att läsa om dem?

simba_112 skrev:
Kom bara ihåg att en hund lever i många år, så du måste se framåt också, men det har du nog redan gjort. Det är ett stort beslut att skaffa hund. Jag själv har gått och funderat i två år fram och tillbaka och äntligen bestämt mig. Valp till sommaren !! En ras jag varmt rekommenderar är Vit Herdehund. Allroundhund som passar till det mesta, läs mer på www.vitherdehund.com. Finns både kort och långhår också som båda är godkända.
Själv ska jag ha en halvlång/långhår tik :love:
Lycka till !!

Ja, det har jag. Jag har funderat vääldigt länge. Så det ska nog bli bra.
Vad roligt, att du ska skaffa en valp!
Ja dom är väldigt fina. Ska kolla in sidan!

Welsh Corgi kanske? Vår familj har haft en Welsh Corgi Pembroke och har nu en Welsh Corgi Cardigan.

Info saxat från http://www.swck.org/, rasens officiella hemsida:

Hur är Corgi att leva med ?

*En Corgi kan man använda till mycket.
Först och främst är den en väldigt trevlig familje hund.
Den är intelligent och har lätt att lära.

*Corgin lämpar sig mycket bra för både lydnad, agility och bruks.
Eller varför inte eftersökshund.

* Rasen är sund och frisk.
Har inga svåra rassjukdomar.
Lever ofta länge, vissa upp till 15 år.

* Pälsen är lättskött och vädertålig.
Och kräver ingen dyrbar pälsvård.
Fäller gör den. Men det gör ju de flesta hundar.
Ofta är det ju 2 ggr om året den fäller ordentligt.

* Den vaktar lagom mycket, men det är ju lite utav en uppfostrans sak, liksom skällandet.
Eftersom den har ett lite bevakande anlag kan det lätt bli att den "boffsar och voffsar" för minsta ljud.
Därför kan det vara bra att sätta gränser från början.
(Det är definitivt en uppfostranssak, dem är inte mer skälliga än andra om man uppfostrar dem.)

*Alla hundar fungerar med barn.
Så länge barnen fungerar med hundar.

*Så söker Du/Ni efter en liten och behändig hund,
som man ändå kan göra mycket saker med?
Så kan vi varmt rekommendera en Corgi.

*Liten och behändig lättlärd , frisk och sund, glad och vänlig.
Men ändå larmar om det kommer objudna gäster.

*Trots sin storlek så är det ingen "liten" hund,
den här robust och tålig.
Uttrycket "Stor hund i liten kropp" tycker jag
är lite slitet och används ofta.
Men när det gäller Corgin stämmer det verkligen.

Welsh Corgi är kort och gott en
rolig hund att leva med !

Pigg och smart - Corgi såklart !

Hästen kräver mer fysiskt och praktiskt jobb, en hund kräver däremot extremt mycket mer socialt jobb speciellt som ensamhund.

Raven skrev:
Hästen kräver mer fysiskt och praktiskt jobb, en hund kräver däremot extremt mycket mer socialt jobb speciellt som ensamhund.

Precis. Det kan nog stämma ganska bra.

Heulwen skrev:
Welsh Corgi kanske? Vår familj har haft en Welsh Corgi Pembroke och har nu en Welsh Corgi Cardigan.

Info saxat från http://www.swck.org/, rasens officiella hemsida:

Hur är Corgi att leva med ?

*En Corgi kan man använda till mycket.
Först och främst är den en väldigt trevlig familje hund.
Den är intelligent och har lätt att lära.

*Corgin lämpar sig mycket bra för både lydnad, agility och bruks.
Eller varför inte eftersökshund.

* Rasen är sund och frisk.
Har inga svåra rassjukdomar.
Lever ofta länge, vissa upp till 15 år.

* Pälsen är lättskött och vädertålig.
Och kräver ingen dyrbar pälsvård.
Fäller gör den. Men det gör ju de flesta hundar.
Ofta är det ju 2 ggr om året den fäller ordentligt.

* Den vaktar lagom mycket, men det är ju lite utav en uppfostrans sak, liksom skällandet.
Eftersom den har ett lite bevakande anlag kan det lätt bli att den "boffsar och voffsar" för minsta ljud.
Därför kan det vara bra att sätta gränser från början.
(Det är definitivt en uppfostranssak, dem är inte mer skälliga än andra om man uppfostrar dem.)

*Alla hundar fungerar med barn.
Så länge barnen fungerar med hundar.

*Så söker Du/Ni efter en liten och behändig hund,
som man ändå kan göra mycket saker med?
Så kan vi varmt rekommendera en Corgi.

*Liten och behändig lättlärd , frisk och sund, glad och vänlig.
Men ändå larmar om det kommer objudna gäster.

*Trots sin storlek så är det ingen "liten" hund,
den här robust och tålig.
Uttrycket "Stor hund i liten kropp" tycker jag
är lite slitet och används ofta.
Men när det gäller Corgin stämmer det verkligen.

Welsh Corgi är kort och gott en
rolig hund att leva med !

Pigg och smart - Corgi såklart !

Dom verkar vara trevliga hundar, men aningen för små för vår smak bara...

Håller med dem som skrivit att hund tar minst lika mycket tid som häst. Vi är 4st i min familj som hjälps åt med min hund och det är iaf mycket fixande och trixande för att han ska slippa vara själv så mycket.
En häst kan du åka ner till och vara klar på tre timmar och sen är den nöjd när han får vara med sina häst kompisar resten av dygnet. men en hund kan du inte direkt lämna ensam 21 timmar om dygnet... det tycker jag är den största skillnaden. plus att man ska ha tid med långpromenader och aktivering och täning varje dag...

Men om ni hjälps åt är det så klart att det går!

Är inte så jätte hemma på raser men kanske mellan Pudel? I mitt gamla stall fanns det 3 mellanpudlar och dom är riktigt härliga hundar!

Lycka Till!

Träning dagligen är väl inget måste...det måste väl helt bero på vad slags hund man har. En träning behöver ju inte ens betyda att man promt måste åka iväg till Brukshundsklubben...träning kan ju ske spontant ute på en bakgård, eller sittandes på hästryggen eller vad man nu befinner sig...går knappast med en häst då man oftast måste iväg någonstans enbart för att kunna träna. Hunden finns ju i ens närhet dagligen nästan dygnet runt...den bor ju hos en så därför kan ju omöjligt hunden uppta mer effektiv tid än en häst. Är man i stallet så är ju hunden med...så ensammen är den ju inte ens då.

Fast det kanske är bara jag som alltid haft hunden med mig i stallet ? Vad vet jag. Det är alltid svårare (anser jag) och besvärligare att pussla i hop effektiv tid i ett stall än vad det är med en hund...

Jag menade inte att man behöver träna varje dag, uttryckte mig lite klantigt. Visst kan man träna på en bakgård eller likanande, jag tränar ofta på en fotbollsplan i vårat område.
Jag har också med mig min till stallet när jag kan, men man har ju ett liv bortsett från hästarna och hunden,och då blir hunden själv om man inte har möjlighet att ha med hunden. Det är som jag sagt det jag tycker är den största skillnaden, man måste hela tiden planera och prioritera vovven på ett annat sätt än hästen.
Men jag tycker absolut att hund är ett bra allternativ till häst, minst lika kul!

Ja just det här med att vara hemma själv är nog ganska bra löst, pappa jobbar skift, och är varannan vecka hemma på på dagarna till klockan 13.00, vilket innebär att hunden får komma ut då.
Jag slutar sedan mellan 14-15.00.
Dom andra veckorna blir det lite längre, men mamma kommer hem på lunchen ca kl 12. Och jag har också lunch och håltimmar jag kan komma hem på.
Tror ni att det skulle gå om man börjar träna den på att vara ensam innan, och att den är kanske ett halvår eller äldre?

Jag har börjat fundera på Finsk lapphund, har funderat på den rasen i omgångar. Och det verkar vara en mycket trevlig ras..

Min första fundering var vad du ska göra efter gymnasiet. Skaffar du hund nu, så har den fortfarande 9-10 år kvar att leva efter att du slutat gymnasiet. Och då flyttar du säkert hemifrån och har kanske inte hjälpen från familjen, du kanske börjar på universitetet och kommer till en ny stad där du inte känner någon = inte har hjälp alls med hunden. Bara en tanke... hunden lever längre än vad gymnasiet varar. :smirk:

Garpen skrev:
Min första fundering var vad du ska göra efter gymnasiet. Skaffar du hund nu, så har den fortfarande 9-10 år kvar att leva efter att du slutat gymnasiet. Och då flyttar du säkert hemifrån och har kanske inte hjälpen från familjen, du kanske börjar på universitetet och kommer till en ny stad där du inte känner någon = inte har hjälp alls med hunden. Bara en tanke... hunden lever längre än vad gymnasiet varar. :smirk:

:smirk: :smirk: på dej du^^
Jo det har jag funderat över och jag kommer att ha tid.

Schäfer, tror jag hade kunnat passa dig.. Eftersom du vill träna mycket med den. Men jag vet inte om den är för stor för din smak. :p Ett litet tips från mig.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har under något år funderat på om det inte vore en rolig, utvecklande erfarenhet att vara värdfamilj till en student på språkresa...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Björk
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 900
Senast: dpmatte
·
H
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig fullkomligt som en idiot som gjort tvärtemot det jag hållt stenhårt på tills för några dagar...
Svar
16
· Visningar
3 448
Senast: Hjalti
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 972
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama