Hundhår- JAG BLIR GALEN!

B

babyfoal

Åh! Jag är så ARG!

Vi har haft vår hund sen valp och han är fem år. Han har alltid varit min bebis och jag älskar honom över allt annat.
Men sedan vår dotter föddes , för 8 veckor sedan :love: så har jag blivit lite smått galen på allt j*vla hår som han fäller!!!!!!
Det har han ju förmodligen alltid gjort, men sedan hon föddes, har jag blivit ultra känslig. Jag tycker att det är så fruktansvärt äckligt och jag kan nästan börja gråta. Damsuger ihjäl mig.......

Är det bara en 'förlossnings-nojja' som jag har åkt på?
Tycker att det är jättejobbigt att känna sådan avsky av hans håravfall, det är ju inte hans fel, och han har ju alltid fällt....

Snälla hjälp mig... Har någon mer märk av att ni har ändrats så drastiskt? Hur har ni hanterat det?

OBS! Det är INTE hunden jag retar mig på utan bara all päls......

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hundhår- JAG BLIR GALEN!

Så där är jag också... Men utan barn! :)
Jag dammsuger, skakar och dammar hela tiden för jag tycker om att ha det rent! Och hatar hundhåren...
Men det är bara sådan jag är. Men om du inte har varit så förr så kanske det ger med sig om ett tag. Du kanske kan "träna" på att inte städa? Typ i dag och i morgon ska jag inte dammsuga utan på torsdag...
Lycka till! :) Och grattis till bebben!

Tycker det var jobbigast när de började krypa på golvet.
Men som en bekant sa om sin uppväxt, jag och mina syskon är uppfödda på hundhår och älgkött och se vilket fint resultat det har blivit!
Tänk på att det (förmodligen) är bra för barn att komma i kontakt med många pälsdjur ur allergisynpunkt.

Tycker det var jobbigast när de började krypa på golvet.
Men som en bekant sa om sin uppväxt, jag och mina syskon är uppfödda på hundhår och älgkött och se vilket fint resultat det har blivit!
Tänk på att det (förmodligen) är bra för barn att komma i kontakt med många pälsdjur ur allergisynpunkt.

Jag har aldrig brytt mig om sånt tidigare. Och då vi bor på en gård på landet, med hund, katt och hästar, lär hon komma i kontakt med mängder med päls och skit och mög :p Det är förmodligen bara en nojja jag fått nu när hon är så 'ny' och liten, och så är det första barnet... Jag har aldrig varit överdriven pedant förrut, så jag är lite förvånad över mig själv :eek:

Jag hoppas att du har rätt, att det är bra för henne att vara i kontakt med alla dessa djur :laugh: :banana:

Mina barn är uppväxta bland massor av hundhår. Har haft 2-3 hundar samtidigt under hela deras uppväxt (äldsta är 14) och det blir mycket hår!!!
Det är inte så kul när de kryper runt på golvet och har hundhår på fingrar och i ansikte, jag vet! Samtidigt så ger hundar så mycket tillbaka att man kan stå ut med håren tycker jag. Mina barn ÄLSKAR våra hundar och jag tror inte de har tagit nån skada av håren. Snarare inbillar jag mej att det varit bra. Pappan till mina barn är allergiker men ingen av mina barn har ärvt det *peppar peppar*. Kanske hundhårens förtjänst;)

Åh vad skönt att höra att det inte bara är jag. Jag har iofs 2 katter, men oj vad irriterad jag är på allt hår och all KATTSAND, som är i min lillsnorpas höjd!! Så skäms jag lite för att jag blir irriterad på dem, det är ju jag som valt att ha husdjur :crazy:
Jag tror barnet inte far illa av lite hår och sånt, de får nog ut mer av att umgås med djuren :love: Men jobbigt är det tycker jag med!

Men hur ofta får du dammsuga då? En gång i timmen låter det som :). Vi har hundkennel så jag är van att dammsuga en gång per dag redan innan dotter föddes. Men visst är det sjukt mycket jobbigare med hundhår efter att man har fått barn. Speciellt när dom är i krypåldern- då ville jag sälja varenda hund och lägga ned verksamheten..:angel:

Blir det kanske bättre om du borstar hunden ordentligt ett par dagar i veckan?
Jag märker skillnad på min hund om jag gör det, han fäller MASSOR annars men inte alls lika mycket om jag borsta bort allt löst.

Alltså, jag fäller själv galet med hår just nu och det är långt. Ni med hårstädningskunskaper, finns det något effektivt sätt att få bort hår annat än med dammsugare? Mitt långa hår trasslar bara och knorvar ihop sig i dammsugarna vi har. Och micromopparna drar också bara runt håren i långa sjok. Vad gör man??

Här funkar det att fukta handen lite och dra med den där håren är, tex bilsäte. Då följer de med allihop! Alternativt silvertejp, funkar också bra!
Eller såna där rullar till kläder.

Åh, du är inte ensam! Jag är absolut ingen pedant och jag tycker om alla djur, men just när barnet är litet så är alla djur och allt äckligt sååå jobbigt. :(

Våra hundar fäller inte, men de slickar en på händerna, de har smutsiga skägg, de luktar - och jag tvättar mina händer, tar knappt i dem om jag skall bära den lilla, försöker hålla dem på en armlängds avstånd mest hela tiden.

Jag har verkligen dåligt samvete för det, men jag kan inte hjälpa att jag är så nojig. Ingen dör förmodligen av hundsaliv eller grus, men jag står inte ut.

:(

Oj vad jag känner igen mig! Precis samma förändring har ju skett med mig, sedan jag fick barn.:eek:

Fast vi har pudel, så här är det inte hundhår som jag plötsligt börjat störa mig på, utan all smuts hunden drar in, blodet när hon löper och att katterna och hunden kräks emellanåt.

I hela mitt liv har jag varit en sån som gärna pussas med vilket djur som helst utan att bry mig om eventuella bakterier, sover med hundar och minigris i sängen osv. Men sedan jag fick barn tycker jag mest det är besvärligt med djur inomhus.:confused: Hästarna har jag dock inte ändrat inställning mot, förutom att jag ger dem mindre tid.

Mitt yngsta barn är snart 21 månader, och jag är fortfarande lika trist och tråkig. Kan man nånsin gå tillbaka till samma bekymmerslösa inställning vad gäller smuts, bakterier och annat äckel?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka