Hunden vill helst äta kattmat?

alazzi

Trådstartare
Jag har två katter och en unghund. Den ena katten är satt på bantning så han får sin mat i ett eget rum. Den andra katten är normalvktig. Men den normalviktiga katten vill helst ha hundens mat...och hunden vill helst ha kattens mat:mad: De står och bevakar varandra för att kunna sno åt sig mat från den andre. Är detta vanligt? Det är ett himla meckande med olika mat åt katt/hund och jag får stå och kontrollera så att rätt djur äter sin mat.

Sv: Hunden vill helst äta kattmat?

Ja det är vanligt. Kattmat har nästan alltid en högre proteinhalt vilket gör maten smakligare för hunden. Eller så smakar det förbjudna lite godare. Här serveras kattmaten på en sådan höjd att hunden inte når den, katterna får hoppa upp.
Den ena katten smakar dessutom gärna på hundmaten då den är gjord på fisk.

En annan fråga, hundens uppfödare rekommenderar att man ger "Kesella" eller joghurt (Kvarg) en gång dagligen. Veterinären tycker att det är mindre bra, han vill hellre att man ger riktig hundmat. Men hunden älskar kesellan (kvargen). Jag har provat med flera olika tillverkares mat men ingen annan mat är lika populär som kesellan. Hur resonerar andra när det gäller tillskott, annan mat än hundmat?

Kesella räknas väl knappast som ett tillskott....? Och inte heller något jag skulle ge istället för ett mål bra hundmat. Inte heller är det lämpligt att testa en massa olika sorters hundmat (självklart smakar "godis" alltid bättre än hundmat) utan välj ett bra foder och håll dig till det. Vänjer du hunden vid att om den matvägrar så kommer något nytt och spännande så har du (om inte redan) en matkräsen hund.

Ställ katternas mat så inte hunden kommer åt det, och ge hunden mat på bestämda tider. Plocka bort om den ratar maten.
Varför tyckte uppfödaren att du ska ge kesella? Utfordra hunden med ett BRA foder så slipper du ge en massa annat.

Han får Hill´s som normalfoder. Har inte hattat så mycket med annat foder men jag har provat lite med andra sorter eftersom han inte varit så intresserad av mat. Godis har inte varit spännande alls, har väl inte hittat rätt sort ännu.

Jag hade faktiskt varit stenhård med att inte ge hunden några andra alternativ till torrfodret, den maten gäller, punkt! (Så länge det är en frisk hund!) Ställ ner maten, varsågod, äter h*n inte så tar du bort o gör samma på kvällen. En frisk hund svälter inte sig själv. Ge det några dagar.

Har inte hattat så mycket med annat foder men jag har provat lite med andra sorter eftersom han inte varit så intresserad av mat.

Vad menar du med andra sorter? Har du bytt mella olika smaker från samma tillverkare lr har du bytt märke? Har du bytt fodertillverkare så har du bytt foder. De flesta fodersorterna innehåller olika saker, och är gjorda för en viss typ av hundar med olika sorters näringsbehov.

Vad ska kesella vara bra för?

Ge hunden sitt vanliga foder, det innehåller det som den ska ha.

Kesella eller kvarg innehåller en hel del protein.

TS:
Tänk på att så fort du sätter till något till torrfodret, oavsett vad, så ändrar du på närningssammansättningen och de olika kvoterna vilket på långsikt kan ge över- eller underförsörjning av vitaminer/mineraler etc.
Förstår inte varför uppfödaren rekommenderar att du ska göra så. Vad är syftet?
Att man kan göra så ibland, för att hunden tycker det är gott, är helt okej. Men att man skulle blanda ner kesella i maten varje gång förstår jag inte (förutsatt att man ger ett fullgott foder som redan innehåller "allt hunden behöver").

Uppfödaren skrev att jag skulle ge kesella/kvarg (det heter kvarg i TYskland, kesella är bara ett varunamn) en gång dagligen så jag har givetvis följt det. Kunde bytas ut mot keso eller youghurt. Keso gillades inte, youghurten var mycket omtyckt.

Det är någon slags missriktad omsorg om hunden i kombination med dålig kunskap i näringslära som får folk att rekommendera sådant. I Italien hade vi två strykarkatter som plötsligt kom in i huset, och vi började mata. Jag tog lokalbussen långa sträckor och köpte dyr kattmat av bästa sort , medan en annan person i huset kladdade ner maten med ett ägg när helgonandan föll på. Alla "vet ju hur nyttigt" det är med ett ägg.
Jag kände mer att om denne ville hjälpa till kunde den betala halva kattmaten istället.

Jag fattar inte heller vad Kesellan/Kvarg ska vara bra för. Möjligen som nån sorts topping till en kräsen hund.

Jag tycker inte att man ska ge nåt till torrfodret. Hunden ska äta sitt torrfoder.

Om nu hunden är kräsen och inte vill ha mat och det blir inte bättre efter ett halvår så kan det vara läge att byta mat. Jag tycker att även hundar ska kunna tycka om sin mat. Min hund åt bra i början men sen ville han inte ha mer, kunde gå med en tugga torrfoder i två tre dagar. Så till slut började vi ge färskfoder och fick enbart positiva reaktioner plus positiva bieffekter. Så om man vill ge ett gott foder rekommenderar jag färskfoder.

Jo, jag har ju ett infoblad från uppfödaren där hon även skriver att hunden ska ha en äggula i veckan. Det har han inte fått:angel:

Min hund äter gärna upp katternas mat (vi har 4 katter så det blir MYCKET kattmat...), men vi har löst det genom att han DELS vet att det är strängt förbjudet att sno deras mat. Och för säkerhets skull, får katterna sin mat i tvättstugan, med kattlucka i skjutdörren dit in. Genom den får han knappt in halva nosen ;-) Men, du har en liten hund, eller? Den kanske tar sig genom luckan...?

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 495
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 032
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
988
Senast: Rumpnissen
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
970
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Släpande bakben