Felet som begåtts i della fallet är att det var fel vecka.
Om det hade varit rätt vecka, den som du blivit förvarnad om, så hade det bara varit att gilla läget. Balkongmålning räknas till nödvändigt underhåll. Hyresvärden har rätt att ta ut extra avgift om hyresgästen försvårar underhållet.
Jag har aldrig upplevt att det var ngt problem när jag bodde i lägenhet! Jag sa att jag jobbade heltid, så antingen fick hantverkarna komma på min lunch, eller när jag kommit hem från jobbet.
Det beror i sådana fall på en duktig hyresvärd, och inte på olika lagar. Jag som bara har 2 små hus som jag hyr ut, är helt i hantverkarnas våld. Och mina hyresgäster får leva med det.
Enligt lagen så har de 2 val. Vara där och passa hantverkaren själv, eller låta mig göra det. Om jag hindras att utföra reparationer, så får jag kräva hyresgästen på den extra kostnad som blir om hantverkaren måste åka i "ogjort ärende" en extra gång. Jag kan också vräka hyresgästen om jag inte får komma in och göra nödvändiga reparationer.
Om jag misstänkte vattenläcka, så skulle jag prova med att stänga av vattnet. Det borde ta skruv.
Att däremot klampa in oanmäld och "städa" det får jag ju inte göra.
Jag har "klampat" in några gånger:
När hyresgästen varit bortrest och jag har varit orolig för att elelementen skulle kunnat vara på så att de kunde orsaka eldsvåda. (Det var på för fullt och risken var överhängade, så jag säkte.)
När vattnet hade frusit då hyresgästen var bortrest, så att det inte skulle frysa sönder och bli vattenläcka. Hyresgästen var rätt nöjd med att jag hade tinat vattnet tills hon kom hem, och klagade därför INTE.
När någon reser bort, så har den 2 val:
1. Berätta för hyresvärden att den reser, och ge hyresvärden rätt att gå in om den vill.
2. Ersätta allt som går sönder medan den är bortrest.
En hyresgäst har skyldighet att utöva tillsyn på sin bostad.