cactuspower

Trådstartare
Jag ska göra ett ganska så generellt och allmänt arbete om Hundar, och allt ska få plats på en A4 sida med textstorlek 12. Jag behöver lite tips om bra länkar där man kan hitta mer allmän info. om hundar.

Behöver ha lite info kring. och svar på frågor nedan som berör följande:

Allmänfakta: Namn på olika åldrar (Valp, Hund), Kön, Ordning/Klass/Familj, Livslängd, Storlek/Vikt)

Levnadssätt (flock, par, ensam)

Levnadsmiljö (både som tamdjur och "i det vilda")

Djurets år (vad sker vår-sommar-höst-vinter?)

Reproduktion (könsmognad, dräktighetstid, kullstorlek, ålder vid avvänjning)

Föda

Produkter från djuret

Övrigt intessant (tips till ägare, rasvarianter?)

Ja som ni märker så är det egentligen ett generellt arbete i kursen djurkunskap gk vi har i skolan, och där har jag valt just hundar. Därav vissa lite udda frågor ovan :p

En del vet jag ju redan, men inte allt.. därför behöver jag bra tips om bra länkar med mycket allmänn/generell info. om hundar.

Sv: Hundfakta

Jag har försökt googla mig fram, vilket oftast jag tycker brukar funka bra. Men det är svårt att hitta ren generell fakta tycker jag, jag hittar bara ingående vad beträffar olika hundraser osv...

Gå in på www.skk.se och där kan du ta dig vidare till information om massa olika raser. Lycka till!!

Tack för ditt svar, vill gärna ha tips på fler länkar snarast eller lite svar på div. frågor ovan då jag ska lämna in mitt arbete på onsdag, måste alltså göra klart det i morgon... en del vet jag ju dock redan. :p

Levnadssätt (flock, par, ensam)

I det vilda lever dem i familjegrupper. Där alfaparet består av mamma och pappa och övriga familjemedlemmar är avkommor till dessa.

De tama lever ju också i en sorts familjegrupp. Där hunden tar den roll som passar.

Levnadsmiljö (både som tamdjur och "i det vilda")

Hund - I hus, lägenhet eller rastgård/hägn.

Varg - Skog och mark

Djurets år (vad sker vår-sommar-höst-vinter?)

Varg - Vargtiken löper en gång per år. Parning sker oftast februari- april, valpar kommer oftast mellan april-juni. Under vår/sommar lämnar oftast fjolårets valpar familjegruppen för att söka sig en egen partner eller eget revir.

Hund - Löper mellan 1-3 ggr/år. Kan med andra ord få valpar året runt. Fäller liksom vargen päls vår och höst.

Reproduktion (könsmognad, dräktighetstid, kullstorlek, ålder vid avvänjning)

Varg - könsmogna vid ca 2 års ålder, dräktighetstid är 63 dagar. Avvänjning vet jag inte på varg, men kan tänka mig att den påminner mycket om hunden. Till skillnad från hunden så stannar ju vargvalparna med sina föräldrar fram till 1-1½ års ålder.

Hund - Könsmogna vid 6-12 månaders ålder. Dräktighetstid 63 dagar. Avvänjningen börjas oftast vid 7 v. Men detta skiljer sig från tik till tik.

Föda

Varg- lever mest av älg, rådjur och ren. Äter gärna även bäver, hare, grävling, vildsvin, hjort. Även en del växter och bär ingår i kosten.

Hund - Torrfoder, färskfoder och annat.

Produkter från djuret

Varg - vargfäll

Hund - hår i hela lägenheten och på kläder vid fällning. :angel:

Lite snabbt svarat på dina frågor. Hoppas du har lite nytta av det.

På vissa av dina frågor är det svårt att ge generella svar. GA tog upp fällning och där varierar det stort mellan olika raser. Vissa fäller inte alls, andra två gånger om året och vissa fäller året om.

Samma sak gäller könsmognaden. Här varierar det också mellan olika raser. Den fysiska könsmognaden kan variera mellan 6 månader och 18 månader. Den mentala mellan 18 månader och 3 år.

Livslängd är allt mellan åtta och 15 år beroende även här på ras. Samma sak gäller höjd och vikt. De minsta väger bara något kilo medan de största klättrar över 100.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka