Hunden biter i apporten

fryckan

Trådstartare
Jag har börjat träna apportmomentet för lydnadsklass 1. Max är jätteintresserad av apportbocken (trä) men han lägger gärna en tass över den och börjar gnaga i ena änden. Hur sjutton ska jag göra för att inte uppmuntra det beteendet utan att han bara ska gripa den?

Jag utgår från att börja klicka vid intresse för apporten, sen nosar på den och sen är då tanken att han ska gapa över den, gripa, hålla kvar osv.

Sv: Hunden biter i apporten

Lar honom pa en bit pvc (plast) ror. Det ar inte bekvamt att bita i och man kan saga nej utan att det blir nagra negativa kanslor pa en aport bock (block?). Jag anvander marker training, ibland med clicker och ibland med ett 'YES!'.
Jag har precis lart min valpis att jag kan ta hennes nos och leda omkring henne med den:D sa om jag tar handen runt och sager "hold" betyder det bara att hon slappnar av och star stilla. Jag sheipar inte beteendet utan stoppar in plast roret och sager "hold" och klickar/Yesar (:p) sa fort hon stanger munnen, med eller utan hjalp fran mig.

Min stora alskar att apportera aven om hon garna tuggar pa tra sa hander det aldrig pa apportbocken (tittade efter hur du stavar det;)) utan hon haller den jatte fint. Tyvarr sa lutar hon huvudet bakat nar hon satter sig sa den flyttas ett kvarts varv, eller mindre, bakat i munnen och jag har fatt poangavdrag for det.:meh: men da allt annat ar super sa bryr jag mig inte.

Omvänt lockande!

Jag är ganska säker på att J på Game on dog håller kurser i Torsby. Om inte annat kan du kanske boka en privatlektion. Hon är jätteduktig!

Har man en hund som är intresserad av bocken och det inte är svårt att få dem att ta den kan en metod ibland vara att man går med hunden vid sidan (fot eller annat vardagskommando spelar ingen roll) och sedan ger den bocken och fortsätter gå vidare. Många gånger blir då simultankapaciteten att gå och bära så svår att hunden glömmer tugga :P Sedan tar man tillbaka bocken fortfarande under gång och belönar, lugnt och stilla. Gärna med godis tycker jag i det här läget, eftersom jag upplever att ökad intensitet ökar risken för tugg. Så småningom kan man lägga in en liten halt innan man tar bocken, eller ge den i stillastående och gå iväg direkt.

Detta fungerar dock bara om tugget är ett "mm den här e mjuk å smakar gott"-tugg. Inte om det är ett frustrationstugg, har med "bytesmedvetenhet", obehagskänsla inför bärandet eller andra mer komplicerade orsaker att göra.

Hej, belöna inte gripandet eller fasthållandet utan bara när hunden släpper bocken, på kommando alltså. Gripandet och fasthållande är bara transportsträckan till släppandet / loss, speciellt viktigt på en sån hund som din. Svårt att lära om, om man belönat bus och spring med apportföremålen. Belöna gärna med ett annat föremål/ leksak efter hunden har fått släppa greppet om apporten, alltså gör så att apporteringen/ gripandet är vägen till belöningen. Apporten är ingen leksak.

Senast ändrad:

Håller jag upp en boll i ena handen försvinner tugget på min hund . Kanske värt att prova att lägga fokus på en boll i din hand och när hunden håller apporten som den ska, säga tack" ta den och kasta bollen. Lägg en liten paus mellan tack och kasta dock, annars börjar hunden spotta ut apporten innan man fått den i handen :D jag säger dock nej om min hund försöker ta koner eller använder apport som ett tuggben, förutsatt att man kan visa hunden vad den ska göra istället :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: geting
·
Hundhälsa Kort sammanfattning: På morgonpromenaden vill Bruce äta gräs, han är mer intresserad av att äta gräs än att nosa runt eller göra sina...
Svar
14
· Visningar
6 178
Senast: EZMK
·
Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar