hundfrisör

Sv: hundfrisör

2 sätt som jag känner till:

1. man går hantverk på gymnasiet och väljer att vara lärling till en hundfrisör

2. man är bara lärling hos en hundfrisör

finns säkert fler sätt, men det tar flera år innan man är klar med det i alla fall om man ska lära sig utställningsklippa

Hej !
Vem arrangerar trimkurser. Är det typ kennelklubbar o s v . Du "GNIST" verkar ju vara rätt insatt. Hjälp mej !! Jag måste hitta en annan sysselsättning. Trött på att vända papper på kontoret ...

Kennelklubben anordnar Inte trimkurser. Utöver de länkar du fick tidigare, så finns det en hundtrimutbildning i Kungsör. Tror det är en kurs på 6 månader, där det lärs ut grunden + lite till.
Just DEN kursen kan din arbetsförmedling köpa in åt dig! :)
Vid ev träff på abf, ta med en 3-5-årig ekonomisk plan för ditt trim, kursinformation mm. Du måste vara ganska påläst och kunna motivera Varför du vill bli trimmare och varför Just du är värd att dom köper in utbildningen.

Har man talang och egen hund så kan man utbilda sig själv :) Min syster klipper mest, men hon är helt självlärd och det är ytterst sällan hon inte får "väl klippt" på alla kritiker när hundarna ställs ut. Men hon är konstnär ut i fingerspetsarna. Sen tar det lite tid också. Att bli bra med sax och hitta formen på alla hundar tar sin tid. Erfarenhet.

Ska man ha det som yrke och kunna försörja sig på det, så måste man kunna klippa/trimma i princip alla raser....
Svårt att lära sig det på egen hand... För jag tvivlar på att den genomsnitslige hundägaren vill lämna sin hund för frissering hos nån som Inte vet vad dom gör....

Beror på hur duktig man är! Har man det extra så har man. Sen är det sällan en vanlig hundfrisör kan klippa för utställning...

Tippan skrev:
Beror på hur duktig man är! Har man det extra så har man. Sen är det sällan en vanlig hundfrisör kan klippa för utställning...

För det första : För att bli duktig, så måste man träna..!! och vem tror du vill lämna sin hund till någon som inte kan men som trimmar ändå och använder deras hund som försöktkaniner och träningsobjekt...

För det andra: Det är Inte speciellt ovanligt att trimmare kan göra utställningstrimning/klippning.

Liknande trådar

Övr. Hund Är det någon här som jobbat som hundfrisör? Skulle vilja höra lite erfarenheter av hur det yrket är, både för- och nackdelar :)
Svar
0
· Visningar
498
Senast: Red_Chili
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 263
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 042
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar