MiniLi

Trådstartare
Jag är så trött på "hundfolk" just nu! Iallafall en del..
Det förekommer så himla mycket skitsnack, prestige, fjäsk och alla möjliga andra jobbiga beteenden. Iallafall bland uppfödare och andra som är aktiva inom min ras.

Själv engagerar jag mig ideellt inom rasföreningen och jag blir så trött på allt folk man stöter på och tvingas samarbeta med.
Folk som sitter "på flera stolar" och inte klarar av att hålla isär sina roller, som verkar föra något slags politiskt spel i kulisserna och allmänt hyckleri..

Är det så här inom alla raser eller?
Vad är din erfarenhet?

edit. Insåg att det ser ut som om jag tycker alla människor är asjobbiga. Det finns såklart en hel del trevliga människor, guldkorn, också! Men resten av gänget förstör så mycket..

Sv: Hundfolk!

Jag lovar, RR klubben är INTE ensamma om detta :D! I mina två rasklubbar (aussie och dvärgschnauzer) finns det rejält galna personer också och storbråk, skitsnack och fulsmussel förekommer rätt ofta.... :cool:.

Men man får se till de underbara, duktiga, hängivna människorna som finns och inte låta sig slitas med för mycket i aggression mot "idioterna", inte bra för blodtrycket :p.

Jag är visserligen inte aktiv inom en rasklubb, men det räcker ju att gå till brukshundsklubben så stöter man på såna individer som alltid är lite bättre än alla andra och alltid kan lite mer och är lite duktigare och som mer än gärna talar om det också. För att inte tala om i hästvärlden..

Skönt att höra att det förekommer på fler ställen :D

Jag överväger just nu att avsluta mitt ideella engagemang just för att jag i dagsläget är tvungen att samarbeta med knäppa människor.. Men det känns samtidigt tråkigt, för jag tycker ju att det är jättekul egentligen!

Men som du säger.. Inte bra för blodtrycket ;)

Jag är visserligen inte aktiv inom en rasklubb, men det räcker ju att gå till brukshundsklubben så stöter man på såna individer som alltid är lite bättre än alla andra och alltid kan lite mer och är lite duktigare och som mer än gärna talar om det också. För att inte tala om i hästvärlden..

Ja det har du rätt i. Folk alltså.. :devil:

Jo det känns bekant, trots att jag inte är aktiv inom nån viss förening. Vår lokala boxerförening/klubb var dock ljuvlig!

Men annars är det väl som inom hästsporten. Man får ta vissa med en nypa salt helt enkelt.

Jag satt och skrattade igår medan jag läste lite trådar på buke, där flera sidor gick åt att gräla. Min fästman sa "Vet du varför? Ett forum fullt med hästmänniskor, som dessutom ofta också är hundmänniskor, och till råga på allt kvinnor..."
:rofl:

Har en del kompisar i Rottweilerföreningen, och de grälar öppet på fb:D Så pinsamt...

Fast ibland kan man ändå uppskatta öppna gräl, det är så mycket värre när alla ska låtsas vara så korrekta och ordentliga och sen för sina krig i smyg genom diverse omogna metoder.. :cool:

Det är nog mer eller mindre i alla rasklubbar. Min personliga erfarenhet från skotteklubben är väldigt positiv. Där står olika uppfödare från olika kennlar och hjälper varandra med att sluttrimning och sista borstningen innan de ska in i utställningsringen och det är nog rätt unikt :love:

För min egen ras, bestämde jag tidigt att jag gör min grej. Hjälper till lite, när jag kan och endast på neutrala saker som att ex försöka få fram sponsrade priser. Däremot håller jag mig så långt borta ifrån kennel och uppföderiverksamheten som jag bara kan, det blir prestige.

Tycker det har varit mycket offentligt käbblande i några av rasklubbarna de senaste åren och det är bara tramsigt. Ingen utanför är intresserade av käbblet. Är alltid så förundrad över att människor som brinner för samma ras och egentligen strävar åt samma mål och bara vill rasens bästa, orkar hålla på att bråka så mycket. :cool:

Jag säger som jag brukar: Jag har hund för att ha roligt, träna och utvecklas med den. Jag måste ibland ställa upp och hjälpa till med saker som bidrar till att göra det möjligt. Jag gör gärna det under förutsättning att det är det som har fokus och inte småkäbblet. Småkäbbel stjäl fokus från målet och det fördärvar allt det som är roligt. Det har jag inte tid med.

Hmmm... Jag har bytt ut hästintresset mot hund, och tycker att "det där hundfolket" låter som hästfolket. Antagligen slipper man inte läskigt folk i någon typ av förening. :crazy:

//Rogan

Fast ibland kan man ändå uppskatta öppna gräl, det är så mycket värre när alla ska låtsas vara så korrekta och ordentliga och sen för sina krig i smyg genom diverse omogna metoder.. :cool:

Instämmer!

Jag har tex blivit ombedd att ta bort kommentarer som andra(!) skrivit på mina bilder som jag lägger upp på nätet, för att "hålla god stämning". Samtidigt vet jag mycket väl att just det aktuella ämnet diskuteras flitigt annars, men då är det alltid "Ja, de där andra, de gör så mycket dumt, tänk om alla var så bra som vi är". Att då någon faktiskt står för sina åsikter och säger något rakt ut blir faktiskt väldigt skönt på något vis.

Säga vad man vill, men hundvärlden har ändå en fördel som hästvärlden inte har.
Om du vill ha häst, så måste du i princip alltid vara i ett stall med massor av andra människor, du kanske t.o.m. måste rida på ridskola för att få hästnärhet.
Vill du ha hund så KAN du köpa en hund, isolera dig från omvärlden, läsa lite böcker och kontakta de som du själv tror är bra om du stöter på problem.

Det blir ju så mycket lättare att undvika trassliga människor i hundvärlden än i hästvärlden, och det är en av anledningarna till att jag faktiskt inte vill tillbaka till hästvärlden.

Halvt kl
red_chili Dagens sanning!

Förövrigt tycker jag det räcker att gå ut genom dörren med hunden för att träffa på hundpuckon och vanligt folk som ska klappa, tala om hur jag ska sköta min hund m.m men att det är så tjaffsigt innom en rasklubb är jättetråkigt alla borde ju sträva efter samma sak..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka