Hunden vill helst äta kattmat?

Sv: Hunden vill helst äta kattmat?

Uppfödaren lämnade nog den där lappen i all välmening, för att guida sina valpköpare inom foderdjungeln. Uppfödaren fick nog tipset av någon som var lika välmenande men sen nu när du fått tipset är det upp till dig att utvärdera denna och avgöra om du vill använda tipset. Det ska räcka med fullfoder för hundar så kesellea hade jag, precis som alla andra i tråden, endast gett som godis.

Är du säker på att uppfödaren inte skickade med infolappen för att tala om vad du ska ge din hund som valp? Många uppfödare vill att man ger välling/kesella/yoghurt till valparna ett tag efter att de lämnat uppfödaren. Detta vet jag är hyfsat vanligt häromkring men inget jag känner igen på att man ger till unghundar/vuxna hundar.

Jo, jag har ju ett infoblad från uppfödaren där hon även skriver att hunden ska ha en äggula i veckan. Det har han inte fått:angel:

Jag ger nog ett ägg i veckan, eller varannan, högst. Hundar ska väl egentligen inte äta äggvita, tror det försämrar upptagningen av något näringsämne. Men om han bara får ett ägg ibland, spelar det ingen roll. Man ger ju inte ägg varje dag!
Jag brukar ge min hund ett HELT ägg ibland, som kul godis - han tar det i munnen försiiiiiktigt, och lägger sig i sin bädd med det. Sen håller han på och slafsar runt med det en stund innan han försiktigt sticker en hörntand genom skalet. Sen slickar han omsorgsfullt i sig innehållet som rinner ut - för att sen göra stor äggröra av alltihopa och lämna tusen små bitar äggskal överallt!:D

Jag gav unghunden ett helt rått ägg häromdagen och han bar runt, puttade, gnagde och duttade i en kvart med det. Till slut tröttnade Loka (som vet vad man gör med ett ägg :angel:) som smög upp bakom honom, skällde högt som tusan så unghunden for en meter rakt upp i luften varpå Loka kvickt snodde ägget som var borta inom 1,5 sekund!
:rofl:
Kan tillägga att några spår efter ägget finns icke efteråt.

Sisko var väldigt kräsen med maten. Fick tips att prova lägga till b-vitamin i maten. Det funkar för en del hundar. En annan sak som kan hjälpa är Hemovital eller liknande produkter. Innehåller hemoglobin och vitaminer.

Det är tufft med en kräsen hund. Man vill så gärna att de äter och man gör allt man kan komma på, vilket resulterar i att hunden matvägrar ännu mer och magen skriker mer och mer. Fasta rutiner, lugn matplats, samma mat varje dag, det är det som funkade bäst. Sista åren fick Sisko torrfoder som jag köpte hos veterinären. Hon blev galen så fort påsen med smakprov kom in i bilen och hon åt det fodret riktigt bra. Hon blev fin i magen, höll sin vikt och blev piggare. Så hitta ett foder som är bra och försök att hålla dig till det. Ju mer man daltar, desto mer vägrar hunden.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 495
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 032
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
988
Senast: Rumpnissen
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
970
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Släpande bakben