Hundförbud på stränder

muppia

Trådstartare
Nu har jag och hunden börjat hitta rytmen, för mina benhinnors skull springer vi mest på mjukt underlag, eftersom vi bor i asfaltsdjungeln blir det dåligt med löpning för tillfället. Mjukt underlag är också optimalt för hunden.

Vi har en strand 15 minuters powerwalk bort, dock är det hundförbud from 1 maj. Perfekt uppvärmning samt han hinner tömma sig innan vi kommer till stranden.

Har precis testat en ny regel som fungerar - sele på = ingen rastning utan träning och han kommer fortfarande ihåg det. Idag sprang vi totalt 5,4 km och han rastade sig inte en enda gång på stranden vilket innebär att badgästerna inte kommer bli störda av att han pinkat här eller där. Är han akut bajsnödig kommer han skita men då plockar jag självklart upp efter oss.

Min fråga är - vad händer om vi vistas på stranden ändå? Jag vill inte ge upp vår löpning där på stranden och är beredd att gå upp innan kl 6 för att springa där innan folk dyker upp och badar. Det är också en bra tid eftersom mitt på dagen blir ändå för varmt för oss bägge att springa.

Sv: Hundförbud på stränder

Nu har jag och hunden börjat hitta rytmen, för mina benhinnors skull springer vi mest på mjukt underlag, eftersom vi bor i asfaltsdjungeln blir det dåligt med löpning för tillfället. Mjukt underlag är också optimalt för hunden.

Vi har en strand 15 minuters powerwalk bort, dock är det hundförbud from 1 maj. Perfekt uppvärmning samt han hinner tömma sig innan vi kommer till stranden.

Har precis testat en ny regel som fungerar - sele på = ingen rastning utan träning och han kommer fortfarande ihåg det. Idag sprang vi totalt 5,4 km och han rastade sig inte en enda gång på stranden vilket innebär att badgästerna inte kommer bli störda av att han pinkat här eller där. Är han akut bajsnödig kommer han skita men då plockar jag självklart upp efter oss.

Min fråga är - vad händer om vi vistas på stranden ändå? Jag vill inte ge upp vår löpning där på stranden och är beredd att gå upp innan kl 6 för att springa där innan folk dyker upp och badar. Det är också en bra tid eftersom mitt på dagen blir ändå för varmt för oss bägge att springa.

Är det totalförbud hela dygnet så kommer dom på dig så får du betala böter. Annars är det rätt vanligt att det är förbud mellan vissa klockslag. Då är det helt lagligt att vistas där under de klockslag man får.

Hur det är i just din kommun kan då titta på din kommuns hemsidan. Tänk på att all strand är inte allmän strand om ingår då inte i dessa tidslagar. (vilket nästan alla tar fel på och tror att all strand är allmän strand) Finns alltid karta att över vilka stränder som är klassade som allmänna stränder inne på deras hemsidan. Eller på stadshuset.

Är det hundförbud så är det... Eftersom jag tror att jag har ett hum om vilken strand det är du tänker på så är det dessvärre inga tidsbestämmelser heller (om det inte är nytt för i år).

Du kan inte hitta en annan runda att springa som inte är just på stranden utan att det för den sakens skull innebär att du springer på asfalt? I värsta fall kanske du kan ta bussen en bit om det nu är så att du inte kan börja springa direkt utanför dörren. Och sen kan du återgå till att springa på stranden när badsäsongen är över?

Är det hundförbud eller badförbud för hund? På vissa stränder får nämligen hundar vistas om de hålls kopplade men de får ej bada. På andra är det hundförbud dvs förbud för hund att vistas inom skyltat område.
Det borde stå klart och tydligt på skylten vad som gäller, klockslag m.m.

Annars får du väl höra med kommunen där stranden är.

Det är Östra Stranden jag tänker på. Förvisso kan vi ta oss till Västra stranden men det är ju en längre bit dit. Och det är skyltat streck över hund, inget om badförbud eller hundförbud eller tider. Jag får kolla på det där, går in på kommunens hemsida nu.

Att ta buss hit och dit tar onödig tid och det kommer jag inte hinna med om jag nu ska jobba i sommar.

Dålig information på hemsidan - skickade iväg en fråga till kommunen. Hoppas på ett bra svar.

Orten jag kommer ifrån har "hundförbud" på stränderna från 15 maj-15 september, men det innebär i korta drag att man inte får rasta hunden på stranden. Om någon skulle springa med sin hund på stranden, kopplad, tidigt morgon eller på kvällen tror jag ingen hade höjt på ögonbrynen, det är ju tjusningen med att bo vid stranden på nåt vis.

Jag förstår också att det är längre till Västra Stranden, men se det som en längre uppvärmning :) Dessutom kan ni ju öka på rundorna bättre i och med att det finns bra mycket finare ställen att springa på om du springer ditåt. Dessutom borde det går att hålla sig till gräs och liknande om du springer via slottet skulle jag tro :)

Så tja, du kan ju ge det ett försök om inte annat :)

I längden kommer vi ju också springa en hel del på asfalt, det är bara nu i början som jag måste vara lite extra försiktig, senare kan vi förlägga rundan via VS. När hunden och jag är "springvana" så ska vi kunna börja springa på asfalt emellanåt, det är inga problem. Då kan vi värma upp lite smått även på vägen dit.

Ska också se hur lång tid det tar för oss att komma dit, det är ju inte omöjligt egentligen :)

Fråga kommunen om inte en del av Östra stranden är öppen för hundar. Så är det där jag bor, en del av stranden får hundar vara på. De får även bada där. Det är en bra bit emellan Östra och Västra stranden, det är ju både hamn/industriområde och city däremellan. Hur är det ute vid Hagön? Får hundar vara där? Annars är det ju mark på andra sidan E6 också (gamla SBK).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka