Hundköket???

V

Vi & Tysken

Tänkte bara höra om hundköket är ett bra foder?! Tänkte ev ge det till valpen... ( Hundköket plus ) :idea:

Sv: Hundköket???

Min hund har fått det, och det fungerade bra utom att jag fick ge stor mängd (han åt då 20 dl /dag :eek: ) och därmed var det som kom ut också modell större i volym.
Har nu bytt till Standardt (+ Klass färskfoder i perioder) och magen är p-e-r-f-e-k-t, har även minskat mängden med 5 dl /dag.

Har dock fått en lite dålig bild av Hundköket då många jag känner fått problem med allt ifrån dåliga magar till pälsproblem på sina hundar. :crazy:

Om jag vore du skulle jag satsa på något bättre. Det lönar sig att ge ett bra foder!
Hundköket tillhör budgetvarianten, och deras foder innehåller mycket spannmål och fisk...

Tack för upplysningen!!!

Vilket foder är att rekommendera som funkar lika bra på valp som på gammal hund?! Vilket som? Vi har Pedigree just nu ( budget variant ) ?!? :smirk:

Jag är inte alls foderkunnig, men jag tror på de dyrare fodren. Hill's, Royal Canin, Nutra Nuggets, Robur mfl. Sedan finns det några lite billigare varianter, tex Carrier, som säkert kan vara okej.

Standardt, som jag ger, är helt spannmålsfritt och det tror jag på. Även färskfodren tex Klass ser jag som ett bra foder. Man ser direkt på avföringen att magen är i form. ;)

Enligt min erfarenhet är det såhär: Ju billigare (och mer spannmålsrikt) foder = ljus, grötig avföring (i vissa fall röd el grön av alla färgämnen :eek: ) Ett dyrt/köttrikt foder = bra konsistens på avföringen. Enligt mig är skillnaden såpass stor på vad hunden äter för foderkvalité att det ger mig ännu en anledning att tro på de dyrare.

standardt innehåller ris som väl räknas som spannmål? och varför skulle det vara negativt att fodret innehåller fisk? håller med i övrigt, dyrare foder är i regel bättre. men jag skulle inte betala över 500 spänn för ett specialfoder till en frisk hund (tänker på RC's rasfoder eller Hill's många varianter).

Och jag skulle aldrig få för mig att titta på foder som kostade under 450-500/15 kg om jag ägde en hund. Precis som med mig själv är jag mån om vad djuren stoppar i sig, och jag tror på att man får vad man betalar för.

standardt är ett jättebra foder och det kostar runt 400 kr säcken. jag ger hellre standardt än t ex hill's.

Många hundar är överkänsliga mot fisk. Jag är försiktig med det. Min yngre hunds mamma kliar sig av fisk.

mina äter fisk och mår bra av det. fisk och ris rekommenderas ju till hundar som kräkts mycket?

Fiskmjöl fanns av ganska dålig kvalité tidigare.
Därför reagerade många hundar på sådana foder.
Sedan någon gång i slutet på 80-talet blev kraven hårdare på råvarornas kvalité, men många väljer ändå bort foder med fiskmjöl.
Kan också ge färsk fisk i bland.
Strömming är favoriten.
Helst just upptagen.

Värre är då de foder som innehåller en massa soya (enligt mig).
Det är även många som reagerar på om fodret innehåller stor del majs.

Ang fodrets kostnad, så tror jag nog man får räkna med att betala för kvalité, men inte ska det behöva kosta 500:- och uppåt.
Titta t ex på Hill's foder. http://www.hillspet.com/zSkin_2/pro...4374302024124&bmUID=1125923506746&bmLocale=sv

De innehåller numera vitaminer & mineraler i mycket låg nivå. Samt har minskat sitt köttinnehåll med upp till 50% på vissa foder.
Men priset är fortfarande lika högt...

Ja så är det ju. Vet ej... Men många kliar sig av det ändå och det är på 2000-talet... Jag ger iaf inte foder med fiskmjöl i.

Loka är allergisk mot fisk (fast hon är ju oifs allergisk mot det mesta...*suck*) och det trodde vet. beror på att de stoppar fiskmjöl till förbannelse i allt foder, och ofta kommer det rätt högt upp på listan. Detta för att fylla ut proteininnehållet, när det kanske inte är just det proteinet de behöver. Men en mer propotionerlig och nyttigare fisk är det inget fel på.

//E

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 844
Senast: MML
·
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama